VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Altstaedt: Mé srdce si získali Janáček, Dvořák i Kundera

Česká Lípa, Děčín - Čtvrtý týden Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica otevře dnes na Zámku Děčín sólový recitál jedné z největších hvězd letošního ročníku Nicolase Altstaedta, německo-francouzského violoncellisty vystupujícího na předních scénách po celém světě.

8.10.2015
SDÍLEJ:

Německo-francouzský cellista Nicolas Altstaedt je univerzálním umělcem, který je doma jak ve hře na dobový nástroj, klasickém repertoáru, tak v soudobé hudby. Na jeho dnešní večerní koncert do Děčína vyjíždí z České Lípy autobus. Foto: Marco Borggreve

Své umění si zdokonaloval u světových legend typu Borise Pergamenščikova a na svém kontě má přes svůj mladý věk ohromné množství úspěchů. Jeho sólový recitál s díly Bacha, Brittena a Dutilleuxe se uskuteční v Knihovním sále zámku.

Před časem jste vystoupil společně s Českou filharmonií v Praze. Je to skutečně vaše jediná česká zkušenost? A jaký je vůbec váš vztah k české hudbě a kultuře?

Vystoupení v Děčíně v rámci festivalu Lípa Musica bude mým druhým českým koncertem po debutu s Českou filharmonií. K Čechům a české kultuře mám velice hluboký a vřelý vztah. Miluji Dvořáka, a to nejen jeho proslulý Violoncellový koncert, ale zvláště Klavírní trio f moll a symfonickou báseň Holoubek. Mé srdce si ovšem získali i Janáček a Martinů, Ervin Schulhoff, Pavel Haas nebo Gideon Klein. A z literatury mi učarovali Kafka a Kundera. Líbí se mi přímost ve způsobu vyjadřování, která je jedinečná ve své celistvosti a jednoduchosti.

Začněme na samotném počátku vaší kariéry. Pocházíte z hudební rodiny? Co vás přimělo k volbě hry na violoncello?

Můj otec byl chirurgem a trochu hrál na klavír a violoncello. Můj bratr si vybral klavír a později i taktovku, já zvolil violoncello.

Jste jedním z posledních studentů legendárního Borise Pergamenščikova. Jak vzpomínáte na spolupráci s touto ikonou a jak mistr ovlivnil vaši uměleckou osobnost?

Byl to neobyčejně skromný a noblesní člověk, muž s neobyčejným množstvím znalostí a humoru a celý svůj čas věnoval nám studentům. Otevřel mi širší obzory v oblasti umění a ukázal, že hra na violoncello je a musí být součástí většího rámce.

Jakých osobností si ve violoncellovém světě nejvíce považujete?

Určitě Yo-Yo My, protože dokázal překonat hranice hry na violoncello. Dosáhl vysoké úrovně hudebního umění, které je nezávislé na vlastním nástroji. Je jedním z velmi mála instrumentalistů, u kterého si zkrátka nejsem jist, na jaký hraje nástroj, když „koncertuje"…

Festival pokračuje v sobotu v KravaříchV sobotu 10. října bude festival Lípa Musica pokračovat na dalším tradičním místě v kostele Narození Panny Marie v Kravařích, kde vystoupí mladistvý, avšak velmi úspěšný dechový ansámbl Belfiato Quintet. Ten si pro svůj festivalový debut připravil barvitý program, ve kterém nebude chybět ani klasicistní dílo Mozartovo, ani kompozice modernější z dílen skladatelů Nielsena a Hindemitha.
Vstupenky na oba koncerty konané tento týden jsou stále v prodeji. Informace o vstupenkách a programu najdete na webových stránkách lipamusica.cz

Zvítězil jste v řadě významných mezinárodních hudebních soutěží, které vám otevřely dveře na přední koncertní pódia po celém světě. Co si sám myslíte o soutěžích a jejich vlivu na mezinárodní kariéru mladých umělců. Je dnes vůbec možné rozvinout úspěšnou kariéru bez takovýchto úspěchů?

Myslím si, že soutěže jsou dnes stále méně a méně důležité, protože je jich příliš mnoho a kritéria často neodpovídají hudbě. Jestli má někdo opravdu svůj hlas, bude vyslyšen, internetem se dnes šíří věci velmi rychle.

Cítíte hluboký závazek k soudobým autorům klasické hudby a věnujete se často její interpretaci. Který ze soudobých komponistů nejvíce oslovuje vaše hudební prožívání?

