VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na Máchově jezeře můžete uvíznout na mělčině

Máchovo jezero /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Projet se parníkem po Máchově jezeře může každý, kdo má zájem. Stát se na den kormidelníkem takové lodi se poštěstí málokomu.

15.7.2010
SDÍLEJ:

Plavba parníkem po Máchově jezeře. Foto: Deník/Vít Černý

A tak jsem s fotoaparátem a notnou dávkou zvědavosti vyrazil a na jeden den jsem změnil profesi. Ovšem pokud čekáte potetované drsné chlapíky s dřevěnou nohou, čpící kouřem z dýmky a s dechem páchnoucím po rumu, pak jste na omylu.

Zdejší kapitán, který mě zasvěcuje do tajů řízení lodi, je oholený, střízlivý a začíná pracovat už v šest ráno. Nejdřív pomáhá s úklidem pláže a teprve pak odchází do přístaviště. K jeho povinnostem patří pravidelná kontrola oleje, doplnění nafty a opět nezbytné zametání. Občas musí sáhnout po kbelíku s vodou. „To víte, když vám někdo vylije na palubu pivo, tak se to musí vydrhnout, jinak je to tu cítit,“ upřesnil ranní práce kapitán František Hartig.

Neukáznění lidé

Práci kormidelníka jsem začal na lodi Hynek, která slouží neuvěřitelných osmdesát let. To ovšem neznamená, že by nebyla provozuschopná. Naopak. Vyráželi jsme z přístaviště v Doksech a projeli pravidelné zastávky - Staré Splavy, Borný, Valdštejn a zpět. Dokonce i tady, jako u autobusů, funguje zastávka na znamení. Tou je Valdštejn dvě, a když svítí majáček nad molem, pak to znamená, že tady nastupuje další pasažér.

PROHLÉDNĚTE SI FOTOGALERII Z PLAVBY

Plout v plavební dráze je někdy obtížné. Dráha je vyznačena zelenou a červenou bójkou. Není nic neobvyklého, když si plavci bójku jen tak posunou nebo odtáhnou ke břehu. V takových místech jsem pak vyhlížel, kudy plout. „Rekreanti jsou občas neukáznění,“ posteskl si František Hartig. „Na šlapadlech jezdí v plavební dráze, a když zahoukáte, kolikrát se ani nenamáhají dráhu opustit a pošklebují se.“ Loď v plavební dráze má absolutní přednost.

Jak se odvázat

Díky své nezkušenosti jsem se několikrát orosil, když jsem před sebou uviděl člun nebo plavce. Samotná loď má sice jednodušší řízení než auto, ale s odhadem vzdáleností a řízením je to úplně jiné. Musíte počítat s tím, že jestliže zahnete na jakoukoliv stranu, plavidlu chvilku trvá, než se otočí kam potřebujete. Tolik odvahy, abych přirazil ke břehu jsem neměl a před příjezdem k přístavišti jsem předal řízení opět kapitánovi. „Vždycky musíte před přistáním snížit otáčky a srovnat loď,“ upřesnil techniku přistání František Hartig.

Výjezd z přístaviště je sice rutina pro ty, kteří na lodi pracují, ale já jsem se neodvážil. „Nejdřív musíte odvázat předek lodi a pak pomaličku povolovat druhé lano, tak aby se loď otočila,“ řekl ke své práci druhý člen posádky. Jakmile se uskutečnil potřebný manévr v přístavišti, převzal jsem kormidlo.

Řiďte s předstihem

Na palubní desce jsou sice ukazatele teploty vody, dobíjení, otáčkoměr a další, ale loď se startuje klíčkem, tak jako auto. „Každá loď má výchylkoměr, který ukazuje, jak moc plavidlo zatáčí, nebo jestli jede rovně,“ ukázal na další zařízení František Hartig a s nadsázkou dodal, že to používají jen ti, kteří nemají odhad. Což asi byla pravda. Já se řídil výchylkoměrem, zato kolegyně Radmila Pokorná, která si také vyzkoušela řízení lodě, se na něj ani nepodívala. Snad proto, že měla dost starostí s kormidlem.

I Máchovo jezero má svoje plavební úskalí. Jak mě kapitán upozornil, ve Starých Splavech u Yacht Clubu je nebezpečný skalní výčnělek a před přístavištěm Borný mělčina tvaru rohlíku. „Pokud už se do té mělčiny nějaká loď dostane, pak je ji třeba rozhoupat a zařadit zpětný chod,“ odpověděl František Hartig na otázku, co by se stalo, kdybych do mělčiny zajel.

Nakonec jsme úspěšně dojeli do cíle a okamžitě se přesunuli na podstatně větší loď Racek, která zajišťuje okružní plavby. Prázdní jsme zajeli do Starých Splavů, kde se nalodili pasažéři. „Musíš na lodi poslouchat, aby neztroskotala,“ řekla při nástupu babička svým vnoučatům se zcela vážnou tváří.

Racek se nezpozdil

Nádherné nové kormidlo lákalo už při nástupu na kapitánský můstek. Oproti Hynkovi měl Racek dva motory a pro mě tudíž i dvakrát tolik práce.

Jízda tímto parníkem byla o poznání náročnější vzhledem k jeho velikosti. „Jestli si myslíte, že to voda smaže, tak se otočte a podívejte, jak jste jel,“ s úsměvem „ocenil“ mé schopnosti kormidelníka kapitán František Hartig. Brázda, která za lodí zůstala, skutečně dosvědčila, že ani elektrický výchylkoměr, kterým Racek disponuje, mi nebyl moc platný, protože jsem na vodě kličkoval jako zajíc před liškou.

Pasažéři si přesto plavbu pochvalovali, babička strašila vnoučata zbytečně a František Hartig nakonec zakotvil po okružní jízdě u přístaviště v Doksech. Tady ale kapitán nemá na starost pouze jednu loď.

Střídají se během dne na všech lodích, a tak kapitán opět přestoupil na další plavidlo. Pokud můžu mluvit sám za sebe, pak to byla nádherná zkušenost. A jestli si jednou nechám narůst plnovous a na ruku si nechám vytetovat kotvu, pak věřte tomu, že jsem zatoužil dělat kormidelníka.

Autor: Tomáš Mařas

15.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie - ilustrační snímek

Zloději na festivalu vykrádali stany i kapsy návštěvníků

Košťálov/Libštát - Cvikov

I. A třída: Týmům z Českolipska úvodní kolo nevyšlo

Nápor žadatelů o pasy a občanky nepolevuje. Tvoří se fronty

Česká Lípa - Jen během července přijaly pracovnice správního odboru Městského úřadu v České Lípě 1 494 žádostí na vystavení nového občanského průkazu nebo pasu.

Doksy můžou litovat svých zahozených šancí v Semilech

Semily /FOTOGALERIE/ - Fotbalisté Doks vstoupili do podzimní části krajského přeboru prohraným zápasem v Semilech.

Lovecký zámeček v Lípě dostane novou fasádu

Česká Lípa - Unikátní památka, tzv. Červený dům v České Lípě, by se mohla v budoucnu otevřít veřejnosti.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení