Obchvat nebo průtah přes město? K budoucímu řešení, které by mělo z Mimoně odvést nepřiměřenou kamionovou dopravu, se budou moci vyjádřit obyvatelé v podzimním referendu. To se uskuteční během voleb do Poslanecké sněmovny.

Současný územní plán počítá s výstavbou přeložky silnice II/270, která by měla vést skrz centrum. Proti této variantě byla od začátku řada občanů. Pod petici, která průtah odmítá, se podepsalo přes tisíc lidí. „Průtah by ovlivnil dost lidí, kteří žijí v jeho blízkém okolí, rozhodně s ním spousta z nás nesouhlasí a doufám, že přijdou říct k volbám svůj názor," uvedl muž, který si nepřál být jmenován, ale redakce jeho jméno zná.

Musí být náhrada

Od plánů na přeložku však už upouští i vedení města a do hry se znovu dostaly deset let staré plány na obchvat. Obyvatelům Mimoně se však nelíbí, že přeložka skrz centrum i tak zůstává v územním plánu. „Průtah městem z územního plánu samozřejmě máme v plánu vyjmout, ale musí se nahradit něčím jiným. Až bude projektantem připraven obchvat, může se změnit územní plán," doplnil starosta města František Kaiser. Přesto je rád, že k referendu dojde a bude jasno o názoru obyvatel pro další jednání.

Občané Mimoně budou v podzimním referendu odpovídat formou ano/ne na otázku „Souhlasíte se stavbou přeložky silnice II/270 vnitřním průtahem v obci Mimoň?". K platnosti rozhodnutí v místním referendu je třeba volební účast alespoň 35 %.

Jak dostat kamiony z centra, řeší Mimoň už od roku 2006. Tehdy si radnice nechala udělat společně s Libereckým krajem studii na výstavbu obchvatu. „Ukázalo se, že obchvat by stál přes 450 milionů korun a z centra by odvedl třiatřicet procent dopravy. Kraj řekl, že částka je příliš velká a efekt obchvatu příliš malý," vzpomíná na události okolo roku 2006 tehdejší starosta a dnešní místostarosta Stanislav Baloun.

Po tomto výsledku muselo město vymyslet levnější variantu, a tehdy vstoupil do hry průtah městem, který se dostal do územního plánu. „Nyní se situace v mnohém změnila. Zásady této vlády a vlastně i krajských politiků jsou nové komunikace prvních a druhých tříd a obchvaty měst. Kraj se tedy rozhodl, že nám s obchvatem pomůže a my požádali kraj, aby řešení jihozápadního obchvatu bylo zapracováno do nadřazených Zásad územního rozvoje Libereckého kraje," popsal starosta František Kaiser.

Centrem Mimoně projíždí denně několik tisíc automobilů včetně kamionů. Obchvat by měl propojit příjezdové cesty do města od České Lípy a Doks.

Druhé referendum

Obecní referendum v Mimoni bude teprve druhým v historii Českolipska. První se konalo v roce 2005 v Kamenickém Šenově, kde lidé rozhodovali o výstavbě parkoviště u přírodní památky Panská skála. Výsledky však byly pro malý zájem občanů neplatné.