Světově nejhranější česká opera o nešťastné lásce vodní víly k pozemskému princi se v letošní sezóně dočká už 27. uvedení v historii MET. Po famózním úspěchu inscenace Rusalky ze sezony 2013/14 se jí podle dosavadních kritik daří naplnit vysoká očekávání. V přímém přenosu z Metropolitní opery ji diváci uvidí v sobotu 25. února od 18.45 v jabloneckém kině Radnice.

Představení láká na opulentní výpravu, sugestivní herecké výkony a syrové pojetí příběhu, který namísto krotké pohádkovosti vsadil na psychologické drama. Slavné měsíční árie a hlavní role se zhostí současná hvězda světových jevišť, Kristine Opolais, na jejíž výkon je upřena hlavní pozornost.

„Dvořákova Rusalka by mohla být nečekaným hitem sezóny v Metropolitní opeře. Operní odpověď na pohádkový příběh Malé mořské víly je neuvěřitelně temné, sexy drama. Záhadné, zlověstné a fantaskní režijní zpracování v kombinaci se smyslným zpěvem pohledného obsazení dohromady vytváří romantickou energii vzácnou jak pro Met, tak jakoukoli jinou operu,“ vychválil Anthony Tommasini z The New York Times novou inscenaci Rusalky, která měla v MET premiéru 2. února.

KONTROVERZNÍ REŽISÉRKA A ZÁŘIVÁ DIVA

Opera Rusalka se na pódiu Met poprvé objevila teprve v roce 1993, tedy necelých sto let po svém vzniku. V nastudování Otty Schenka se v ní před třemi lety v rámci přímých přenosů blýskla hvězdná sopranistka Renée Fleming a představení se stalo senzací. Přímý přenos do kin před třemi lety strhl rekord v návštěvnosti, která přesáhla 9000 diváků. Další tisícovka lidí tehdy sledovala Rusalku u obřího plátna na pražském Náměstí republiky.

Letošní nové inscenace se režijně ujala držitelka prestižního divadelního ocenění Tony Award, Mary Zimmerman, jejíž radikálně pojaté inscenace způsobily v rané éře ředitele Met Petera Gelba rozruch u operní kritiky.

ČTYŘI ÚŽASNÉ HLASY METROPOLITNÍ OPERY

V roli Rusalky se v Metropolitní opeře dosud objevily tři pěvkyně: kromě Renée Fleming též Gabriela Beňačková a Gwynne Geyer. Letos řadu doplní Lotyška Kristine Opolais, která sklízela loni nadšené ovace v Pucciniho operách Madame Butterfly a Manon Lescaut přenášených i k nám.

A kritika nešetří chválou ani v případě Opolaisina posledního výkonu v roli nešťastné vodní víly. „Bezkonkurenční obsazení v čele s úžasným sopránem Kristine Opolais, která zde podává zářivý a chvějivě křehký hlasový výkon,“ vyznávají se z obdivu NY Times. V květnu se pěvkyně objeví jako jedna z účinkujících na Gala k 50. výročí Metropolitní opery v Lincolnově centru.

VÁŠNIVÁ JEŽIBABA A DEBUTUJÍCÍ KNĚŽNA

V hlavní záporné roli Ježibaby se představí americká mezzosopranistka Jamie Barton, kterou diváci naposledy mohli vidět v lednovém přenosu Nabucca po boku Plácida Dominga. V Metropolitní opeře debutovala teprve v roce 2009 Mozartovou Kouzelnou flétnou. O jejím výkonu v roli Ježibaby napsal kritik New York Observeru, že byl ohromen „vášní, s jakou se vrhla do své role” a dodal, že „je těžké nalézt dostatečná superlativa pro popis jejího hlasu.”

V roli Prince doplní Kristinu Opolais ztepilý americký tenorista Brandon Jovanovich, který si ji mohl vyzkoušet už dříve v Chicagské opeře. V Metropolitní opeře debutoval jako Don José v Bizetově Carmen. Trojici hlavních aktérů doplní Eric Owens v roli Vodníka. Také jeho výkon popisuje americký tisk jako „přesvědčivý”, „mocný” a „okouzlující”.