VYBRAT REGION
Zavřít mapu

NÁZOR Miroslava Hudce: Kdo vyžene kamióny z obcí? Železnice

Když se dva perou, třetí se směje. Když se dohadují obce v údolí Ploučnice s obcemi na Novoborsku, kudy (ne)mají jezdit kamióny, jen tím zbytečně ulehčují práci těm, kteří by to správně měli řešit a neřeší.

20.3.2013 5
SDÍLEJ:

Kamióny sužují lidi a přitom koleje zarůstají trávou.Foto: Miroslav Hudec

Nemá smysl hledat krkolomná řešení, nemá smysl básnit o stavbách nových silnic za desítky miliard. Ty peníze za prvé teď nikdo nedá, protože je nemá.

Za druhé, i kdyby je dal, nepostaví se nová silnice dříve než za nějakých 10-20 let, a do té doby se lidi z přebujelé kamiónové dopravy nejspíš zblázní.

No, a za třetí, ty nové silnice se stejně nemohou lidským sídlům zcela vyhnout, protože česká krajina je docela hustě osídlená, dokonce čím dál hustěji, neboť dnes se v každém městě, v každé vesnici či osadě dost intenzivně staví, a stavby se rozlézají daleko do okolní krajiny. Takže všechny ty vynaložené miliardy nakonec povedou jen k tomu, že kamióny budou obtěžovat zas jiná sídla a jiné lidi.

Přitom existuje řešení daleko levnější a také rychlejší. Odedávna těžké nákladní dopravě sloužily železnice. Dokonce dříve než dopravě osob. Bývalo tomu tak i u nás. Jenomže poté byly podmínky pro dopravu nákladů po silnicích a na železnici (včetně různých poplatků) nastaveny tak nápadně nevýhodně pro vlakovou dopravu, až je to podezřelé.

O navrhovaném řešení přesunu kamiónové dopravy na Českolipsku ČTĚTE ZDE: Novoborsko,nebo Peklo? Kdo vyžene kamiony?

Holt lobby kamiónových dopravců je mocná, brání si svoje a na problémy, které tím způsobuje druhým, se neohlíží. A neváhá sahat i k nátlakovým akcím (viz hrozby blokováním silnic v nedávných létech), pokud by vláda chtěla jakýmkoliv způsobem kamiónovou dopravu rozumně regulovat a aspoň ty nejkřiklavější nespravedlnosti napravit.

Ovšem zapojením se obcí do tohoto zápasu nastává přece jen trochu jiná situace. Ty by mohly tvořit silnou protiváhu kamiónové lobby a vyvinout účinný tlak na vládu, zvlášť pokud zdejší iniciativa nezůstane osamocena. Budou-li stanoveny spravedlivější podmínky pro nákladní železniční dopravu (včetně finančních), můžeme se v řádu měsíců nebo několika málo let dočkat toho, že sami dopravci začnou železnice více využívat, protože se jim to vyplatí.

A kamiónová doprava následně žádoucím způsobem zřídne. Technicky to problém rozhodně není, moderní kombinovaná doprava s přepravou zboží v kontejnerech nebo i celých kamiónů existuje a existovala i u nás, třeba systém RoLa.

Mimochodem, v České Lípě bylo před léty postaveno kontejnerové překladiště, a to stále existuje, byť teď slouží jiným účelům. Ale při dobré vůli by jistě nebyl problém vrátit mu původní funkci.

Spojenci obcí v tlaku na vládu mohou být i krajské samosprávy. Vládnoucí koalice Libereckého kraje nakonec podporou železniční dopravy bude jen plnit svůj program. Ostatně už v roce 2006 vznikla právě na Českolipsku celostátní petice „Kamióny na koleje!", které reagovala na problémy s kamiónovou dopravou, neúnosně narůstající po našem vstupu do Evropské unie v roce 2004. Tu petici tehdy podepsaly tisíce lidí, ale bůhví, kde nakonec skončila.

Nebylo by špatné, kdyby se aspoň k 10.výročí našeho členství v Evropské unii tenhle kamiónový problém začal konečně se vší vážností řešit.

PhDr. Miroslav Hudec, zastupitel Libereckého kraje a České Lípy

Autor: Redakce

20.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Holany - Doksy B 2:2 (1:1). Radující se střelec druhé branky domácích Mikysa.

Kamenice dala Osečné šest gólů a v tabulce si polepšila

Pacientům zejména po cévní mozkové příhodě pomáhá v českolipské nemocnici klinická logopedka Jana Vacková.

Porucha polykání je stále podceňovaná diagnóza

Pasy a občanky. V Lípě jen pro trpělivé

Česká Lípa - Vydávání osobních a cestovních dokladů je v České Lípě běh na dlouhou trať. Uspějí jen trpěliví, nebo ti, kdo mohou ponocovat.

Dopravci chtějí v nových smlouvách více peněz. Kraj už uvažuje i o vlastním dopravním podniku

Liberecký kraj – Komplikace kolem autobusové dopravy v Libereckém kraji pokračují. Aby kraj uspokojil požadavky dopravců, kteří potřebují více peněz na zvýšené mzdy řidičů, vypsal nové řízení. Oba stávající dopravci, ČSAD Liberec i BusLine, se do něj přihlásili. Jejich požadavky jsou však podle kraje mnohem vyšší, než jsou náklady na platy.

AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

Otvíračka Liščí boudy Kristiánov je za dveřmi

Jablonecko - /ROZHOVOR/ Do krásy se po nákladné rekonstrukci vyloupl poslední dochovaný objekt kdysi slavné sklářské osady ležící hluboko v Jizerských horách. Na Kristiánově chystají na otevření.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies