K napsání této glosy mne podnítila nedávná kontrola (audit) naší obce. Pro laika je nutné poznamenat, že každá obec má povinnost nechat si zkontrolovat každoročně své hospodaření, a to buď auditorskou firmou ( tu si obec musí zaplatit), anebo si vyžádat zkontrolování hospodaření příslušným krajským úřadem, v tom případě je kontrola bezplatná.

Stejně tak má povinnost každá obec zřídit si kontrolní výbor. Tento výbor je minimálně tříčlenný, a proto i nejmenší obec v republice Vysoká Lhota se svými 17 občany má zřízen kontrolní výbor. Je demokratickým přístupem většiny obecních zastupitelstev to, že předsednictví v kontrolním výboru se přenechává opozici, aby kontrola byla opravdu účinná. Zkusme trochu počítat. Obcí je v naší malé republice 6.246, při minimálním počtu kontrolního výboru se dostáváme na jistě zajímavé číslo 18.738 občanů, kteří provádějí kontrolu v našich obcích.

Netřeba připomínat, že větší obce a města mají své odbory vnitřního auditu a kontroly, kdy se jedná o pracovníky v pracovně právním vztahu, placené tou kterou obcí, resp. městem a že kontrolní výbory jsou pochopitelně více než tříčlenné.

Následují krajské úřady, které mají k dispozici široký okruh kontrolorů, kteří, mimo jiné jak jsem poznamenal výše, i kontrolují hospodaření obcí.

Pochopitelně že obec může kontrolovat také příslušný finanční úřad, případně finanční ředitelství, příslušné té které obci.

Jestliže obec uspěje a je příjemcem jakékoli dotace, má každý poskytovatel této dotace své oddělení, které po přidělení dotace obci následně využití této dotace kontroluje ( jednotlivá ministerstva, Státní zemědělský a intervenční fond a celá řada dalších poskytovatelů dotací ).

Samostatnou kapitolou jsou pak tzv.veřejné zakázky. Ty každá obec musí transparentně a dle přísných pravidel umisťovat na tzv. profilu veřejného zadavatele. O tom, že každá obec musí mít umístěn svůj rozpočet na webových stránkách, je zbytečné hovořit, a je to běžná administrativa, uložená z centrálních orgánů každé obci.

A aby toho nebylo málo, uvažují naši zákonodárci o tom, že obce bude moci kontrolovat i NKÚ Nejvyšší kontrolní úřad.

A aby toho nebylo málo, uvažují naši zákonodárci o tom, že obec bude mít povinnost zveřejňovat smlouvy nad 50.000 Kč na internetových stránkách pod sankcí, když tak neučiní, tak smlouva bude neplatná.

Za zmínku jistě stojí i to, že když vám jedna kontrolující instituce provede kontrolu a prohlásí (písemně), že nenašla nedostatky, ještě to neznamená, že vám další instituce nemohou kontrolovat tu samou věc .

Tento článek rozhodně není proti tomu, aby obce byly kvalifikovaně kontrolovány. Jen mě to opravdu vede k úvaze, zdali počet lidí zabývajících se kontrolami ( a to záměrně nehovořím o kontrolorech např. z hygienických stanic, živnostenských úřadů, ČOI a dalších a dalších )je v pořádku a smysluplný. Vždyť na jejich výplaty „někdo" musí vydělat,mají své kanceláře, kde se topí, svítí…

Nedávno jsem měl rozhovor s jedním majitelem velké stavební firmy u nás na Českolipsku. Když jsem se ho ptal, co mu dělá vrásky na čele, odpověděl mi, že odchod dobrých stavbyvedoucích. „Aha, přetáhla vám je konkurence", oddtušil jsem problém. „Ale kdepak, šli dělat nezávislé stavební dozory a kontrolory staveb", zaznělo vysvětlení tohoto pana podnikatele.

A na závěr poznámku k chodu dnešních obcí. Neustálé kontrolování obcí vede dle průzkumu k tomu, že se 77% zastupitelů bojí rozhodnout, neboť se obávají trestního stíhání. Kde je tudíž ta vlastní samospráva, o které se často mluví. Často používám výrok mého přítele JUDr. O.F. ,a to, že: „ Být v dnešní době zastupitelem, tak tito lidé si zaslouží ocenění za občanskou statečnost".

Není už opravdu nejvyšší čas, aby byly zpět ustanoveny Národní výbory a jednotlivé obce si řídil sám stát?

Nechtěl jsem čtenářům Deníku zkazit vánoční rozjímání a pohodu. Jen jsem zkrátka musel napsat úvahu, kamže se to naše obce pomalu ale jistě ze strany státu posunují.

Vít Vomáčka, starosta obce Kravaře v Čechách