Stavba dlouho očekávaného západního obchvatu České Lípy ve čtvrtek začala. Obchvat obejde město na západě, ze Sosnové povede na okružní křižovatku u Okrouhlé. „Letos bude dokončena okružní křižovatka u Okrouhlé, kterou jsme museli přestavět z nevyhovujícího stavu,“ řekl ředitel ŘSD Liberec Josef Jeníček.

Jezdit se bude devadesátkou

Obchvat bude vznikat ve čtyřech etapách. Jednou z nich je stavba mimoúrovňové křižovatky v Sosnové, která je tvořena rozštěpem. To znamená, že Česká Lípa nebude připojená vratnou rampou, ale jak do města tak i do Nového Boru budou motoristé jezdit přímo.

„Součástí stavby bude doprovodná komunikace do průmyslové zóny, která bude obsluhovat výrobní závody, případně po ní budou jezdit autobusy městské dopravy. Celý obchvat bude mimo intravilán města, tudíž se tudy bude jezdit rychlostí devadesát kilometrů za hodinu,“ pokračuje Josef Jeníček.
Na tuto část naváže trasa z Dubice do Dolní Libchavy. Investor už má územní rozhodnutí a vykupuje pozemky potřebné pro stavbu obchvatu. „Je to jedna ze staveb, které jsou pro zhotovitele připraveny tak, jak mají být. Stavební povolení jsou pravomocná, staveniště je vyčištěno od vegetace, jsou hotové i přeložky vysokého napětí,“ uvedl ředitel.

Tento úsek má estakádu přes Ploučnici, kde se řešil problém s případným prouděním povodňových vod. Projektanti proto museli rozšířit most o dvě pole. Tudy povede doprava z Děčína do Mladé Boleslavi.

Poslední etapou je úsek z Dolní Libchavy do Nového Boru. Ten byl velmi obtížný z hlediska ochrany životního prostředí. Jak vysvětlil Josef Jeníček, museli řešit velmi citlivě zásah do území. Kvůli překonání přírodních území tu bude devět set metrů estakád.

Stávající silnice I/9 mezi Novým Borem a Českou Lípou je dvoupruhová bez zpevněných krajnic, s nevyhovujícím šířkovým a výškovým uspořádáním. Časté změny spádových poměrů vytvářejí nebezpečné úseky s nedostatečným rozhledem.

Dále pak nově navržená trasa převezme větší část dopravy na stávající silnici I/9, a to dopravu mezi Českou Lípou a Novým Borem, tranzitní dopravu na hraniční přechody do Německa a dopravu do průmyslových zón na okraji obou měst.

„To vše bez nutnosti průjezdu dopravy vnitřní částí měst Česká Lípa a Nový Bor. Přitom na základě nárůstu dopravy na silnici I/9 mezi roky 1990, 1995 a 2000 lze odvodit, že v roce 2010 by tato komunikace byla zatížena přibližně 16 000 vozidel/24 h, což přesahuje kapacitu stávající dvoupruhové silnice,“ říká generální ředitel ŘSD Alfred Brundlík.

Sosnovská křižovatka bude stát 750 milionů korun, další dvě trasy po dvou miliardách. Stavba všech částí má pokračovat kontinuálně, dokončení prací se předpokládá v roce 2016.