Důvod k radosti měli i hasiči z ostatních koutů republiky. V rámci Integrovaných dotačních programů Evropské unie se pro profesionální hasiče z celého Česka nakoupilo více jak sto technických prostředků. Informovala o tom Zdenka Štrauchová, mluvčí Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje.

Zvýšení kvality

K poslednímu únorovému dni letošního roku skončil projekt, jehož cílem bylo pořízení moderní techniky a technologií pro profesionální hasiče v republice za účelem zlepšení kvality řešení mimořádných událostí.

Technika, která se v rámci projektu nakoupila a byla určená pro hasiče z Libereckého kraje, putovala hned do pěti stanic profesionálních hasičů. Celkem se pořídily čtyři cisternové automobilové stříkačky na podvozku Tatra, velitelský a technický automobil a hlavně automobilový žebřík.

Cisterny se rozjely do stanic profesionálních hasičů v Raspenavě, Tanvaldu, České Lípě a v neposlední řadě i v Semilech. Českolipští hasiči se radovali hned dvakrát. Celkem nedávno totiž získali i zmiňovaný velitelský automobil. Do Semil zase kromě cisterny dorazil i automobilový žebřík.

Živelní pohroma

Výčet nově nakoupených zásahových automobilů za poslední dva roky tím ale nekončí. Podle Štrauchové totiž získali krajští hasiči další speciální techniku, a to v rámci druhé části projektu zaměřené na záchranné a likvidační práce při živelních pohromách.

Řady hasičské techniky tak v Libereckém kraji rozšířil speciální evakuační autobus, technický kontejner a smykový nakladač. Jako poslední dorazil evakuační nákladní automobil.

„Pořízené prostředky jsou určené pro široké využití v integrovaném záchranném systému," upřesnila Štrauchová s tím, že některou zakoupenou techniku již hasiči hojně využili u mnoha událostí.

Například při loňských přívalových deštích, kdy speciální smykový nakladač Bobcat, který „parkuje" na stanici v Raspenavě na Liberecku, zasahoval spolu s další technikou a stovkami hasičů při likvidačních pracích ve Středočeském kraji v rámci odřadu HZS Libereckého kraje.

Nouzi o výjezdy ale nemá ani evakuační autobus, jehož současným domovem je stanice v Jablonci nad Nisou. Například toto úterý vyjel do liberecké průmyslové zóny, kde neznámý anonym po třinácté hodině nahlásil na tísňovou linku policie uložení bomby v jedné z firem. Na 600 evakuovaných zaměstnanců a lidí z okolí odvozily do bezpečí autobusy soukromého dopravce, včetně toho hasičského.

Význam projektů

Cílem projektů, díky kterým se za pomoci Evropské unie pořídilo od roku 2012 do současnosti pro profesionální hasiče z ČR celkem sto šest kusů nové techniky, je zvýšení akceschopnosti, mobility a efektivity jejich působení. Jak mluvčí hasičů doplnila, hlavním účelem je zkvalitnění služeb poskytovaných lidem.

Na projekty bylo v Integrovaném operačním programu určeno sedm set milionů korun, z toho pětaosmdesát procent nákladů spolufinancovala Evropská unie.

Hasiči testovali Tatru v korytě řeky Jizery

S nově získanou technikou je potřeba se nejdříve seznámit. A tak speciální evakuační automobil, který hasiči obdrželi jako poslední, otestovali v terénu. A to přímo v korytě řeky Jizery v Dolánkách u Turnova.

A výsledek? „S Tatrou jsme spokojení, všechny parametry jsou vyhovující a projede skutečně to, co jsme si od ní slibovali," sdělil po testovacích jízdách Josef Málek, vedoucí oddělení Integrovaného záchranného systému a služeb libereckých hasičů.

Nákladní automobil Tatra 815-731R32 hasiči otestovali v korytě Jizery. Pomoci má hlavně při povodních.Při povodních

Nákladní automobil Tatra 815-731R32 by měl hasičům pomoci zejména při evakuaci osob a přepravě kusového materiálu při živelních pohromách. Liberecký kraj byl povodněmi postižen již několikrát a nový vůz tak je na správném místě.

„Kabina osádky je uzpůsobená pro strojníka a velitele, prostor ložné plochy je vybaven k sezení dvaceti evakuovaných osob. Podvozková část má tři hnací nápravy vybavené uzávěrkami nápravových a mezinápravového diferenciálu s uspořádáním náprav 6x6.1. Vozidlo má poloautomatický systém řazení převodových stupňů s elektronickým řízením volby převodových stupňů Norgren," vyjmenovala vlastnosti vozu mluvčí hasičů Zdenka Štrauchová.

S touto Tatrou lze i vyprošťovat další vozidla. V předním nárazníku jsou dvě hubice určené k vyprošťování, případně uchycení elektrického navijáku. Hubice jsou dimenzovány na statické zatížení v přímém směru 23 tun. Hydraulický naviják je umístěn v rámu auta pod valníkovou plošinou, s předním i zadním tahem lana. Maximální tažná síla navijáku je 9 060 kilogramů.

„Hasiči také v jízdách testovali brodivost. Vůz je konstruován pro brodění v klidné vodě o hloubce minimálně 1,1 metru. V terénu to však může být až 1,5 metru. Pro překonání překážky je možné nastavit světlou výšku vozu, což ovlivňuje další výškové kóty auta, které jsou na tom závislé. Všechny parametry si v Dolánkách hasiči vyzkoušeli," doplnila Zdenka Štrauchová.

Skoro pět milionů

Nově získaná evakuační Tatra přišla na částku 4 miliony 756 tisíc korun. Stejnou obdrželi i hasiči v dalších dvanácti krajích, a to právě v rámci projektu Zvýšení akceschopnosti Hasičského záchranného sboru pro záchranné a likvidační práce při živelních pohromách.