„Je to jediná cesta, která by mohla vést k úspěchu ve světě. Tvorba již nebude tak masivní, bižuterie se bude vyrábět v menší míře, ale v daleko vyšší kvalitě, čímž budou samozřejmě výrobky dražší. Staneme se výrobci bižuterních šperků,“ říká Jaroslav Hlubůček s vírou, že centrum světové bižuterie se časem opět přenese do Jablonce.

S novou tváří chtějí zpět ztracený lesk

Svaz výrobců skla a bižuterie vznikl spojením výrobců z Jablonecka, kteří se po rozpadu Jablonexu dali dohromady, aby zachránili zdejší výrobu před likvidací. Odkoupili nástroje, vzorkovny, vzorkovnice, začali v hlubší míře spolupracovat s odbornými a uměleckými školami a nyní se novou cestou snaží vrátit české bižuterii ztracený lesk.

Že by to měl být správný směr, si myslí i módní návrhářky Beáta Rajská a Eva Janoušková, které ve středu zavítaly do Jablonce na tradiční lednovou módní přehlídku bižuterie, kde obě představily své nové trendy.

„Problém je v tom, že u nás bylo vždy tolik skla a bižuterie, že jsme si k nim nedokázali najít významnější vztah. Pro svět šlo o úchvatné věci, zatímco u nás byly nedoceněné,“ vyjádřila se Beáta Rajská s tím, že právě sázka na kvalitu a design na úkor kvantity by se neměla minout účinkem.

Bodovat chtějí také otevřením prodejny

Svaz výrobců skla a bižuterie chce k 1. dubnu v Jablonci otevřít vlastní prodejnu, a to v bývalé budově Jablonexu na Palackého ulici. „Prodejní komplex by měl plnit odbytnou roli pro místní výrobce a zároveň sloužit turistům,“ uvedl místopředseda svazu bižuterních výrobců Milan Kohout.

Podle předsedy představenstva Krajské hospodářské komory Vladimíra Opatrného je při cílech obnovit tradici české bižuterie významná také aktivní prodejní politika. „Neděláme si ale iluze, že by to bylo v době krize ufinancovatelné ze zdejších zdrojů,“ poznamenal Opatrný.

Klacky pod nohy hází podnikavci

Jak uvedl Jaroslav Hlubůček, českým výrobcům bohužel podráží nohy podnikavci, kteří prodávají výrobní technologie právě konkurentům z Dálného Východu. Ti pak masově vyrábějí obdobu české bižuterie za podstatně nižší ceny.

Toto se podle Hlubůčka dá očekávat i nadále. „Víme, že jsme vzorkovnou celého světa, nejen Číny. Bylo to tak vždycky a víme, že nevyhnutelně začnou kopírovat i naše budoucí technologie,“ říká předseda Svazu výrobců skla a bižuterie.

Postupný restart tradice české bižuterie se dá zatím označit za úspěšný. Všichni zúčastnění si ale uvědomují, že česká bižuterie už nikdy nebude takovým gigantem jako v minulosti.

Pro příklad, v roce 1989 zaměstnával tehdejší koncern Jablonecká bižuterie v Československu 27 tisíc lidí. V dnešní době přitom podniky jablonecké bižuterie zaměstnávají kolem tří až čtyř tisíc lidí.