VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Klapka: Chci novou hrou říct, co si myslím o dnešku, o Evropě, o svobodě

Česká Lípa - Rozhovor s dramatikem a divadelním režisérem Václavem Klapkou autorem nové hry českolipských ochotníků, nazvané „Maratův Sade".

28.12.2014
SDÍLEJ:

Po sedmi letech se Václav Klapka vrací k vážnému tématu. Jeho zatím poslední „ne-komedií“ byli Obři Dona Quichota, kteří měli premiéru v roce 2008.Foto: Deník/Vít Černý

Bude to první velká kulturní událost, která v novém roce 2015 čeká Českou Lípu. Soubor Divadelního klubu Jirásek nazkoušel pod autorským i režijním vedením Václava Klapky novou hru Maratův Sade a premiéru chystá na 16. ledna. Nová inscenace se ale v mnoha ohledech vymyká tomu, na co byli diváci od svých „domácích" ochotníků zvyklí.

Mistr komedií Václav Klapka se po dlouhých sedmi letech vrací k vážnému tématu. Soubor zkoušení hry se silnou výpovědí k současnosti hodně prožívá, kvůli inscenaci nakoupili divadelníci moderní osvětlení scény a s velkým napětím očekávají, jak jejich nový počin přijmou diváci, namlsaní vyhlášenou „klapkovskou řachandou".

„Dělám vážnou věc, ale třeba to nikoho nebude zajímat," vypráví o riziku, do kterého se pouští, Václav Klapka.

Existuje nějaká jedna konkrétní věc, která vás donutila nebo inspirovala k tomu, že jste se rozhodl napsat po letech vážnou hru?

Kumšt je intuitivní záležitost a já bych řekl, že doba k tomu prostě nazrála. Potvrzuje mi to i fakt, že nejsme jediní, kdo se o takový tvar pokouší. V Národním divadle měla teď v prosinci premiéru Morávkova inscenace, která se jmenuje „1789" a je o Francouzské revoluci a o jejím přesahu do dneška. Podobné problémy jako naše hra řeší i inscenace „1914", také z Prahy.

Takže doba nějak nazrála a člověk to intuitivně vycítil. Má to ale i subjektivní stránku věci. Dlouho jsem teď dělal pořád jen komedie a řekl jsem si, že už jsem příliš starý na to, abych se pořád tvářil jen vesele a že bych chtěl říct, co si myslím o dnešku, o Evropě, o svobodě, o tématech, která mě zajímají nebo trápí. Jdu do toho i s tím rizikem, že to vůbec nemusí vyhovovat divákovi, který se cíleně zaměřuje na srandu, na velké tváře, ale plytké příběhy, protože si chce v divadle odpočinout. Dělám vážnou věc, ale třeba to nikoho nebude zajímat.

Váhal jste kvůli tomu, jestli do toho půjdete? A nebál jste se třeba, jestli to soubor zvládne?

Když jsem to měl napsané, alespoň z větší části, tak jsem soubor oslovil, četl jsem jim to a chtěl jsem, aby oni rozhodli, jestli by do toho chtěli jít. A oni chtěli. Tím se toto dilema vyřešilo. A jestli na to soubor má, jestli na to mám já, to ukáže až premiéra.

Do jaké míry jde o vaši autorskou výpověď, pracoval jste opět s nějakou předlohou?

Je to na motivy hry Petera Weisse, která se jmenuje Marat/Sade. Weiss to ale psal v šedesátých letech minulého století a z pozice marxisty. Problémy, které tam řešil, byly úplně jiné, než jaké jsou dneska. Nevěděl nic o tom, co marxismus přinese ani jaká nebezpečí čekají v 21. století, nevěděl, co je terorizmus. Takže on mě jen inspiroval. Vypůjčil jsem si od něj základní motiv, ve kterém blázni hrají divadlo o problémech revoluce, svobody, smrti a na jedné straně stojí plusový symbol Jean Paul Marat a na druhé straně minusový symbol markýz de Sade, ale jinak jsem si to napsal sám do 21. století a podle toho, jak to vidím sám.

Před Maratem ještě Revizor na SilvestraUž potřetí budou mít Českolipané možnost nesedět na Silvestra jen u televize, ale dobře se bavit i živě přímo v Jiráskově divadle. Po předchozích dvou Silvestrech, které provázel velký úspěch, přichystal Divadelní klub Jirásek na poslední den roku opět další „řachandu". Domácí ochotníci letos jen pro tento jediný den opráší bezmála dvacet let starou inscenaci Revizor, jen ji lehce silvestrovsky upraví, přibydou tři nové postavy. Zajímavostí je, že herci vystoupí v původních, dvacet let starých kostýmech. A původní bude i scéna. Nenechte si to ujít!

Zmínil jste nebezpečí terorizmu. Můžete prozradit další témata, kterými se vaše inscenace zabývá a rozebírá je?

To už bych možná prozradil příliš. Každopádně ideová rovina hry je jasně daná. Vychází z toho, že v blázinci v Charentonu blázni pod vedením markýze de Sade hrají o zavraždění Jeana Paula Marata. Ten představuje symbol revoluce, u nás si za to můžeme dosadit rok 1989, a proti němu stojí Sade, který celý vývoj zpochybňuje. Je to diskuse mezi Maratem a Sadem o tom, jestli revoluce ano nebo ne, jestli můžeme mluvit o pokroku, když lidé stále naříkají na dobu, na těžké poměry, na to, že jsou chudí, na to, že se krade. Řeší se tam ale také otázka Evropy, jestli má dneska vůbec nějaké místo, co to vlastně Evropa dneska je a co nese. Objevuje se tam také motiv lásky, jestli je to romantický cit, nebo v podání markýze de Sade jen zpustlý sex. Témat je tam nahozena celá řada a nechtěl bych, aby to mělo jednoduchý výklad. To bych byl pan učitel, a ne dramatik.

Prý jste kvůli nové hře nakoupili nové a moderní osvětlení scény, které si žádá i podstatně náročnější práci osvětlovače než dosud?

Celé roky jsme vycházeli z toho, co tu je k dispozici, a to, co tady je, už nevyhovuje potřebám moderního přístupu k osvětlení scény. Takže jsme investovali, nakoupili jsme nové světelné zdroje a zkoušíme to svítit jinak.

Jak jste jako režisér spokojený se zkouškami a s tím, jak soubor s novou hrou žije?

Na to je ošidné odpovídat. To nejde. To by mohl říct divák nebo člověk, který k tomu nahodile přijde a vidí to nezávisle, a může říct, jestli se mu to líbí, nelíbí, je to dobré, je to blbé. Ale když na něčem děláte čtyři měsíce, týden co týden, tak už je váš pohled zkreslený. Už jste v tom zatažený, jste toho součástí a vnímáte to jinak.

V souboru je v současné době hodně mladých lidí. Neměl jste obavy, že u některých třeba může dojít k tomu, že budou v takové „revoluční" inscenaci hrát o zkušenostech, které sami vůbec nemuseli zažít?

Je hezké, že o třicetiletých mluvíte jako o hodně mladých lidech, to by se jim líbilo. Na druhou stranu oni tak mladí nejsou. Téměř všichni už mají za sebou celou řadu inscenací, v souboru už jsou dlouho. Žádný osmnáctiletý zajíc tam není a mládí v tom nehraje žádnou roli.

Po sedmi letech se Václav Klapka vrací k vážnému tématu. Jeho zatím poslední „ne-komedií“ byli Obři Dona Quichota, kteří měli premiéru v roce 2008.Václav Klapka• je mu 63 let, narodil se v České Lípě
• divadlu v Lípě se věnuje od studentských let od roku 1967
• je klíčovou osobností Divadelního klubu Jirásek coby autor, režisér i herec
• byl také jedním ze zakládajících členů Občanského fóra v České Lípě a osobností Listopadu 89
• jeho inscenace Jak se vám líbí Jak se vám líbí (1985) a Mistr a Markétka (1989) natočila Československá televize
Další úspěšné inscenace: Revizor (1995), Sen v noci svatojánské (1997) ,Odysseova cesta (2000) ,Pes baskervillský (2004), Holmesiáda (2006), Obři Dona Quichota (2008)
• nová hra Maratův Sade má premiéru 16. ledna v Jiráskově divadle

Autor: Michael Polák

28.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie. Ilustrační foto.

Podvodníci zaplavují sociální sítě

Českolipský deník.

KRÁTCE: Zmrzlinárna se přestěhuje. Peníze pro zdravotníky budou

Lokomotiva získala další cenný skalp. Porazila Cvikov

Cvikov - Třetí výhru v letní přípravě vybojoval nováček krajské fotbalové I. B třídy, tým TJ Lokomotiva Česká Lípa.

Radost skrytá v tanci. K Máchovu jezeru míří tisíce tanečníků

Doksy - Milovníkům elektronické hudby není asi třeba představovat severočeský taneční festival Finlandia Mácháč. Letos se již po sedmnácté uskuteční u Máchova Jezera na pláži Klůček. A bude opět dvoudenní.

Do kraje přivezl přes kilo pervitinu

Liberecký kraj – Krajský TOXI tým za asistence polských kolegů zadžel muže, který z Polska do Libereckého kraje dovezl celkem kilo a půl pervitinu.

Policisté v kraji pátrají po desítkách pohřešovaných

Liberecký kraj - Podle aktuální databáze policie v Libereckém kraji je mezi hledanými osmnáct pohřešovaných. Deset mužů a osm žen.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení