Jsme svědky halasné mediální štvanice pod heslem deABLizace státní správy. Přitom na radnicích, magistrátech, hejtmanstvích, ministerstvech a dalších úřadech se přes kvaziúředníky už roky potichu rozpínají chapadla politických stran. Osekat by je mohl zákon o státní službě, který by byl dobrým nástrojem proti korumpování státních úředníků politickou mocí.

Jsme jediným členem EU, kde tento zákon neplatí.Cesta k tomuto cíli je ale hodně klikatá. Příslušný zákon sice schválený je a měl by začít platit už za rok, ale místo toho se mluví o přijetí zcela jiné úpravy. Obávám se, že té ale chybí to podstatné, totiž omezení úředníků v jejich politické angažovanosti.

Kritika ze strany EU dotlačila naše zákonodárce ke schválení zákona o státní službě už v roce 2002. Do praxe ho však neuvedla ani tehdejší

sociálnědemokratická vláda, natož krátká vláda Topolánkova nebo Fišerova. Dnes z něj platí pouze některé technické paragrafy, například ustanovení o platových tarifech státních úředníků. Na podstatnější položky, jako je nárok na postup podle kariérního řádu, příplatky k platům a důchodům, a hlavně na ochranu před politickými tlaky měla přijít řada od 1.1. 2012.

Nejspíš se tak ale nestane. V současné době se uvažuje o zásadní změně. Je možné, že by mohlo dojít k nějakému splynutí se zákonem o úřednících samosprávných celků a úředníky státní správy i samosprávy by sjednocoval už ne služební zákon ale Zákoník práce, jako ostatní zaměstnance.

Kroky k tomu udělala už vláda Mirka Topolánka. Její legislativní rada projednala v roce 2009 nový zákon, který člení úředníky veřejné správy do kategorií. Do kategorie A zahrnula vedoucí a manažery veřejné správy. V kategorii B měli být zaměstnanci zabezpečující servis politické reprezentaci a v kategorii C pak zaměstnanci, kteří jsou taxativně vymezeni.

Nová úprava, která pracuje s manažerským vztahem, umožní vrcholné státní úředníky nejen dobře zaplatit a udržet, ale v případě potřeby i propustit. Jde o model fungující hlavně v anglosaských zemích. S vedoucími pracovníky se uzavírají manažerské smlouvy na dobu určitou.

Nová úprava má jedno podstatné mínus – chybí v ní totiž ochrana úředníků před politickými vlivy. Jsem přesvědčený, že zavedení této zdánlivé maličkosti by mohlo mít zásadní vliv na letité lokální politicko-ekonomické struktury, které ovládají místní radnice. S nutností pozastavit členství ve straně úředníkům po dobu trvání jejich pracovněprávního vztahu by totiž vládnoucí struktury přišly o mohutný vnitrostranický hlasovací potenciál získaný jak výměnou za radniční posty, tak nátlakem na úředníky.

Na druhou stranu by se omezil i stranický vliv dovnitř radnice a stalo by se tak obtížnější dostát některým dohodám s podnikatelskými subjekty. Státní správa má být fungující, tedy ne politická, ale profesionální.

Petr Skokan, poslanec