Dramatické změny nelze očekávat, majoritním vlastníkem ČSAD Jablonec n. N. je ČSAD Semily, které provozují MHD v současné době (pozn. redakce – o majetkových vztazích čtěte více na straně 3). Hodnota zakázky je 380 milionů, smlouva, která je před podpisem, bude platit osm let.

Hodnotící komise posuzovala tři nabídky, z nichž vítězně vyšla společnost ČSAD Jablonec n. N. „Jedna firma umí dát nabídku o patnáct procent nižší než další dvě. To je informace záporného charakteru. Prakticky jeden rok bude jezdit zadarmo,“ upozornil zastupitel Oldřich Panc.

„Vybraný dopravce používá svá vozidla dvanáct let. Je to sice na hraně, ale je to možné, pokud se o ně stará. Navíc osmdesát procent vozidel jezdí na levnější plyn,“ vysvětlil rozdíl Luděk Bárta firmy ECOM spol. s r.o. Rychnov nad Kněžnou, který se výběrového řízení zúčastni v roli odborného poradce.

Objem dopravy na území České Lípy bude hradit město z rozpočtu. „Úsek hranice města Česká Lípa – obec Sosnová byl a bude hrazen na základě smlouvy o závazku veřejné služby mezi dopravcem a Libereckým krajem. Počet kilometrů mimo území města je vždy odečten na daný měsíc ve vyúčtování,“ vysvětlil Vít Horáček z odboru dopravy.

Za minulý rok činil počet kilometrů provozovaných mimo území města necelé procento z celkového objemu dopravního výkonu.

Ušetří více než milion

Výběrová komise hodnotila tři kritéria: nabídkovou cenu, průměrné stáří vozidel a průměrný emisní limit EURO. Osmiletá smlouva pak určuje vzorec, podle kterého se bude počítat cena za kilometr. „Smlouva umožňuje městu, aby změnilo podmínky, například množství ujetých kilometrů,“ doplnil právník Petr Trejbal.

Firma ČSAD Semily počítá dnes náklady na jeden kilometr téměř čtyřicet korun, její následovník slibuje o korunu levnější cenu. Celkově to znamená roční úsporu více než milion korun.

Pro cestující veřejnost se nic nezmění, v platnosti zůstanou jízdní řády, linky i cena jízdenky. „Městská doprava v České Lípě je totiž součástí integrovaného systému dopravy Libereckého kraje IDOL,“ dodal na vysvětlenou Vít Horáček.