VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odbory: Platí agentury firmám provize?

Liberecký kraj /ODBOROVÁ PORADNA/ - Jaká je situace v automobilovém průmyslu? Proč dostávají přednost agenturní zaměstnanci před kmenovými? Co trápí odbory poznamenané ekonomickou krizí?

6.7.2009 1
SDÍLEJ:

Milan Šubrt, krajský předseda Asociace samostatných odborů (ASO).Foto: Deník/ Jan Široký

Na otázky Deníku odpovídal předseda krajské Asociace samostatných odborů Milan Šubrt.

Téma rozhovoru se nakonec stočilo k problematice pracovních agentur. Podle libereckého odborového předáka totiž nemusí být jednání těchto společností v době ekonomické krize zrovna čestné a podle zákona.

Jak momentálně vypadá situace ve firmách napojených na automobilový průmysl?
Každý už ví, že se momentálně velmi dobře rozjela výroba malých aut, především díky německému a také rakouskému šrotovnému. To má však v první řadě ten důsledek, že firmy najednou nemají dost zaměstnanců, aby výrobu pokryly. Kvůli krizi totiž během letošního roku propustily až dvacet procent svých kmenových zaměstnanců.

Nabízí se tedy otázka, jak firmy situaci řeší. Nedávno jste si stěžoval, že velký prostor dostávají pracovní agentury. Jaká je situace?
Ano, vnímáme to jako opravdový problém. Místo toho, aby se nám do firem vraceli kmenoví zaměstnanci, to firmy řeší tak, jako před krizí, tedy přijímáním agenturních pracovníků. Tenkrát jsem to chápal, protože na trhu práce nebyli lidé. Proto tady pracovalo hodně Poláků, Slováků, Ukrajinců nebo Vietnamců či Uzbeků. Bylo to přirozené. Dnes však máme na trhu práce přebytek, spousta lidí přišla o práci.

Dá se říct, že firmy dávají agenturním pracovníkům přednost před těmi standardními?
Jistě, místo toho, aby firmy oslovovaly propuštěné zaměstnance, dávají přednost agenturním. I samotné pracovníky to popuzuje. Ptají se mě: proč propouštěli kmenové zaměstnance, když teď berou agenturní. To jim prostě nevysvětlíte.

A jaký mají firmy k takovému jednání důvod? Jsou pro ně agenturní pracovníci levnější?
Takový důvod by byl logický, ale není tomu tak. Dejme tomu, že hodinová mzda kmenového pracovníka je 150 korun. Agenturní pracovníci sice mají třeba jen 60 korun na hodinu, ale hodně peněz spolkne samotná agentura, takže ve výsledku platí firma agentuře také 150 korun, někdy i více. Je to nepochopitelné.


Běžného člověka tedy napadne, jestli za tím není něco nekalého…

A přesně to napadá i mě. Mám k dispozici nepotvrzené informace, podle kterých jdou z agentur do firem určité provize, které mohou jednání firemních manažerů ovlivňovat. Dostalo se ke mě, že 10 procent z celkové částky agentury vyplácí tomu, kdo smlouvu mezi firmou a agenturou zprostředkoval.

Důkazy však nemáte. Je nějaká možnost, jak zjistit, zda se takové informace zakládají na pravdě?
Samozřejmě jsou to informace, které nejsou ověřené, budeme však zjišťovat, zda mají nějaký reálný základ. Požádáme Úřady práce v Libereckém kraji, aby do této záležitosti vstoupily a provedly alespoň nějaké kontroly.

Co když se nic takového nepotvrdí? Může existovat i jiný důvod, který vede firmy k přijímání agenturních pracovníků?
Pak už mě napadá jen lenost. Je pro ně jednodušší zvednout telefon, zavolat agentuře a objednat si od pondělí třeba dvacet lidí. Tvrdí, že je pro ně lepší mít agenturní, protože těch se mohou kdykoli zbavit, když už pro ně nebudou mít práci. To je ale výmluva. Když přijde normální zaměstnanec, může mít smlouvu třeba jen na půl roku. Navíc tam je zkušební doba, ve které ho firma může kdykoli bez udání důvodu propustit.

Konkrétní firmy, kde se agenturní zaměstnanci objevují víc, než je zdrávo, asi jmenovat nebudete…
V poslední době nám tento problém dělal starosti například v Ayrs, Densu, Grupo Antolin nebo v Trelleborgu. Tím však rozhodně nechci říct, že je v těchto firmách něco nekalého. Opakuji, že žádné důkazy nemáme.

Autor: Aleš Vávra

6.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Kam o víkendu za fotbalem

Policisté a celníci při kontrolách.

Festival u Mácháče i letos doprovodí policejní manévry

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Češi milují skotské hry a irskou whisky, víc jí vypijí jen v USA

Sychrov – Kilty, dudy, skotští siláci a samozřejmě i skotská whisky či národní lahůdka zvaná haggis. A také skotská, irská či keltská hudba. Rekordy a autoveteráni. To všechno zažijí i letos účastníci tradičních skotských her na zámku Sychrov. Začínají už dnes neoficiálním programem na nádvoří zámku, který odstartuje ve 20 hodin výukou skotských tanců. 

Mají novou lávku, která se houpe

Stružnice – Místo staré lávky, kterou ve Stružnici zničila povodeň v roce 2013, stojí zbrusu nový most za 12 milionů korun.

Tipy pro vás: Kam vyrazit v pátek a o víkendu

Českolipsko - Slavnosti chystají v Zahrádkách i Novém Oldřichově. Na Bezděz dorazí šermíři.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení