V Libereckém kraji budou od nového roku platit dvojí ceny jízdného v autobusech a vlacích. Držitelům předplacených karet Opuscard se cena nezmění, v průměru o 9% více zaplatí cestující s papírovou jízdenkou. A těch je mimo krajské město Liberec většina.

Zdražení přichází jako reakce na plánované lednové zvýšení sazby DPH z 10 na 14%.

Náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp (ČSSD) připustil, že zdražení se dotkne hlavně turistů, kteří v Liberci cestují příležitostně. Opuskartu ale lidé ze vzdálenějších končin kraje mají jen výjimečně. Toto má být důvod, proč si ji opatřit.

„Měsíčně cestuje s kartou v hromadné dopravě asi 60 000 lidí. Na některých vzdálenějších spojích ale stále převládají staré papírové jízdenky,” přiznal Sepp.

Jejich popularita je úměrná vzdálenosti od Liberce. Roli v tom hraje například časté cestování do sousedních krajů, kde Opuskartu neznají. Patří mezi ně například pětatřicetiletý Jan Tománek z České Lípy. Denně dojíždí do Bělé pod Bezdězem za prací. „Další zdražení? To snad nemyslí vážně! Měsíčně dávám přes patnáct stovek, a teď budu muset sáhnout hlouběji do kapsy. Všechno se zdražuje, už nevím, kde mám peníze brát,“ reagoval na dotaz Deníku.

Liberecký deník je na Facebooku. Připojte se

Protože má práci ve Středočeském kraji, a využívá proto i služeb tamních dopravců, nemůže používat Opuscard. „Sice mám zákaznickou slevu na vlak a nějakou korunu ušetřím, ale zase když kolikrát jedu autobusem, platím plné jízdné,“ doplnil Tománek. „Doplácíme na to, že se po roce 89 postupně rozbila celostátní koncepce veřejné dopravy a dnes se jen obtížně dává dohromady propojení regionálních doprav mezi kraji,“ vysvětlil předseda výboru pro dopravu Libereckého kraje Miloš Tita.

Podobně vidí situaci i radní Martin Sepp. „Tento problém by řešil celonárodní integrovaný dopravní systém, který zatím nemáme. Jsme schopni ovlivnit rozsah a kvalitu dopravy v rámci Libereckého kraje. Ale neumíme ovlivnit například rychlíky, ty si u Českých drah objednává stát. Ten by se musel dohodnout se všemi dopravci a všemi kraji, což se v současné situaci zdá nereálné,” podotkl Sepp.

Do té doby se cestující musejí spokojit s Opuskartami, které samy o sobě stojí 140 korun. Dopravce se z ní dozví nejen vaše soukromé údaje, ale i přesné trasy, kudy jste cestovali. Nabízí se i koupě anonymní Opuskarty, tu bude Liberecký kraj vydávat za 50 korun do konce března 2012. „Ta ale nenabízí tolik výhod”, podotkl Jiří Hruboň ze společnosti Korid LK.

Liberecký kraj ročně vynaloží na veřejnou dopravu 550 milionů korun.

Kolik zaplatíte?

Autobus: Česká Lípa - Liberec: 70 Kč. Po zdražení 76 Kč.
Autobus: Liberec - Jablonec n. N. - Tanvald: 40 Kč, po zdražení 43 Kč
Autobus: Jilemnice - Semily - Liberec: 70 Kč, po zdražení 76 Kč
Vlak: Frýdlant - Liberec: 40 Kč, po zdražení 43 Kč
Vlak: Hrádek nad Nisou - Chrastava - Liberec: 34 Kč, po zdražení 37 Kč

MHD stoupne o dvě koruny

Je rozhodnuto. Od ledna 2012 stoupne cena papírové jízdenky na MHD v Liberci o dvě koruny. Cestující dají za lístek místo současných 16 korun rovných 18 korun. Pokud si budou jízdenku kupovat až ve voze u řidiče, zaplatí také o 2 koruny víc, tedy 22 korun. O 2 koruny na 22 korun podraží i SMS jízdenka. „S ohledem na to, jaká všechna zdražení čekají lidi po Novém roce, jsme nechtěli jízdenku zvedat o vyšší částku,” vysvětlila primátorka města Martina Rosenbergová (ČSSD). Elektronické jízdenky zůstávají ve stejné výši, a stejně tak i předplatitelské kupóny. „Zdražení pokryje to, co stojí dopravní podnik zvýšené náklady,” řekl náměstek Jiří Šolc (LO). (mi)