Uplynulý víkend byl první velkou zkouškou silničářů. Podle všeho v této zkoušce obstáli na výbornou, a to i navzdory věčně nespokojeným řidičům. Silnice jsou již čisté a silničáři čekají na další sněhovou nadílku.

Oznámkujte práci českolipských silničářů v aknetě vpravo vedle článku.

Jen na Českolipsku je k výjezdu do dalších sněhových vánic připraveno jedenačtyřicet kusů techniky, která musí uklidit téměř tisíc kilometrů silnic všech kategorií i nespočet chodníků a parkovišť.

Na skladech obou společností, tedy Krajské správy silnic a společnosti AVE, které úklid komunikací na Českolipsku zajišťují, je už přibližně pět tisíc tun posypové soli a stejné množství písku.

Společnost AVE zajišťuje úklid silnic první třídy a místních komunikací v České Lípě a v Novém Boru. Silnic první třídy musí obstarat přibližně 130 kilometrů. Místních komunikací v Novém Boru pak 60 kilometrů a v České Lípě dalších 110.

„Silnice máme rozdělené do třech kategorií podle důležitosti. V první řadě musíme shrnout a posypat silnice první třídy a ulice v centrech měst a také trasy, kudy projíždí autobusy MHD,“ vysvětluje vedoucí českolipské pobočky společnosti AVE Martin Kalvas.

„Na tyto silnice musí vyjet sypače nejpozději půl hodiny od začátku sněžení. Kompletně uklizené pak musí být čtyři hodiny po spadnutí poslední sněhové vločky.“

K tomu společnosti AVE slouží šest velkých sypačů na silnice první třídy, další velký sypač pro Nový Bor a dva pro Českou Lípu. Nový Bor pak brázdí další dva a Českou Lípu tři menší sypače na chodníky a úzké uličky. Těm všem pak pomáhá ještě dvanáct traktorů s radlicí a čtrnáct pěšáků s lopatami, hrábly a smetáky, kteří uklízejí schodiště, lávky a různá zákoutí, kam není možné zajet s technikou.

Odhrabání sněhu a posypání silnic druhé a třetí třídy pak má na starosti českolipská pobočka Krajské správy silnic. Takových silnic je na Českolipsku více než 550 kilometrů a pracovníci správy silnic se proto mají co ohánět, a to i přesto, že vozů na to mají šestnáct.

Pět z nich musí na silnice druhé třídy vyrazit stejně jako v předchozím případě do půl hodiny od začátku sněžení. „Těchto pět vozů vyráží většinou ještě mnohem dříve. Ihned za nimi pak zbylých jedenáct,“ sdělil vedoucí českolipského provozu Krajské správy silnic Josef Turza.
U správy silnic slouží nepřetržitě čtyři řidiči, kteří jsou připravení okamžitě vyrazit.

Dalších dvanáct řidičů drží pohotovost a jsou připraveni na telefonu.
Všech šestnáct vozů pak krouží po svém okruhu, který je přibližně 80 kilometrů dlouhý. „Všichni naši řidiči dělají, co je v jejich silách. Přesto se vždy najde někdo, kdo je s jejich prací nespokojen a nejvíce křičí ti, co s letními pneumatikami nemohou vyjet nějaký kopec a tvrdí, že už hodinu neviděli silničáře,“ říká Josef Turza a pokračuje: „To se skutečně někdy může stát. I silničáři jsou totiž jen lidé a navíc žádná technika není úplně spolehlivá. Mnohem častějším důvodem je ale to, že nějaký další borec s letním obutím zablokuje silnici a naše vozy se pak nemohou dostat tam, kam by měly.“