Odstupné pro patnáct stovek zaměstnanců Delphi Packard, kteří během pár následujících měsíců přijdou o práci, pomůže vyjednat prostředník. Ovšem ani jeho návrh kompromisního řešení neznamená, že se lidé z Packardu vzdají stávky.

„Jak vedení společnosti, tak odboráři se shodli na tom, že jím bude Petr Hůrka z Právnické fakulty Univerzity Karlovy. Ten v úterý převzal vyjednávání o řešení sporu a do patnácti dnů by měl předat návrh kompromisního řešení,“ řekl hejtman Libereckého kraje Stanislav Eichler.

Sám se ve sporu o odstupné osobně angažuje. O situaci v Delphi Packard jednal minulý týden na americké ambasádě a podpořil, aby si propuštění zaměstnanci po sedmnácti letech práce odnesli zasloužené, slušné a odpovídající odstupné.

Delphi Packard Electric ukončí výrobu kabelových svazků v České Lípě do května 2011. Důvodem jejich rozhodnutí je nedostatek zakázek, a proto přesune provoz do levnějšího Rumunska. Odejít má zhruba patnáct set lidí. Těm chtějí odboráři vyjednat co nejvyšší odstupné, a to ve výši 10 až 24násobku průměrného měsíčního platu podle odpracovaných let.

Neustoupili

„Většina zaměstnanců pracuje ve firmě pět až deset let. Vytvářeli pro společnost dlouhodobé zisky, a tak si zaslouží, aby odešli se slušným odstupným,“ vysvětlil šéf odborářů zaměstnanců Delphi Packard Ladislav Bělohlav. Oproti tomu vedení společnosti trvá na své původní nabídce vyplatit zaměstnancům na odchodnou 1,5 až 4,5 násobku průměrného platu nad zákonnou povinnost.

Na sladění představ obou stran bude mít Petr Hůrka patnáctidenní lhůtu. Odboráři jej se svými požadavky seznámí ve čtvrtek. „S výsledným kompromisem musí souhlasit zaměstnanci. Pokud se jim nebude zdát výsledek rozumný, jsou rozhodnuti jít do stávky,“ podotkl Ladislav Bělohlav s tím, že do současnosti podepsalo souhlas se stávkou zhruba devadesát procent všech zaměstnanců Delphi Packard.

Stávka by zkomplikovala situaci řadě automobilových výrobců. Několika denní výpadek ve výrobě by totiž mohl zastavit práci například v mladoboleslavské Škodovce, protože v Delphi jsou zásoby svazků pro automobily jen na tři dny. Škodovka přitom už musela přerušit na dva dny výrobu kvůli výpadku v zaplaveném chrastavském podniku Grupo Antolin, který Škodě dodává interiérové díly. Škoda přitom zažívá jedno z nejlepších období posledních let, prodeje proti loňskému roku výrazně stoupají.

KAM DÁL?

Delphi Packard v Lípě končí