Těžba písku v Provodíně na Českolipsku je pro ekologická hnutí trnem v oku od té doby, kdy se o podobných věcech mohlo začít veřejně hovořit.
Žádnou novou aktivitu společnosti Provodínské písky proto nenechávají bez povšimnutí a na akci těžební společnosti vždy přijde očekávaná negativní reakce. Stejně tak tomu je i v současné době, kdy Provodínské písky zažádaly o povolení zvýšení těžebního limitu ze současných osmi set tisíc na více než milion tun písku ročně. Než dojde k povolení takto zásadního zvýšení těžby, musely Provodínské písky zveřejnit dokumentaci, ke které se vyjádřily nejrůznější organizace počínaje ministerstvem životního prostředí, přes inspekci životního prostředí a dotčené obce až po ekologické hnutí Společnost pro trvale udržitelný život.
Každý z devíti úřadů či organizací našel na dokumentaci nějaké závady a vznesl proto připomínky nebo požádal o doplnění či vysvětlení. „To jsme samozřejmě udělali. Na každou konstruktivní připomínku dokážeme relevantně odpovědět. Na nekonstruktivní a útočné námitky, které se často ani nezakládají na pravdě ,však reagovat nedokážeme a nebudeme,“ reagoval předseda představenstva společnosti Provodínské písky Vojtěch Kříž.
„Především organizace STUŽ se podle nás nechová vůbec seriózně. Jejich námitky jsou více populistické a útočné, než aby se dalo mluvit o konstruktivnosti. Organizaci jsme navrhovali společné sezení, na kterém bychom v klidu probrali jejich námitky. Jednání ale odmítají,“ dodává.


Ekologové odmítají jednat


Odmítnutí jednání potvrdil i předseda českolipské pobočky STUŽ Miroslav Hudec. „Podobná jednání s vedením této společnosti už jsem zažil. Nejednají s námi jako s rovnocenným partnerem, ale vnucují nám pouze své názory a čekají, že je po jednání vezmeme za své,“ říká Miroslav Hudec. „Postupovat proto budeme tak, jak nám umožňuje zákon,“ dodává.
Nejzásadnější připomínkou, kterou ve své zprávě STUŽ uvádí, je možné ohrožení zásobování pitnou vodou. Pod celým dolem je totiž obrovská zásobárna pitné vody. Odbor ochrany vod však měl jedinou připomínku, a to, že těžba musí probíhat podle požadavků stanovených vyhláškami. „Při těžbě postupujeme i nyní podle přísných pravidel a i díky tomu voda ohrožená není. Námitku STUŽ proto vůbec nechápu,“ říká Vojtěch Kříž.
Podobné je to i u další z námitek. „Dojde k ovlivnění příměstské rekreace,“ uvádí dokumentace vypracovaná společností STUŽ. „V okolí České Lípy už je jen málo míst, kam může člověk vyrazit do přírody. Je zde houbařský ráj a vyhledávané území pro sběr borůvek,“ říká předseda STUŽ Miroslav Hudec. I tento bod nechal odbor cestovního ruchu bez připomínek a vyjádřit se k němu nechtělo ani vedení Provodínských písků. „Jaký cestovní ruch? K tomu není snad ani co dodat,“ říká Vojtěch Kříž. Proč společnost STUŽ připomínkuje věci, které odbory města nechávají chladnými, vysvětluje opět její předseda.
„Město se nikdy nebrání rozhodnutí velkých firem. Bylo to tak vždy. Například v roce 1995 dostalo město od Provodínských písků mnohamilionové odškodné za povolení zvýšení těžby, které pak nesmyslně utopilo při opravách koupaliště v Dubici,“ vysvětluje Miroslav Hudec.
„Byla to podmínka města při zpracování územního plánu, což není nic neobvyklého. Ani nám nepřipadalo investovat peníze do dubického koupaliště jako šťastné, ale to nám nepřísluší komentovat. Také nyní budeme muset žádat o doplnění již připravovaného územního plánu a očekáváme, že i nyní bude město požadovat nějaké reparace, za povolení zvýšení těžby, ale především za doplnění územního plánu, která musí nastat, abychom mohli postavit novou příjezdovou komunikaci k dolu v Okřešicích, která částečně zasahuje do katastru města Česká Lípa,“ reaguje Vojtěch Kříž.
Právě dostavba části stávající příjezdové komunikace, která bude přetínat železnici, je dalším trnem v oku společnosti STUŽ.
„Přemostěním železnice se významně naruší krajinný ráz,“ tvrdí Miroslav Hudec.
„Narušení krajinného rázu u železnice? To nechám opět bez komentáře, ať si k této připomínce udělá názor každý sám. Nehledě na to, že zatím není vůbec jasné, zda budeme stavět most nebo podjezd, ale ani proti jedné variantě nemají České dráhy námitky,“ oponuje opět Vojtěch Kříž.
Poslední zásadní námitkou organizace STUŽ, která se také týká přepravy vytěženého písku, je to, že těžební společnost nenavrhla žádné jiné alternativy přepravy.
„Projednávali jsme mnoho možností. Od železniční vlečky přes dopravní pásy nebo přepravu písku potrubím, až po dopravu automobily. Většina možností však byla naprosto neřešitelná, a to hlavně kvůli tomu, že pozemky, které jsou mezi dolem a zpracovatelnou, společnost nevlastní. Proto jsme zvolili variantu výstavby části komunikace přes odlehlé pozemky, kde nebudeme bránit provozu a vyhneme se i zastavěnému území,“ vysvětluje na závěr předseda představenstva Provodínských písků Vojtěch Kříž.