Jak se jezdí po gumové silnici, vedoucí přes Horní Polici na Českolipsku, zkoušejí od podzimu řidiči. Poté, co tu krajští hygienici upozornili na překročené limity hluku a prašnosti, přistoupil Liberecký kraj k využití zcela nové technologie k opravě silnice.

„Každý problém vidí jinak. Dospěli k tomu, že je to tišší, ale rozhodně nejde o zásadní vyřešení problému," říká starostka Horní Police Marie Matisová.

Horní Police je společně s Žandovem nebo Stružnicí jednou z obcí, které jsou dlouhodobě vystaveny zvýšenému zatížení dopravou mezi Českou Lípou a Děčínem.„Nadále budeme s Ústeckým a Libereckým krajem o způsobu omezení tranzitu a nadměrného nákladu po silnici II/262 jednat," zdůrazňuje Matisová.

Hledání jiné možnosti

Existuje technickoekonomická studie na vybudování přeložky státní silnice I/13, která by spojila Děčín a Nový Bor. „Liberecký kraj společně s Ústeckým krajem apelují na Ministerstvo dopravy ČR ve věci definitivního výběru přeložky silnice I/13 a zahájení projekční přípravy. Snahou obou krajů je najít definitivní novou trasu silnice, tedy neřešit situaci jednotlivými obchvaty na silnici II/262," říká mluvčí Libereckého kraje Markéta Dědková.

Jestli nový povrch dokáže za daných podmínek alespoň splnit hygienické normy, zjistíme až na jaře. Po dokončení stavby investor provedl alespoň předběžné měření, které ukázalo o sedm decibelů nižší hodnoty. „Na komunikaci v současné době probíhá zkušební provoz, k dalšímu měření dojde nejdříve v dubnu v rámci kolaudačního řízení," říká mluvčí Krajské hygienické stanice Libereckého kraje Zuzana Balašová s tím, že vzhledem ke schválené metodice KHS není měření možné provádět v zimních měsících.

Kilometrový úsek stál téměř 7, 7 milionu korun. Podle krajské mluvčí by jeho životnost měla být delší než u standardně budovaných cest. „Cena za rekonstrukci s použitím gumoasfaltu byla zhruba o 15 % vyšší oproti obvyklé rekonstrukci silnice," dodává Dědková.