Dva motorkáři zemřeli na silnicích Českolipska za necelý měsíc. Obě nehody jsou si podobné. Připomeňme tu, která se stala 21. června na silnici do Zákup.
Řidič osobního automobilu vjížděl od Žizníkova na hlavní silnici. Po ní jel pětačtyřicetiletý motorkář. V době, kdy auto najelo na svou stranu, ucítil řidič, že mu něco škrtlo o auto. Motorkář vjel do protisměru a narazil do protijedoucí škodovky. Po nárazu upadl a byl na místě mrtvý. Podle policistů, kteří nás o nehodě informovali, řidič, který vjížděl na hlavní silnici, tvrdí, že ve chvíli, kdy se rozhodl vjet do křižovatky, byl motorkář v dostatečné vzdálenosti, za okamžik jej ale spatřil a ucítil náraz do auta. Kdo je v tomto případě na vině, zatím není známo. „Příčina nehody nebyla jednoznačná, k jejímu objasnění bylo potřeba vyžádat posudek znalce z oboru silniční dopravy,“ uvedla mluvčí českolipské policie Ivana Baláková.
Jak se na přibývající počet mrtvých dívají sami motorkáři? Co by podle nich pomohlo snížit množství nehod? Otázky jsme položili Tonymu Jarolímkovi, motorkáři a organizátorovi motorkářských srazů.
Většina nehod motorkářů má podle něj dvě příčiny: nezkušenost motorkáře nebo špatný odhad řidiče auta, který vjíždí na hlavní silnici, a neuvědomí si rychlost, jakou se k němu motorka přibližuje. Pak už stačí jen málo…
„A to se stalo Standovi Holubovi. Byl to opravdu dobrej motorkář, ale neměl moc šanci. Vyhýbal se autu, škrtnul o něj a vletěl do protisměru, kde bohužel jelo další auto a smetlo ho. Těchhle bouraček je úplně nejvíc.“
Co by podle vás pomohlo?
Určitě by pomohlo, kdyby si ostatní řidiči uvědomili, že dnešní motorky jsou konstrukčně vynikající, akcelerují jako žádné auto. Z nuly na sto se špičkové sériové motorky dostanou pod tři vteřiny, rychlá motorka umí 180 na trojku, 160 na dvojku, když je hodně dobrá. A to nemusí jet takhle rychle, zatáhne za to a je tam hned. A řidič ho vidí, řekne si, že je daleko, jenže najednou je hodně blízko. Naopak motorkář ví, že je na hlavní silnici a jede rychle. Řidič neodhadne, jak rychle se motorka přiblíží, a malér je tu. Lidi by se s motorkami měli naučit žít.
Jaký je podle vás lék na jízdu nezkušených motorkářů?
Člověk přijde k penězům, koupí si motorku, protože je to moderní. A rovnou tu hodně výkonnou. Pomohl by postupný řidičák. V Německu to tak funguje, lidi jedou asi přes čtyři kategorie, přidávají se jim kilowatty. Může si koupit střed, který má šedesát koní, nechá si to zavřít na třicet koní a pak si ji nechá otevřít. Přes tři stupně se dostane až k té nejsilnější.
Silné motorky by se měly povolit lidem, co mají zkušenosti. Aby se sledovalo, kolik odjezdil, aby měl praxi. To je jedno, jestli je mladý nebo starý, když to neumí ovládat. Je nutné, aby věděl, že motorka je krásná, ale nebezpečná věc.
Co motorkářům dnes nejvíc chybí?
Vyžití. Dnes je čím dál složitější udělat pěknou akci, kde se kluci vyblbnou. Je míň uzavřených tratí, kde si můžou zkoušet třeba jízdu po zadním kole, a nemusí to dělat za provozu. Je čím dál víc srazů, které jsou o tom, že se jenom sjedou, ukážou a zapařej.
Dost motorkářů jezdí bez helmy. Co si o tom myslíte?
Ten, kdo má čopra, si nerad bere helmu. Ale není potřeba z toho šílet. Čopry jsou hodné motorky, na nich se nezávodí. Mají příjemný zvuk, jsou krásné, jezdí v pohodě. Motorkář na čopru chce být vidět a slyšet, proto nepojede rychle.
Naopak kluci, kteří mají ostré motorky – říkáme jim naháče, zmrzliny – těm to jede. Ti ji chtějí mít vyladěnou, nosí správnou kombinézu, kvalitní helmu. Mají rádi výkon, akceleraci. U nás se to těžko zkouší, dálnice nestojí za nic. A každý nemá na to, aby se svezl v Německu. Tak jezdí za provozu, viz Dubá.
To je skutečně problém, čím motorkáře tolik přitahuje?
Je tam slušný asfalt a dobré zatáčky. Naučili se tam trochu trénovat. Je fakt, že někteří tam blbnou, ale je dost kluků, kteří jezdí rozumně, využívají stopu, drží si svůj kraj. Motorkář se tam prostě sveze.
Jak vidíte úlohu policistů?
Řešil bych to tak, že když se stane malér, někdo dělá voloviny, tak tvrdým postihem. Lepší by bylo neprudit na nesmyslech, například že zrovna nemá helmu na čopru by vyřešila rozumná pokuta. Ale když někdo dělá problémy, tak by měl přijít tvrdý postih.