Projekt odstartoval v lednu archeolog, v únoru navázal entomolog a uplynulou sobotu se měly možnost děti seznámit s prací geologa. Cílem projektu je představit jednotlivé profese, ale hlavně motivovat a inspirovat žáky k výběru povolání v přírodovědných a odborných profesích, ale i v tradičních řemeslech.

„Projekt vznikl na základě výukového programu pro děti základních škol, kdy jsme zjistili, že děti nevědí, co si pod určitými profesemi představit, mysleli si třeba, že restaurátor je vedoucí restaurace a podobně," řekla vedoucí projektu Marta Knauerová. Muzeum si pak udělalo průzkum a zjistilo, že děti většinou vůbec nevědí, co si představit pod odbornými profesemi pracovníků muzea.

„Spočítala jsem profese a zjistila, že jich je pětadvacet, což je už dostatečné číslo na to, abychom připravili projekt, kde dětem profese představíme," doplnila.

Oživlé kameny

Workshopy se konají každou první sobotu v měsíci, a přestože školákům v Libereckém kraji začaly vlastně v pátek jarní prázdniny, do muzea zamířila desítka dětí. Většinou to byli chlapci ze sedmých až devátých tříd. Vyslechli přednášku o geologii a práci geologa, a v praxi si mohli vyzkoušet určování nerostů, prohlédnout si je pod mikroskopem nebo vidět, jak ožijí třeba pod UV zářením.

„Je to moc zajímavé, i když geologem bych asi být nechtěl, víc by mě zajímal archeolog," přiznal chlapec, který zatím absolvoval všechna řemesla. Další účastník přiznal, že právě kameny a geologie ho zajímají a už několik let sbírá acháty.

Sběrem kamenů začínal i geolog muzea Petr Mužák, který v současné době studuje lesnictví. „Geologie je toho součástí," vysvětlil mladý geolog, který workshop vedl. Jako malý kluk sbíral kameny, dnes se podílí i na mezinárodním výzkumu. Geologii v muzeu se chce dál věnovat, má to podle něj i výhody doma už neměl kameny kam dávat, v muzeu je na to prostoru dostatek.

Cesta po rybnících

Děti dostanou postupně možnost seznámit se i s dalšími profesemi, už v dubnu se představí zoolog, následovat bude historik a pak etnograf.

Děti se seznámí i s prací skláře, výtvarníka, knihaře nebo řezbáře, ale také třeba včelaře. „Když někdo bude chtít být rybářem, může s námi příští rok jet na exkurzi po rybnících, dostane se do expozice v Doksech, která je věnovaná rybářství, a také na sádky. Uvidí, co rybářství obnáší s tím hezkým i s tím, co je v té profesi těžké. To bychom chtěli ukázat u všech profesí," vysvětlila vedoucí projektu.

Poznatky pomůžou

Českolipské muzeum má přírodovědnou, historickou, archeologickou a kovářskou expozici, ročně si je prohlédne kolem 30 tisíc lidí. Přínosem je podle Knauerové program o profesích nejen pro školáky, ale i pro samotné muzeum, které se tak skutečně otevře veřejnosti.

„Nebude to jen o tom, že se sem přijdou podívat, ale že si přijdou pro informace," poznamenala. Málokteré z dětí podle ní ví, že mohou v muzeu načerpat soustu zajímavých informací pro své vědecké práce hlavně z oblasti přírodovědy. „Je tu veliká badatelna a fundus materiálů a odborných knih, a z toho všeho mohou čerpat jak na středních, tak potom na vysokých školách," dodala Knauerová.