V rámci Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica zazpívá písně německé renesance i moderny Im Himmel frei. Vokální soubor Stimmwerck přijíždí na festival z Mnichova a Řezna. Vznikl v roce 2001 jako unikátní spojení tří poloh mužských hlasů od kontratenoru po bas.

Podnikavé kvarteto se občas pouští i do napínavé interpretace současné vokální hudby. „Pokoušíme se spojit hudební světy, které od sebe leží vzdálené několik století," říká tenorista Klaus Wenk.

V České republice nevystupujete s ansámblem Stimmwerck poprvé. Jak vzpomínáte na své předešlé koncerty u nás? Vracíte se do Čech rádi?

Po pravdě řečeno se do Čech náš ansámbl vrací v poslední době takřka pravidelně. Našli jsme zde dobrou agentáž a příjemné prostředí. Vystoupili jsme v Brně, v Praze a na dalších místech a všude jsme se setkali se srdečným přijetím, což nás velmi těší. Češi jsou velmi muzikální a milý národ, což jsme poznali prakticky na všech místech a i to je důvod, proč se do Čech tak rádi vracíme.

Můžete nám blíže představit program Im Himmel frei, se kterým budete debutovat v rámci 12. ročníku MHF Lípa Musica?

Chtěli bychom upozornit na to, jaké texty a obsahy působily na lidi v 16. století a jak jsou podobné těm, které nás oslovují a jsou zhudebňovány v dnešních dnech. To je velice napínavé! Razíme rovněž mosty směrem k novověku. Milujeme experimenty, neznámé věci a kusy, které nebyly nikdy uvedeny. Náš program na festivalu prezentuje ty nejlepší kompozice, které jsou všechny v tomto smyslu spolu svázány. Ostatně i v názvu programu „Im Himmel frei" jsme použili citát z moteta písně dnes zcela neznámého skladatele Caspara Othmayra, který zkomponoval v reakci na smrt svého skladatelského kolegy.

Máte také nějakou zkušenost s českou hudbou?

Doposud jsme bohužel měli jen málo příležitostí se s českou hudbou potkat. V několika písňových sbírkách z 15. století, které jsme studovali, jsme ovšem objevili kusy většinou anonymních komponistů, kteří pravděpodobně působili na území dnešních Čech. A i tyto kusy jsme zařadili do našeho repertoáru a zpíváme je. Velice zajímavá je samozřejmě i soudobá česká tvorba, například díla Petra Ebena nebo Martina Smolky, který zkomponoval mnoho příjemné vokální hudby pro jiný německý ansámbl, se kterým spolupracujeme. Je to opravdu velice zajímavý komponista.

Váš ansámbl je proslulý rovněž intenzívní badatelskou činností a objevováním pozapomenutých hudebních kusů. Jakých úspěchů na tomto poli si nejvíce ceníte?

Za dobu naší činnosti jsme zpívali už mnoho roztodivné staré hudby, zejména z období 15. a 16. století. Stále však zůstává neuvěřitelné množství hudby v knihovnách a archivech, která čeká na své objevení. Před téměř deseti lety jsme založili vlastní festival (Stimmwercktage), kde představujeme hudební extrémy, ohromné množství hudby povětšinou naprosto neznámých skladatelů. Je to velice vzrušující. Někdy jde o velice krátké kusy, které objevujeme jako vokální bonbonky a máme z toho radost jako malé děti. Také neznámé sbírky z konce středověku jsou bohatými prameny.

Jaké jsou vaše umělecké plány a cíle do budoucna?

Rádi bychom pro hudební svět objevili co nejvíce neznámých skladeb. V učednických dobách psala i řada komponistů dnešních dní nové kusy přímo pro náš ansámbl. A na tuto oblast bychom se také rádi postupně zaměřili a stavěli na tom náš další repertoár. Samo zvukové jádro našeho vokálního ansámblu, bez instrumentálního doprovodu, je tak kouzelné, že mu jeho účinek nikdo nemůže upřít. Je to jako magie. Rádi bychom poznali mnoho dalších nových míst a naší hudbou potěšili mnoho dalších lidí. Na hostování na festivalu Lípa Musica se už velmi těšíme!

Lucie Johanovská