Lidé šetří stále více. Terčem úspor se stalo i havarijní pojištění a podle statistik i povinné ručení, které je nutné ze zákona hradit. Česká asociace pojišťoven (ČAP) uvedla, že ze skoro sedmi a čtvrt miliónů registrovaných aut v České republice je podle ČAP u necelých devadesáti dvou procent sjednáno povinné pojištění a něco málo přes osmnáct procent má havarijní pojištění.

Po českých silnicích tak jezdí necelých pět set osmdesát tisíc vozů, bez povinného pojištění odpovědnosti. I když se oproti roku 2009 počet dopravních nehod snížil, i tak se uplynulý rok stalo 969 dopravních nehod, které podléhají hlásné službě. Hmotné škody na vozidlech se pak za loňský rok vyšplhaly na částku dosahující skoro čtyřicet osm a půl miliónu korun.

„Jiné škody na majetku třetích osob, jako například zbořené ploty nebo značky, jsme vyčíslili na necelé dva milióny,“ upřesnila statistiku za rok 2010 českolipská policejní mluvčí Ivana Baláková.

Řídí se cenou

„Celých sedmdesát procent klientů se při výběru pojištění svého vozidla řídí především cenou a nezajímá se o rozsah zahrnutých služeb a pojistného krytí,“ řekla tisková mluvčí ČAP Jolana Ackermannová. Ta doplnila, že aby dosáhli co nejnižší cenu pojistného, stanoví si co nejnižší pojistnou částku.

Bohužel, klienti nezohledňují například nadstandardní vybavení interiérů, do nichž investovali nemalé peníze, ani ostatní nadstandardní části vozidla, jako třeba vyhřívané sedačky. To má samozřejmě vliv na výši vyplacené částky v případě pojistné události a potažmo i na následnou nespokojenost klienta se sjednaným pojistným produktem.

„Přestože je cena pojištění obvykle tím nejčastějším kriteriem, podle něhož se řidiči rozhodují při porovnání povinného ručení, není rozumné se rozhodovat jen na jeho základě,“ připomíná Milan Káňa, mluvčí Kooperativy.

Rozsah a kvalita nabídek jednotlivých pojišťoven si zaslouží, aby výběru nejvhodnějšího povinného ručení každý motorista chvilku věnoval.
To, co se stalo nedávno, může potkat jakéhokoliv majitele vozu. Neznámý vandal poškrábal Škodu Octavii v metalickém laku zaparkovanou v Jablonném v Podještědí. Samotný lak na voze nestál určitě málo a oprava přijde majitele nejméně na třicet tisíc korun.

Zvolte jiná kritéria

„Nízká základní sazba však nemusí vždy znamenat nejlepší volbu, a proto doporučujeme motoristům postupovat přesně opačně. Definovat si nejprve všechna potenciální rizika, kterým chtějí předejít, stanovit správně hodnotu pojišťovaného vozidla a potřebný rozsah služeb,“ nabídla ideální postup Jolana Ackermannová.

Až poté by si motoristé měli nechat vypracovat nabídky a srovnávat srovnatelné. V rámci posouzení ceny pak mohou zohlednit úroveň asistenčních služeb, možnost připojištění a výši spoluúčasti.

Výhodné slevy

A nemuselo by takové vybírání ani příjít draho, protože velká konkurence na pojistném trhu tlačí ceny, zejména u povinného ručení, stále dolů.
„Pojišťovny nabízejí zpravidla více cenových úrovní pojištění odpovědnosti za škodu. V různých balíčcích najdete různé limity pojistného plnění nebo připojištění,“ připomíná Milan Káňa z Kooperativy.

„Vloni zaplatila naše pojišťovna motoristům s trvalou adresou v okrese Česká Lípa z povinného ručení přes čtyři a čtvrt miliónu korun za sto padesát šest případů a z havarijního pojištění českolipským šoférům poslala pojistné plnění ve výši skoro pět miliónů za sto dvanáct pojistných událostí,“ prozradil mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek.

Například Kooperativa na Českolipsku v loňském roce řešila celkem pět set dvacet škod z povinného ručení, za které poškozeným motoristům vyplatila jedenáct a půl miliónu korun. „V havarijním pojištění to bylo necelých šest set třicet škod a klientům jsme celkem vyplatili částku patnáct a půl miliónu,“ dodal Milan Káňa.

Tomáš Mařas