Soubor Handa Gote nehraje v Liberci poprvé. Už v roce 2014 na pozvání Naivního divadla uvedl soubor hru Mraky. Hada Gote patří k progresivním divadlům u nás a předchází je pověst experimentátorů s formou i dramaturgií.

HANDA GOTE RESEARCH & DEVELOPMENT

Celý název souboru naznačuje, že nepůjde o běžnou divadelní produkci. Alespoň ne ve smyslu - tady je psaná hra, pojďme vymyslet scénu a režijně vést herce (nebo třeba loutky). Sami sebe charakterizují jako pomezí divadla, současného tance, visuálního umění, hudby, performance a konceptuálního umění. Pod tím si lze představit prakticky cokoliv, ale v případě Handa Gote je třeba skutečně jejich představení vidět. Ani z anotací nebo i recenzí si nelze udělat byť jen přibližný obrázek, jak představení fungují.

Ve svých představeních využívají dostupné technologie, jak archaické, tak nejnovější.

VŠE, JEN KONVENCE NE

Skutečně typické je pro ně spojování zdánlivě nespojitelného, což nemusí vždy vyjít, ale divák se každopádně ani chvíli nenudí (vlastní zkušenost autora). Soubor pracuje od roku 2005 a stihl si podmanit věrnou skupinu fanoušků. Ta se naštěstí rozšiřuje, nejde o nějaké společenství zasvěcených. Nedávno uváděné „alchymické" představení Mutus Liber pracuje se složitými obrazy fází tzv. „velikého díla". Ovšem soubor Handa Gote se před tématy nijak nesklání, dost často si z nich utahuje a přetavuje je v naprosto originální věc. Vážná témata jsou plná komiky a snových scén, které vzápětí vystřídá uzemňující moment. Kolektiv Handa Gote vždy odkazoval k různým prvkům kultury DIY od kutilských postupů až po její důvěrně nemotornou estetiku. Další charakteristikou, zřetelnou zvlášť v představeních z posledních let (Rain Dance, Prales, Svěcení jara), je fascinace rituály, jejich utvářením i rozpadem.

ERBENOVY SNY V PODÁNÍ SOUBORU HANDA GOTE. Zdroj: ČTK

ERBENOVY SNY

A s čím přijíždí po delší době do Liberce? Na první pohled s klasikou, K. J. Erbenem. Zapomeňte ale na Kytici, i když i ta by mohla být úžasným snovým pásmem. V představení Erben: Sny pokračují Handa Gote ve zkoumání evropské imaginativní tradice a lokálních inspiračních zdrojů. Vycházejí z krátkého textu K. J. Erbena, ve kterém popisuje své sny, a z některých dalších textů českého romantismu. Dle vyjádření souboru z toho však v představení nezazní skoro nic. Zpracování Erbenových snů je ovlivněno japonským tradičním divadlem Nó. Ani ne tak jeho estetikou, ale spíše jeho filozofií a přístupy k řešení situace na jevišti: filozofie Nó slouží jako východisko k úvahám o zastavení (ma), stylizaci a zjednodušování. „Pohybující se sochy", tak kdysi označil tento typ divadla malíř Paul Klee. Handa Gote se často obrací k východní tradici, nejen na divadle, ale i v hudbě.

FOLKLÓR

Erben: Sny se také inspiruje lidovým divadlem, folklorními tradicemi či vesnickým ochotnickým divadlem. Typické masopustní figury zde ožívají v neobvyklých souvislostech. Technologie jsou v představení redukovány na několik bazálních prvků: mikrofon, mechanický gramofon, jednoduchý projektor se skleněnými negativy. Díky Naivnímu divadlu máme možnost ve čtvrtek 24. listopadu zase uvidět inovativní divadlo a proměnit všední den ve svátek.