Desítky kamionů denně jezdí do průmyslové zóny v Nových Zákupech, kde sídlí firmy IAC a Ladeo. Doposud k tomu používaly silnici nedaleko Zákup, kde nerušily obyvatele. Podél komunikace totiž nestojí žádné domy. Nyní se však silnice na asi čtyři měsíce uzavře kvůli opravám dvou mostů, které jsou ve velmi špatném stavu.

Uzavírku budou kamiony objíždět přes Kamenici, Velký Grunov, Brniště, Velenice až do Nových Zákup. V cestě jim však stojí skála ve Velenicích, ze které padají kusy kamenů. Veleničtí se navíc obávají zvýšeného provozu v obci, která má vesnickou památkovou zónu. Zastupitelé s objížďkou nesouhlasí.

Ohrožuje životy

Starostka Velenic Šárka Němečková proto navrhla, aby vedle opravovaného mostu postavili náhradní. Krajští silničáři se brání tím, že na to nemají peníze. Navíc není jisté, zda by Povodí Ohře stavbu náhradního mostu vůbec povolilo. Objížďka tak přes Velenice povede. Jen se ještě neví, kdy. Počkat se musí na to, až se nebezpečná skála stabilizuje.

„Horniny skalního výchozu u úpatí Velenického kopce jsou navětralé až silně zvětralé. V současné době hrozí pády dalších kamenů, které ohrožují životy a zdraví občanů, kteří se pohybují po silnici a v jejím okolí. Česká geologická služba proto doporučuje provést detailní průzkum výchozu a vypracovat projekt sanace," napsal ve své zprávě Jiří Krupička, specialista České geologické služby pro inženýrskou geologii.

Silnice jsou úzké

„Stačí, když víc zafouká vítr a hned ze skály padají kameny. Nedokážu si představit, že by kolem ní projížděla téměř stovka kamionů denně. Navíc v obci máme památkovou zónu. Silnice, která obcí vede, prostě podle mě není stavěná na tak velkou zátěž," popsala důvody nesouhlasu Šárka Němečková.

Silnice na objízdné trase jsou úzké, vedou skrz malé obce, kde mají lidé často domy přímo u nich. V úseku mezi Brništěm a Velenicemi jsou ostré serpentýny.

Na objížďce budou stát tři semafory.

Nejideálnějším řešením by podle Šárky Němečkové byla stavba náhradního mostu. K tomu však silničáři potřebují územní rozhodnutí, museli by se domluvit s majiteli pozemků a také s Povodím Ohře. Most navíc stojí v záplavové oblasti, jeho stavba by byla technicky náročná. Podstatným problémem jsou samozřejmě peníze. A ty silničáři na náhradní most nemají.

„Měli jsme na výběr ze dvou objízdných tras. Zvolili jsme tu, která nejméně zatěžuje obec, navíc je kratší. Schválit objízdnou trasu ale musí dopravní inspektorát Policie ČR a rozhodnutí o ní vydává příslušný odbor dopravy. A ten nám ho nedá do té doby, než skálu ve Velenicích zasanují a cesta tak bude bezpečná," řekl ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje Jan Růžička.

Jedno plus však naplánovaná objízdná trasa má. Již v loni totiž začali krajští silničáři s opravami komunikací, po kterých povede. Tak se například zpevnily krajnice na silnici mezi Kamenicí a Velkým Grunovem, v současnosti se také na trase vyplňují výtluky.

„Po dokončení rekonstrukce předpokládáme, že silnici třetí třídy ve Velenicích opravíme," slíbil Jan Růžička.