Musím se přiznat, že v současné době nemám tolik příležitostí se soudobé hudbě věnovat. Ale cítím silnou potřebu soudobou hudbu hrát, protože žiju v přítomnosti. Když se nad tím zamyslím, tak určitě Thomas Ades nebo Jörg Widmann. Ti mají podle mého názoru univerzální hudební jazyk, který je mně srozumitelný a který je současně velmi odlišný a výrazný.

Poslech vašich nahrávek fascinuje plynulým legatem, úžasnou technickou kontrolou a intonací a krásným zvukem. Co vy obecně považujete za nejdůležitější aspekty pevné techniky?

Myslím, že je především důležité, aby pevná technika dala umělci na techniku zcela zapomenout a umožnila mu se umělecky vyjádřit bez jakýchkoli omezení.

Jste rovněž ředitelem progresivního Festivalu komorní hudby v Lockenhausu. Toto „dítě" vynikajícího houslisty Gidona Kremera je jedinečným fenoménem na světové festivalové scéně. Jak se tato spolupráce zrodila a čím je podle vás tento festival specifický?

Gidon Kremer se po třiceti letech strávených v čele festivalu rozhodl, že je čas udělat změnu. Znali jsme se již více než osm let a po jednom společném koncertu, na kterém zazněla poslední Beethovenova sonáta, mě požádal, zda bych nezvážil nabídku převzetí festivalu. Umělci zde vystupují bez honoráře a programy jsou oznamovány až v den konání koncertu. Každý rok si vyberu určité téma a udělám předběžný návrh programu, a když se pak všichni v Lockenhausu potkáme, diskutujeme o tématu a skladby, které chceme zahrát, můžeme změnit i na poslední chvíli. Je to velmi experimentální prostředí prodchnuté kreativitou a spojením hudby s ostatními formami umění. Na podzim každého roku se pak ještě vydáme na turné s programem, který jsme v Lockenhausu sestavili.

Jaké jsou vaše umělecké ambice do budoucna nejen s tímto festivalem, ale také vaše osobní?

Právě jsem dokončil nahrávku všech koncertů C. Ph. E. Bacha s mým drahým přítelem Jonathanem Cohenem a jeho skvělým ansámblem Arcangelo a současně jsem natočil i violoncellové koncerty Šostakoviče a Weinberga s Michalem Nesterowiczem a DSO Berlin. Těsně předtím než pojedu do Děčína, mě čeká nahrávání s Fazilem Sayem. V příštím roce se chystám na kompletní cyklus Beethovenových sonát spolu s Alexanderem Lonquichem a rovněž na Bachovy suity, které provedu koncertně. Čeká mě zkrátka hodně hudby, kterou chci objevit a se kterou chci srůst…

Poodhalte nám něco ze svých mimohudebních zájmů a vášní? Jak relaxujete?

Nejraději v kruhu přátel, kteří mě inspirují. Společnost a výměna myšlenek s milými lidmi je něco, co považuji za svůj druhý domov vedle hudby. A pak příroda, to je další velmi důležitý element, se kterým potřebuji být v neustálém spojení, abych se uvolnil a znovu naplnil.

Lucie Johanovská

Autor: Redakce

8.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační fotografie.

ANKETA: Legalizovali byste pěstování marihuany pro osobní spotřebu?

Módní svátek  zažil zámek Sychrov.
50

OBRAZEM: Sychrov ožil velkou módní show

ANKETA: Zakázali byste motorovým vozidlům starším 15 let vjezd do center měst?

Liberecký kraj - Dvacet zásadních otázek položil Deník hlavním volebním tvářím devíti stran v Libereckém kraji. Jejich odpovědi vám mohou pomoci při rozhodování, koho budete volit. Sami si také můžete v naši anketě postupně odpovědět na všechny tyto otázky. 

Lípě pomohl gólman Chadraba

Česká Lípa /FOTOGALERIE/ - Dva body do tabulky Fortuna Divize B si připsal nováček z České Lípy, který hostil dlouhověkého soupeře FC Chomutov.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

ANKETA: Povolili byste cyklistům alkohol?

Liberecký kraj - Dvacet zásadních otázek položil Deník hlavním volebním tvářím devíti stran v Libereckém kraji. Jejich odpovědi vám mohou pomoci při rozhodování, koho budete volit. Sami si také můžete v naši anketě postupně odpovědět na všechny tyto otázky. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení