S kvetoucími stromy a přicházejícím jarem začíná také sezona, kdy vyrážejí na silnice motorkáři. Nejen o bezpečnosti jízdy by se měli proškolit v rámci projektu Učíme se přežít, který pořádá Tým silniční bezpečnosti a Liberecký kraj.

Projekt, který bude probíhat na autodromu v Sosnové na Českolipsku a v Jihlavě, se letos uskuteční v termínu 6. května až 29. červena. Registrace začala na začátku dubna, již nyní jsou kurzy skoro plné. „Situace je taková, že kapacita je nyní naplněna z devadesáti procent. Jméno této akce už je mezi motorkáři natolik známé, že je o ni veliký zájem," říká Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu Libereckého kraje.

Kurzů proběhne celkem sedmnáct, v Sosnové se jich uskuteční jedenáct. „Šest termínů vyhlašuje Liberecký kraj, pět pak tým silniční bezpečnosti. Jeden z kurzů bude pro instruktory autoškol," popisuje Polák. U termínů, které vyhlašuje Liberecký kraj, se dává přednost místním jezdcům. „Jinak se sjíždějí lidé z celé České republiky," doplňuje Polák.

V loňském roce zemřelo při nehodách 90 jezdců v jedné stopě. O jednoho více než v roce 2014. Jejich podíl na celkovém počtu obětí nehod byl druhý nejvyšší od roku 1993. V roce 2015 bylo při nehodách zraněno 484 motocyklistů. Každý pátý těžce zraněný tak byl motorkář. Motocyklisté z celé České republiky dostanou možnost zdarma se zúčastnit 17 jednodenních zdokonalovacích kurzů.

Kurzy zahrnují to nejdůležitější, co je zapotřebí nejvíce procvičovat. Z teoretické části je to technika jízdy, poskytování první pomoci a připomenutí toho nejdůležitějšího z legislativy. V praktické části se pak cvičí hlavně brzdění v různých rychlostech, plynulé přenášení těžiště, průjezd zatáčkou, brzdění v náklonu nebo výhybný manévr. Kurzy jsou účinným řešením jak předcházet úmrtím a těžkým následkům nehod. V loňském roce zemřelo při nehodách na českých silnicích 90 jezdců v jedné stopě. O jednoho více než v roce 2014. Za množstvím nehod stojí nezkušenost motorkářů.

Většinou se problém s nezkušeností týká mladých jezdců. Autoškola je připraví na dopravní prostředí, není v ní však prostor pro trénink dovedností, které napomáhají zvládání krizových situací. Pro trénink jsou proto ideální autodromy a motocyklové polygony, které případnou chybu řidiče „odpustí" a lze na nich testovat možnosti motocyklu a zejména pak samotného řidiče.

Novinka v provozu

V České republice je nově stanoveno, že žadatel o získání řidičského oprávnění na motocykl jede při závěrečné zkoušce na stroji sám. Komisař jej doprovází buď na jiném motocyklu, nebo v doprovodném automobilu. Pokyny zkoušenému dává prostřednictvím elektronického komunikačního zařízení.

„Pro naše motoristy se jedná o zbrusu nový fenomén. Bude třeba je náležitě informovat o to, jak poznají, že dojeli zkoušeného žáka, který jede na motocyklu sám. A také o tom, jak se v daném případě chovat co nejbezpečněji," upozorňuje Roman Budský za Tým silniční bezpečnosti. „Česká republika se tak konečně zařadila mezi ostatní evropské státy. V tomto směru bohužel více než čtvrt století po listopadové revoluci," uzavírá Ondřej Horázný, předseda Asociace autoškol ČR.