VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přes nepřízeň počasí roste most v Lípě dál

Česká Lípa - Ani častý vytrvalý déšť nebrání stavitelům v práci na novém mostu přes Moskevskou.

9.8.2016
SDÍLEJ:

Rekonstrukce mostu začala letos na jaře. Zcela hotovo bude v dubnu 2017.Foto: Deník/Jiří Jelínek

Častý déšť a hustý provoz nad hlavami stavebníků jen lehce znepříjemňuje pokračující práce na výstavbě nového přemostění českolipské Moskevské ulice, po kterém povede hlavní silnice I/9. Zkušení muži, kteří na důležité stavbě pracují, se jen tak něčeho nezaleknou.

„Déšť dělá trochu problémy, ale zatím jsme se s tím popasovali. Udělali jsme některá opatření, aby nám voda netekla do hotových opěr pod silnicí," říká Jaroslav Fiala, vedoucí závodu Silnice a Mosty Česká Lípa, který je zhotovitelem stavby.

V době naší návštěvy na staveništi se pracovníci právě připravovali na odlití jednoho z nových pilířů. Na betonáži pracují i přes vytrvalý déšť. Snaží se, aby dodrželi napjatý harmonogram stavby, a na konci srpna mohli usadit první polovinu přemostění.

„Samozřejmě jsme zvažovali, jestli tu betonáž spustíme, ale nakonec jsme usoudili, že u těch pilířů to tolik nevadí, jedná se jen o relativně malý prostor, který dokážeme ochránit," říká Fiala.

Betonáž

Ale to už přijíždí vůz s míchačkou, který veze čerstvý materiál z podnikové betonárky. Obsah otáčející nádrže se pomalu přelévá do fascinujícího stroje, který je na místě již připravený. Jedná se o čerpadlo betonu, které dokáže dostat směs i desítky metrů vysoko. Pro tuto chvíli stačí jen zhruba sedm metrů výškového rozdílu. Do připraveného bednění tryská šedavá hmota, která se po následující desítky let stane oporou pro vytíženou vozovku.

Přes častý nepříjmený betonují pracovníci SaM Česká Lípa pilíře nového mostu.

Zastavme se na chvíli u bednění. Zůstává po něm v betonu obtisknutá kresba dřeva. Fošny mají totiž záměrně výrazný reliéf, který dodává chladné technické stavbě trochu přírodního ducha.

Testování

Kousek od mohutného čerpadla odlévá muž v oranžové vestě do formy betonovou kostku o hraně zhruba dvacet centimetrů.

„Až vytvrdne, poputuje do zkušebny, kde prověří pevnost v tlaku," vysvětluje Fiala s tím, že se takto testuje každá umíchaná směs. Beton musí mít schválené složení a vlastnosti. Zvláště u takto důležité stavby.

„Na stavbě pracuje průběžně deset až patnáct chlapů. Děláme i o víkendech, abychom celou stavbu urychlili a komplikace pro město i dopravu byly co nejmenší," podotýká Fiala.

Stavba probíhá za omezeného, přesto poměrně čilého provozu. Původně měl být průjezd po silnici I/9 na místě přerušen a provoz měl být nasměrován po objízdných trasách. Tento plán zhatil stav krajských komunikacích, které by zvýšený provoz dočista zlikvidoval. Obyvatelé dotčených obcí by také jistě nebyli nadšení z příbytku tranzitní dopravy.

Přes častý nepříjmený betonují pracovníci SaM Česká Lípa pilíře nového mostu. Stavebníci tedy přistoupili ke stavbě dočasného přemostění. Jedná se o stavebnici z hmotných rezerv Ředitelství silnic a dálnic, kterou mají pro podobné případy. Skládá se ze třímetrových segmentů, ze kterých jdou tvořit různě dlouhé mosty. Ten českolipský má 69 metrů a přes jednosměrné, kyvadlové provedení zajišťuje slušnou dopravní obslužnost.

„Musíme ho každý týden dotahovat, tím, jak se na něm jezdí, se spoje pomalu povolují," říká Jaroslav Fiala a zároveň podotýká, že úpravou musela projít i vozovka, neboť si lidé stěžovali na zvýšený hluk. Mimo to policie často na místě kontroluje dodržování rychlostního omezení a respektování světelné signalizace.

Vydrží déle

Zeptali jsme se vedoucího místního závodu SaM také na jeho názor na původní most. Za pětadvacet let u podniku již nasbíral nespočet zkušeností s dopravními stavbami po celé republice. „S ohledem na dnešní technologie nebyl původní most rozhodně dokonalý. Původní nosníky nebyly například vůbec spřažené. Jednalo se o prostý beton bez výztuže. Byla též narušená izolace a do konstrukce zatékalo," říká Fiala s tím, že nový most, který by měli dokončit ještě letos, by měl rozhodně vydržet mnohem déle než ten původní.

Autor: Jiří Jelínek

9.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Kam o víkendu za fotbalem

Policisté a celníci při kontrolách.

Festival u Mácháče i letos doprovodí policejní manévry

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Češi milují skotské hry a irskou whisky, víc jí vypijí jen v USA

Sychrov – Kilty, dudy, skotští siláci a samozřejmě i skotská whisky či národní lahůdka zvaná haggis. A také skotská, irská či keltská hudba. Rekordy a autoveteráni. To všechno zažijí i letos účastníci tradičních skotských her na zámku Sychrov. Začínají už dnes neoficiálním programem na nádvoří zámku, který odstartuje ve 20 hodin výukou skotských tanců. 

Mají novou lávku, která se houpe

Stružnice – Místo staré lávky, kterou ve Stružnici zničila povodeň v roce 2013, stojí zbrusu nový most za 12 milionů korun.

Tipy pro vás: Kam vyrazit v pátek a o víkendu

Českolipsko - Slavnosti chystají v Zahrádkách i Novém Oldřichově. Na Bezděz dorazí šermíři.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení