Unikátní památka lidové architektury, Vísecká rychta v Kravařích, se včera bizarním způsobem stala součástí sporů o zákaz nočního průjezdu kamionů mezi Děčínem a Českou Lípou.

Krajský úřad Ústeckého kraje, který na základě dohody s Libereckým krajem o zákazu kamionů rozhoduje, totiž nařídil v Kravařích, přímo u vjezdu ze silnice k rychtě, vykopat obrovské jámy, do kterých chce zabetonovat dopravní značení informující o zákazu na 11 kilometrů vzdálené silnici II/262.

Stavební firma, kterou si Správa a údržba silnic Ústeckého kraje najala, stihla v Kravařích částečně vykopat jámy ještě na dalším místě v obci. Dál už ale nedošla. Po partyzánsku utajené stavební práce odhalil starosta Kravař Vít Vomáčka a firmu z obecních pozemků vykázal.

„Jsem rozčarovaný z toho, jak Krajský úřad Ústeckého kraje jedná se svými partnery. Bez jakéhokoliv upozornění se najednou objeví firma a začne kopat šílené jámy v intravilánu obce a na pozemcích obce. A když je vyženu, tak se ještě cítí dotčeni," divil se rozzlobeně starosta Vomáčka.

Celá věc má spoustu až ironických okolností. Protože se oba kraje dohodly, že řízení o zákazu kamionů povede Krajský úřad v Ústí nad Labem, tak se o dopravním značení v Kravařích rozhoduje na území úplně jiného kraje.

Navíc Kravaře u silnice mezi Českou Lípou a Děčínem vůbec neleží, takže do celé kauzy „spadly" ne z vlastní vůle a s plánem obcí od Ploučnice navíc vůbec nesouhlasí. Nic jim to ale není platné, cizí kraj jim určil úlohu sídla, přes které se budou kamiony od Ploučnice odklánět.

Jak je možné, že Krajský úřad v Ústí nad Labem nařídí vykopání jam pro dopravní značení na území zcela jiného kraje a bez vědomí dotyčné obce, včera nedokázal nikdo spolehlivě zodpovědět

Ústecký krajský úřad žádné vyjádření na zaslané dotazy ani po urgenci a příslibu od mluvčí nevyprodukoval.

Podle Jaroslava Tačnera, technického náměstka Správy a údržby silnic Ústeckého kraje, která si výkopy v Kravařích objednala, je normální, že se jámy kopaly na pozemku Kravař bez jejího vědomí. „Žádná partyzánština to nebyla. Je to rozhodnutí Krajského úřadu Ústeckého kraje a to má váhu. Kdybychom tam dávali značku omezení rychlosti nebo přednost v jízdě, tak by obec mlčela," míní Tačner.

Správa podle něj po zásahu starosty Kravař celou akci nyní přerušila a má v plánu o dopravním značení vyvolat jednání. Chce se také sejít s kravařským starostou a vše vysvětlit.

Navzdory policii i velkým městům

Stavební firma ani ústecká správa silnic se neobtěžovaly kontaktovat ani majitele nemovitosti v těsném sousedství Vísecké rychty. Obrovské jámy, které firma vykutala, jsou hned za jeho plotem. „Nejde už o můj pozemek, ale je snad slušností, když někomu kopu u baráku, ho o tom informovat. Nechápu, že se něco takového může stát ještě v dnešní době," řekl muž. „Také se mohlo stát, že bych večer přišel z práce domů a před domem bych měl pětimetrovou dopravní tabuli."

O nočním zákazu kamionů rozhodl Krajský úřad v Ústí nad Labem letos v lednu. A to navzdory negativním postojům dopravních policistů ze všech tří dotčených okresů (Česká Lípa, Děčín, Litoměřice) i proti názoru představitelů měst jako je Děčín nebo Nový Bor.