VYBRAT REGION
Zavřít mapu

NÁZOR: Těžař na Tlustci chce zlato. A nabízí jen skleněné korálky

Je to už únavný, nekonečný příběh s těmi ataky na obyvatele krajiny pod Tlustcem od doby, kdy tam v roce 1998 skončila pravidelná těžba.

16.9.2013
SDÍLEJ:

Dobývání čediče kopec Tlustec v minulosti poznamenalo. Zda se těžba obnoví, ukáže čas.Foto: Deník

Těžbychtivci se tam střídají jak figurky na orloji, taky cinkají své stále dokola, tu Beron, tu Go Point, nejnověji jakýsi Čech, který moc cti svému jménu nedělá, protože dobrý Čech českou (žádnou!) krajinu nezmizíkuje. Varující je už to, že v atacích pokračuje, byť ne osobně (na to má své lidi), ač už je v souvislosti se svými snahami o obnovu těžby a Tlustci trestně stíhán. Za pokus podplácení.

A pokusem o podplácení je podle mého i nejnovější lákání na různé výhody za souhlas Brniště s těžbou. Zdejší zastupitelstvo svým usnesením ten souhlas zrušilo. A pan těžař chce, aby za ty nabízené výhody otočilo jako na obrtlíku a opět souhlasilo s těžbou. Podle mě klasické svádění ke korupci, tedy k trestnému činu.

A co za to? Prý například vybudování obchvatu obce v režii firmy. Jenže vybudovat obchvat, to nějaký ten rok trvá. Pokud není v územním plánu, musí se navrhnout jeho změna, projednat v obci, v dalších příslušných institucích, ty to musí schválit, to trvá řádově měsíce. Když se někdo v nějaké fázi odvolá, může se řízení o změně protáhnout i o roky, zvlášť, když dojde i na soudní přezkum.

Ale dejme tomu, že obchvat v územním plánu je. I koridor budoucí komunikace v Zásadách územního rozvoje Libereckého kraje, s nímž nesmí být územní plán obce v rozporu. Následuje zjišťovací řízení, které má rozhodnout, zda je třeba na projekt obchvatu zpracovat hodnocení jejího vlivu na životní prostředí (tzv. EIA). Opět jde o proces trvající řádově měsíce.

ČTĚTE TAKÉ: Boj o Tlustec: Těžaři chtějí souhlas Brniště za výhody

Kdyby EIA bylo nutno zpracovat, protáhne se proces na několik let. Pak teprve následuje řízení o umístění stavby, jehož výsledkem je územní rozhodnutí, a nakonec řízení k získání stavebního povolení. Ve všech těchto fázích se nespokojení účastníci řízení mohou proti jednotlivým rozhodnutím odvolávat.

Odhaduji, že kdyby šlo vše velmi hladce, obchvat by se mohl začít stavět tak za deset let. A to bude těžař do té doby čekat se zahájením těžby? Odvažuji se hádat, že změnu stanoviska zastupitelstva bude chtít co nejdříve, nejlépe hned. Bez jakékoliv záruky, že obchvat vůbec bude postaven! On ji ani dát nemůže, protože prostě o všem nerozhoduje. Že by to nevěděl? Nebo si jen chystá do budoucna šikovnou výmluvu, proč daný slib nesplnil?

To, co tedy těžař nabízí, to jsou jen skleněné korálky, jaké zlatokopové v Africe nabízeli naivním domorodcům, aby ti jim za ně dávali zlato. Jenže oni ani ti Afričané dnes už tak naivní nejsou. Bláhovost domnívat se, že Brnišťáci a obyvatelé dalších zdejších obcí budou.

A těmi pověstnými korálky jsou i nabízená pracovní místa. Prý čtyřicet pět. Zvláštní. Ještě nedávno jich bylo jen kolem třiceti, a to se chtělo těžit plnou parou, zatímco teď se prý má kopec „jen dvacet let opravovat" . A kolik pracovních míst v důsledku těžby zmizí? Kolik penziónů, kempů, kam přestanou jezdit kvůli těžbě turisté a rekreanti, zkrachuje nebo přinejmenším bude muset omezit provoz, kolik restaurací, auto a cykloservisů, kolik lidí tam bude nutno propustit?

Podobně je to se všemi ostatními nabídkami. Peníze nabízené těžařem, ty se za chvíli rozutečou. Ale vzácný přírodní unikát s desítkami druhů chráněných rostlin a živočichů, který může při troše šikovné propagace do budoucna přitahovat turisty a milovníky přírody, by mohl, když už se tedy o něm musíme takto vyjadřovat, přinést daleko více peněz než těžař. To proto, že by je přinášel trvale. Zatímco těžař je přestane dávat přesně v okamžiku, kdy dotěží, kdy už přestane mít na zdevastované zdejší lokalitě zájem.

A už nebude ani vzácný kopec, který tu s námi byl od nepaměti, ani ty peníze.

PhDr. Miroslav Hudec, zastupitel Libereckého kraje

Autor: Redakce

16.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Holany - Doksy B 2:2 (1:1). Radující se střelec druhé branky domácích Mikysa.

Kamenice dala Osečné šest gólů a v tabulce si polepšila

Pacientům zejména po cévní mozkové příhodě pomáhá v českolipské nemocnici klinická logopedka Jana Vacková.

Porucha polykání je stále podceňovaná diagnóza

Pasy a občanky. V Lípě jen pro trpělivé

Česká Lípa - Vydávání osobních a cestovních dokladů je v České Lípě běh na dlouhou trať. Uspějí jen trpěliví, nebo ti, kdo mohou ponocovat.

Dopravci chtějí v nových smlouvách více peněz. Kraj už uvažuje i o vlastním dopravním podniku

Liberecký kraj – Komplikace kolem autobusové dopravy v Libereckém kraji pokračují. Aby kraj uspokojil požadavky dopravců, kteří potřebují více peněz na zvýšené mzdy řidičů, vypsal nové řízení. Oba stávající dopravci, ČSAD Liberec i BusLine, se do něj přihlásili. Jejich požadavky jsou však podle kraje mnohem vyšší, než jsou náklady na platy.

AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

Otvíračka Liščí boudy Kristiánov je za dveřmi

Jablonecko - /ROZHOVOR/ Do krásy se po nákladné rekonstrukci vyloupl poslední dochovaný objekt kdysi slavné sklářské osady ležící hluboko v Jizerských horách. Na Kristiánově chystají na otevření.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies