VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vážně pojatý revival není jen hraní převzatých věcí někde na zábavě

Česká Lípa /ROZHOVOR/ - Příznivci legendární kapely Pink Floyd se mohou v říjnu těšit na koncert brněnské revivalové kapely Distant Bells, která zahraje 17. 10. v českolipském hotelu Merkur.

8.10.2012
SDÍLEJ:

Klavírista a hráč na syntezátory Jan Mendelsson. Foto: archiv J. M.

Klávesistou kapely Distant Bells je českolipský rodák Jan Mendelsson, který dlouhé roky hrával v duu Jazzika s kytaristou Ivanem Košťálem a působil jako klavírista Big Bandu CL. Do moravské metropole odešel před deseti lety a nyní se do České Lípy vrací s největšími revivaly legendární britské kapely. S hudebníkem jsem si povídala nejen o Pink Floyd.

Jakými cestami jste se dostal od jazzu k Distant Bells?

To bylo jednoduché. Prostě mi zavolali, a já to přijal. Těžké ale byly ty dvě vteřiny mezi tím, když zazněla nabídka, a mou odpovědí. Nikdy jsem totiž neměl v úmyslu hrát cizí hudbu. Ano, v jazzu se používají témata, která napsal někdo jiný, ale ty se zpracovávají po svém a hlavně se na ně improvizuje.

Naplnila změna žánrů vaše očekávání?

Od hudby Pink Floyd jsem si sliboval především využití svých syntezátorů, a taky jsem k ní měl osobní vztah. Brzo se ukázalo, že vážně pojatý revival je něco docela jiného, než hraní „převzatých písniček" někde na zábavě. Je to spíš srovnatelné s interpretováním skladeb klasické hudby, jen vám nikdo nenapíše, jaké noty či zvuky kde zahrát. Hudba je uchovaná na nahrávce, ne v partituře. A všichni ji znají, někdy i lépe než vy, takže musíte být opravdu poctiví a přiblížit se originálu, jak to jen jde. S Distant Bells v současnosti hrajeme skoro po celé střední Evropě, takže se to zřejmě lidem líbí.

Co pro vás znamená kapela Pink Floyd a její hudba?

Moje první setkání s hudbou světové úrovně, která mě oslovila, proběhlo ještě za socialismu. První deska se ke mě dostala tak, že bratr Arnošta Sameše, dnešního leadra kapely Lingers, ji půjčil mému bratrovi na přehrání. Bylo to album The Dark Side Of The Moon a já byl na dlouhou dobu ztracen.

Postupně jsem si sehnal všechny ostatní nahrávky a ty nejlepší jsem si oblíbil tak, že jsem se celá alba naučil podle sluchu zahrát na klavír, hezky od začátku až do konce. Netušil jsem, jak se mi to jednou bude hodit. Pak jsem byl na jejich koncertě na Strahově, a můžu se tak chlubit, že jsem jako jediný člen Distant Bells slyšel Pink Floyd naživo. Ostatní totiž v té době chodili ještě na základní školu a maminka by je tam nepustila.

Později jsem si rozšířil obzory o další art-rockové kapely, Yes, King Crimson nebo ELP, ale Floyd byli prostě první. Podařilo se jim spojit umělecky propracované pasáže s posluchačsky vděčnými písničkami, toto spojení se ukázalo jako velmi úspěšné.

Klavírista a hráč na syntezátory Jan Mendelsson. Hrajete ještě v dalších kapelách či krátkodobých projektech?

Vznikání a zanikání hudebních skupin je stálý proces. Před nedávnem jsem spoluzakládal funky Upside Down s vynikajícím Pavlem Břízou, bubeníkem kapely Petra Bendeho, pak jsem byl na čas členem bluesové formace Mr. Rain, kde dodnes občas hostuji, abych si zahrál na varhany Hammond. V této chvíli se rodí autorská kapela, kde můžu uplatnit tvůrčí přístup při skládání nových skladeb bez omezení žánrem. Při sólových produkcích v brněnských barech a vinárnách zase hraji jazz, tam se to hodí nejlépe.

Vzpomínáte na českolipské publikum v dobrém?

Vzpomínám si, že v době mých začátků se v České Lípě nikde nehrál jazz čestnou výjimkou byl Big Band, kde jsem se seznámil s Ivanem Košťálem a společně jsme se rozhodli tuto situaci zvrátit. Ve městě ovšem nebyl žádný vhodný klub, kde by se dalo vystupovat, tak jsme zakotvili v Bramborově čajovně. Tam bylo publikum velmi vstřícné, chodili nás tam poslouchat studenti i začínající muzikanti a já pevně věřím, že to některé ovlivnilo natolik, že u hudby zůstali. Ať už jako tvůrci, nebo poučení posluchači, obojí má cenu.

Jak se díváte na současnou domácí hudební scénu?

Přijde mi, že český národ je stále nekulturní, ve srovnání se zahraničím. Stále se setkávám s množstvím lidí, kteří jsou ochotni dobrovolně sledovat televizní programy nebo poslouchat uměle propagované „hity" v rádiích. Tihle lidé bez vkusu pak tvoří naše publikum. Jsou u nás dobří muzikanti, kteří umí vytvořit kvalitní hudbu, ale takhle vychovaní posluchači je nedokážou ocenit, takže se neuživí. Mají jedinou možnost odejít za kvalitnějším publikem do zahraničí. Od toho se odvíjí úroveň domácí scény. Kapely, které zůstaly, hrají takovou hudbu, která je přizpůsobena tomuto většinovému vkusu, cítím rezignaci na jakékoliv umělecké ambice, a taky odmítání odpovědnosti za kulturní výchovu lidí.

Existují podle vás cesty jak z toho ven?

Klasická hudba si našla svoje donátory, stejně tak máme jazzové festivaly světové úrovně, a tyto koncerty jsou velmi navštěvované. Možná hraje svou roli i naše vzhlížení k zahraničním hvězdám a naopak přehlížení vlastních lidí, což cítím i sám na sobě. Měli bychom všichni na sobě pracovat, samo od sebe se nic nezlepší.

Jan Mendelsson

• narodil se v roce 1972 v České Lípě, od roku 2002 žije v Brně

• klavírista a hráč na syntezátory, autor skladeb, písní a divadelní hudby

• absolvent LŠU v České Lípě (dnes ZUŠ), obor klavír, prošel jazzovými kurzy pod vedením Emila Viklického, Karla Růžičky, Jiřího Stivína a dalších, hru na klavír studoval i v Bostonu

• prošel kapelami Krishot, Jazzika, Second Hand Blues, Big Band CL, Hladolet, Upside Down, Distant Bells nebo Meze Všeho

Autor: Redakce

8.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nováček I. B třídy z České Lípy podlehl Pěnčínu 1:4. Petr Lebduška v souboji s Janečkem a Škrétou.
6

Fotbalová I. B třída nezačala pro zástupce českolipského okresu nejlépe

Křišťálová Lupa 2017

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Vlci zadávili přes 30 jehňat

Liberecký kraj – Smečka vlků poprvé zaútočila na Frýdlantsku. Šelmy zde zabily 4 dospělé ovce a 32 jehňat.

Vysněné dětské postele

Dětský pokoj potřebuje pořádnou postel. Ale obyčejné postele jsou plné nesplněných dětských snů. Zkuste splnit nějaké ty sny i vysněnou postelí.

V zoo začínají sokolnické dny

Liberec – Pravidelné ukázky sokolnictví začínají od úterý v liberecké zoo.

Zloději na festivalu vykrádali stany i kapsy návštěvníků

Doksy – Festival Mácháč přilákal do Doks nejen fanoušky taneční hudby, ale i zloděje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení