VYBRAT REGION
Zavřít mapu

NÁZOR: Více peněz městům a obcím!

Oprava komunikací je příkladem, kdy stát přidal finanční prostředky Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) na opravy a výstavbu dálnic a silnic I. třídy a krajům na opravy silnic II. a III. třídy, nikoliv však městům a obcím na opravu obecních komunikací.

8.2.2016 4
SDÍLEJ:

Starosta města Nový Bor Jaromír Dvořák.Foto: Deník/Vít Černý

A to i přesto, že často slýcháme z úst zástupců těchto institucí, že např. nemají vykoupené pozemky nebo jim chybí EIA (z anglického Environmental Impact Assessment, česky: Vyhodnocení vlivů na životní prostředí) či stavby nejsou projektově připraveny, a tudíž se realizace těchto staveb přesouvá do dalších let.

Často se také stává, že zřejmě z těchto důvodů jsou zhotoveny stavby, které jsou připraveny, ale je otázkou, zda jejich společenská závažnost byla skutečně prioritní. Takto vnímám například betonovou protihlukovou zeď u Jitravy za cca 50 mil. Kč. Na druhou stranu vím, že celá řada měst a obcí má kompletně připraveny projekty, kterými by vyřešily závažné několikaleté problémy ve svých katastrech.

Téměř všichni se potýkáme s nedostatkem parkovacích míst nebo s komunikacemi, které dodnes nejsou zpevněny asfaltobetonovým povrchem, nákladnými rekonstrukcemi páteřních komunikací, které často převyšují finanční možnosti obcí a měst atd. A už vůbec nám stát nepomáhá s řešením veřejných prostor, jako jsou náměstí, návsi atd. Zastupitelstva jsou poté nucena provádět pouze základní údržbu nebo rozdělit rekonstrukce do několika let, nicméně neustále dochází ke zvyšování vnitřního dluhu obce na neopraveném svěřeném majetku. Opravuje se pouze to, co už je nefunkční a zbývá skutečně zlomek na případné nové investice.

Městské a obecní samosprávy jsou dlouhodobě podfinancované. Mimo jiné i proto, že se jim po roce 2010 odebralo 17% příspěvku na výkon státní správy. Některé služby, která města a obce vykonávají v rámci přenesené působnosti, nyní nejsou finančně vůbec kryty, například veřejné opatrovnictví. Navíc v novém rozpočtovém období evropských dotací nejsou obce a města způsobilé k čerpání finančních prostředků na výše zmíněné aktivity.

V sousedním Sasku je to kompenzováno spolkovými nebo národními programy. Pokud se něco takového objeví u nás, např. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), okamžitě se objevují různá omezení typu pouze pro obce do 3 tis. obyvatel apod., která ale pak často nemají na povinnou spoluúčast.

Obzvláštní bolestí pro samosprávy je pak zákon o veřejných zakázkách. Je skutečně na nás na představitelích obcí a měst, abychom bojovali za vyšší rozpočtové určení daní pro obce a města, o výkonový model financování, o kvalitní zákon o veřejných zakázkách. Z hlediska obcí a měst nemůže jít o stranickou příslušnost, ale o více peněz pro potřeby jejich obyvatelů.

Jaromír Dvořák, starosta Nového Boru

Autor: Redakce

8.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Holany - Doksy B 2:2 (1:1). Radující se střelec druhé branky domácích Mikysa.

Kamenice dala Osečné šest gólů a v tabulce si polepšila

Pacientům zejména po cévní mozkové příhodě pomáhá v českolipské nemocnici klinická logopedka Jana Vacková.

Porucha polykání je stále podceňovaná diagnóza

Pasy a občanky. V Lípě jen pro trpělivé

Česká Lípa - Vydávání osobních a cestovních dokladů je v České Lípě běh na dlouhou trať. Uspějí jen trpěliví, nebo ti, kdo mohou ponocovat.

Dopravci chtějí v nových smlouvách více peněz. Kraj už uvažuje i o vlastním dopravním podniku

Liberecký kraj – Komplikace kolem autobusové dopravy v Libereckém kraji pokračují. Aby kraj uspokojil požadavky dopravců, kteří potřebují více peněz na zvýšené mzdy řidičů, vypsal nové řízení. Oba stávající dopravci, ČSAD Liberec i BusLine, se do něj přihlásili. Jejich požadavky jsou však podle kraje mnohem vyšší, než jsou náklady na platy.

AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

Otvíračka Liščí boudy Kristiánov je za dveřmi

Jablonecko - /ROZHOVOR/ Do krásy se po nákladné rekonstrukci vyloupl poslední dochovaný objekt kdysi slavné sklářské osady ležící hluboko v Jizerských horách. Na Kristiánově chystají na otevření.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies