VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraj chce koupit ČSAD. Sám bude provozovat dopravu

Liberecký kraj – Krajští politici schválili převážnou většinou záměr koupit krachující společnost ČSAD Liberec. Je to první krok k vytvoření vlastní autobusové dopravy. Zatímco v některých zemích je to běžné, v ČR vykročil Liberecký kraj touto cestou jako první.

31.8.2017
SDÍLEJ:

ČSAD Liberec. Ilustrační foto.Foto: Foto:Deník

Rozhodnutím, které ve středu večer posvětilo po vleklé debatě 30 z 38 krajských zastupitelů, chce vedení Libereckého kraje ukončit nekonečné průtahy kolem veřejné zakázky na provozování autobusové dopravy v kraji. 

290 MILIONŮ ROČNĚ 

Ročně na ni vynakládá 290 milionů korun, což je jedna z nejvyšších výdajových položek krajského rozpočtu. Proto chce mít přehled, jaká část dotace jde do veřejné služby a jaká na zisk dopravců, mezi nimiž dominuje společnost BusLine. Ta podle analýzy, kterou si kraj nechal vypracovat u auditorské společnosti Nexia AP, provozuje na Liberecku dopravu až o 11 korun za kilometr dráž než třeba v Ústeckém kraji. „Je to pro mě první krok, abychom dokázali mít veřejnou dopravu trochu víc pod kontrolou. Nechceme být už dál jako ovečka, ze které budou všichni škubat,“ použil hejtman Martin Půta příměr ke stavu, kdy musí kraj jen nečinně přihlížet, kam plynou zisky dopravních společností.

Řešení našel v odkupu insolventní ČSAD Liberec, která sice jezdí o zhruba 8 korun na kilometr méně než BusLine, ocitla se však na pokraji krachu. Kraj chce odkoupit akcie společnosti i pohledávky vůči věřitelům. Mezi ně patří i majitel ČSAD Petr Wasserbauer. Investice vyjde kraj na zhruba 16 milionů korun. Dalších 20 musí podle oponentů vložit do obnovy vozového parku.

KUPUJEME ŠROT 

„Víme, že vědomě kupujeme šrot,“ označil autobusy liberecké ČSAD například bývalý radní pro dopravu Vladimír Mastník. Investice by se neměla promítnout do počtu spojů ani cen jízdného. Ty se podle hejtmana drží od roku 2013 na stejné výši. „Nemám žádný signál, že bychom je chtěli zvyšovat, domluvili jsme se také na tom, že nebudeme dělat redukci v jízdních řádech,“ uvedl hejtman.

Ještě dál než někteří zastupitelé šel v kritice zřízení vlastního krajského dopravce šéf odborů společnosti BusLine Jiří Kuchynka. Ten záměr dokonce přirovnal ke znárodnění. Poukázal také na ztrátový provoz Dopravního podniku měst Liberec a Jablonec.

Autor: Jana Švecová

31.8.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ester Ledecká miluje také vodní sporty, ovšem prkno při nich hraje nezastupitelnou roli. Nejen surf, ale i vodní monoski.
3

„Já jsem nemehlo, skoro nic neumím,“ tvrdí o sobě Ester

Meteorologická družice desítky let chátrá. Její budoucnost je nejistá.
5

Novákova družice v Lípě je stále zralá akorát do šrotu

Cyklistickou Časovku jednotlivců v České Lípě ovládl Jiří Šorm

Česká Lípa Celkem 107 cyklistů - silničářů na startu hlavní trati a další účastníci v dětských a mládežnických kategoriích. To je bilance Časovky jednotlivců v České Lípě, kterou pořádal Sportovní klub MS AUTO.

Kdo vystřídá Mimoň? O titul letos zabojují tři nádraží z Českolipska

Českolipsko – Již pojedenácté se rozhodne o nejhezčím nádraží České republiky. Vítězem může být Česká Lípa, Doksy nebo i Velký Valtinov.

Kam o víkendu za sportem na Českolipsku

Česká Lípa - Přinášíme sportovní tipy pro fanoušky na oba víkendové dny.

AUTOMIX.CZ

Filtry pevných částic pro nafťáky zlevňují. Alespoň u některých značek

Filtr pevných částic je jedním z největších strašáků u moderních dieselových ojetin. Mnoho řidičů má pocit, že když se jedná „pouze o věc ekologie“ mohou filtr bez obav vyndat, nicméně faktem je, že jeho přítomnost v autě má dost velké opodstatnění. Je tedy velmi dobrou zprávou, že se cena nových filtrů vyvíjí příznivým trendem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení