Ani sleva deset milionů korun nepřiměla českolipskou radnici koupit areál bývalé železniční stanice Česká Lípa město v Mimoňské ulici nedaleko Kauflandu. Město přitom jedná s Českými drahami o koupi areálu ležícím na strategickém místě už dlouhá léta.

„České dráhy zprvu chtěly městu areál prodat za zhruba 66 milionů korun, což je cena pro město absolutně nepřijatelná," řekla Deníku mluvčí radnice Kristýna Brožová. Podle ní nyní České dráhy (ČD) deset milionů zlevnily, radnice by však musela další miliony zaplatit Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), které na pozemcích patří kolejiště a některé stavby.

Další jednání

„Aby město opravdu po prodeji vlastnilo všechny pozemky se vším, co na nich leží, muselo by koupit i to, co patří SŽDC. Nabízená sleva od ČD by se tak výrazně ztenčila," uvedla Brožová.

Českolipští zastupitelé se na svém prosincovém zasedání proto usnesli počkat s rozhodnutím o koupi pozemků na vyčíslení ceny majetku, který patří SŽDC. Poté chtějí opět jednat s ČD o dalším snížení kupní ceny areálu. „Nikdo zatím neví, kolik by majetek SŽDC stál, stanovisko firmy zatím město v rukách nemá," tvrdí Brožová.

Město tak nyní vyčkává na ocenění majetku SŽDC, poté bude chtít po ČD takovou slevu, která cenu majetku SŽDC v areálu zohlední.

Sanace za miliony

„Jakmile budeme znát cenu, kterou bude za svůj majetek požadovat SŽDC, budeme s ČD znovu jednat o snížení ceny. A to právě o tu částku, kterou budeme muset zaplatit SŽDC. Navíc jsme přímo na místě v areálu zjistili, že některé drobné stavby, jako jsou zbytky oplocení, vrátek, malé boudičky a další zpevněné plochy, není možné přesně identifikovat. Dokud nebudou tyto objekty přesně popsané, nemohlo by město koupený majetek převzít a převést na sebe," uvedla starostka České Lípy Hana Moudrá.

Výslednou cenu za lukrativní pozemky navýší i nutná sanace areálu. „Půda je nasycená olejem a ropnými látkami, které se do ní usadily během více než stoletého provozu železnice. Bez sanace by nebylo možné areál používat," uvedla Brožová. Podle ní by bylo nutné také vykácet náletové dřeviny a zbourat několik budov, které jsou v havarijním stavu a ohrožují okolí.

Česká Lípa má o pozemky zájem i z toho důvodu, že by na nich podle územního plánu měla vyrůst část vnitřního městského okruhu.

Železniční stanice Česká Lípa – město • cestujícím sloužila v letech 1898 – 1989
• provoz zde byl zahájen 14. prosince 1898, kdy sem přijel první vlak od Litoměřic
• úsek z České Lípy do Liberce byl uveden do provozu 17. září 1900
• poslední pravidelný vlak z Městského nádraží vyjel 25. května 1989
• ještě v roce 2001 sloužilo k odstávce prázdných vlakových souprav a k vykládání vagonů.