Zhruba půlkilometrový úsek na silnici I/13 mezi Bílým Kostelem nad Nisou a Rynolticemi na Liberecku byl loni nejnebezpečnějším místem v Česku. V první desítce nejrizikovějších úseků skončily i dvě lokality v Ústeckém kraji zatáčka na silnici I/8 u Bořislavi na Teplicku a úsek silnice I/13 u Ludvíkovic na Děčínsku.

Žebříček nejkritičtějších míst na českých silnicích přinesl dopravně-bezpečnostní projekt Allianz Automapa, který už šestým rokem sestavují odborníci podle policejních statistik dopravních nehod. Do mapy se dostanou úseky, na nichž se během jednoho roku staly minimálně dvě nehody se smrtelným nebo těžkým zraněním.

Šest nehod, tři mrtví

Nejopatrnější by podle Automapy měli být řidiči na Liberecku mezi Bílým Kostelem a rynoltickou místní částí Jítrava. Loni tady došlo k šesti nehodám, při nichž zemřeli tři lidé a dva se těžce zranili. Tragický byl například prosincový střet kamionu s dodávkou.

„Řidič dodávky u odbočky na Horní Suchou začal na rovném a přehledném úseku zřejmě předjíždět jiné vozidlo. Už se však nestačil bezpečně zařadit zpět a střetl se s protijedoucím kamionem," popisuje mluvčí policie v Libereckém kraji Vladimíra Šrýtrová. Řidič dodávky nepřežil.

K nehodám u Jítravy dochází i letos, další člověk tam zemřel zhruba před měsícem. Podle koordinátora BESIPU pro Liberecký kraj Miroslava Kláska řidiči v úseku jezdí příliš rychle.

Přes třicet nehod za tři roky zaznamenal úsek na silnici I/9 z České Lípy na Nový Bor v okolí místní části Lada.

„Je tam stoupání a silnice se pak sbíhá v jeden pruh, za nepříznivých klimatických podmínek navíc klouže a v zatáčce vynáší. Ve velké rychlosti se úsek nedá projet, a když se pak potkají dva protijedoucí řidiči, může to končit tragicky," říká Klásek.

K nebezpečným úsekům s častými nehodami podle něj v Libereckém kraji patří i křižovatka v Jestřebí u České Lípy nebo silnice I/38 z Mladé Boleslavi na Českou Lípu.

„Na ní umře osm až deset lidí ročně. Silnice ale prochází dvěma kraji a statistiky se na ní nesčítají. Co se týče kamionové dopravy, úsek je poddimenzovaný, přesto po něm kamiony proudí," dodává odborník.

Nezvládnou řízení

V Ústeckém kraji by si řidiči měli dát pozor na trase z Teplic do Lovosic. Zatáčka na silnici I/8, která leží asi dva kilometry za Bořislaví, je v celorepublikovém žebříčku sedmá nejkritičtější. Loni způsobila pět vážných nehod se dvěma úmrtími. K těm došlo koncem listopadu.

„Řidič jedoucí od Velemína pravděpodobně v zatáčce v klesání nezvládl řízení. Vozidlo se převrátilo a následně v protisměru narazilo do projíždějícího automobilu," uvádí krajská policejní mluvčí Veronika Hyšplerová.

Nebezpečný je v regionu i úsek silnice I/13 v okolí Ludvíkovic u Děčína. Ke smrtelné nehodě loni došlo jak mezi Děčínem a Ludvíkovicemi poblíž čerpací stanice v Kamenické ulici, tak za Ludvíkovicemi ve směru na Českou Kamenici.

„Ten úsek je vyhodnocený jako nehodový. Zkoumali jsme jej spolu s policií, mezi navrhovanými opatřeními je zdrsnit na silnici povrch," říká koordinátor BESIPU pro Ústecký kraj Jan Pechout.

Řidiči v této oblasti často nezvládnou předjíždění, za řadu nehod za Ludvíkovicemi, kde silnice stoupá do lesa, může i námraza. Nehodový je podle Pechouta i hlavní tah z Děčína na Ústí. „Problematické je to tady hlavně za tmy. Jsou tu dlouhé táhlé zatáčky. Když předjíždíte, světla protijedoucího auta nejsou často za mantinely vidět," uzavírá.