Děčínští radní dali znovu najevo nesouhlas se zákazem noční jízdy kamionů na silnici v údolí řeky Ploučnice mezi Děčínem a Českou Lípou. Podle názoru vedení Děčína je tento zákaz nezákonný, navíc Děčínu může způsobit další problémy.

Ústecký krajský úřad před časem vydal vyhlášku, která v nočních hodinách od 22 do 6 hodin ráno zakazuje jízdu kamionů na silnici 2/262 mezi Děčínem a Českou Lípou. Vedení děčínské radnice je ale proti.

„Proto jsme podali podnět k přezkoumání opatření obecné povahy Krajského úřadu Ústeckého kraje," říká mluvčí děčínského magistrátu Markéta Lakomá.

Podle radních existuje obava, že se velká část nákladní tranzitní dopravy přesune na silnici I/13 vedoucí od dálnice D8 přes Kamenici a Kamenický Šenov až do Liberce. Tato silnice přitom v Děčíně prochází velmi hustě obydlenou částí města, míjí velké sídliště na Kamenické ulici a v České Kamenici pak prochází prakticky celým městem.

Problémy v zimě

Nad Děčínem navíc musí kamiony překonat značné převýšení a obzvlášť v okolí Práchně u Nového Boru mají pravidelně v zimních měsících problémy.

Přitom právě silnice první třídy by měla podle zastánců zákazu jízdy kamionů údolím Ploučnice sloužit tranzitní kamionové dopravě. Podle některých lidí by pak měly kamiony přejít na dálnici a rychlostní silnici. Velká část z nich totiž míří do středních Čech, například do automobilek v Mladé Boleslavi nebo v Kolíně. Taková cesta je ale v porovnání s tou přes Děčín dvojnásobně dlouhá.

„Dělal jsem sedmnáct let v dopravě a neumím si představit, že by dopravci dobrovolně jezdili delší cestou, za kterou by navíc museli platit mýtné," řekl na začátku letošního roku starosta Markvartic Tomáš Renka. Právě přes Markvartice silnice I/13 prochází a za vesnicí čeká ve směru na Českou Kamenici kamiony nepříjemné stoupání.

Děčín se přitom proti snahám vykázat tranzitní kamiony z údolí Ploučnice ozval již v době přípravy vyhlášky, která jejich průjezd zakazuje. Tehdy ale neuspěl.

„Magistrát již podával námitky proti odklonu dopravy, kterým však Krajský úřad nevyhověl. Nedostatečné vidíme také odůvodnění správního orgánu a nevyznačení objízdných tras. Město proto podalo podnět k zahájení přezkumného řízení, jelikož považuje opatření obecné povahy za nezákonné," dodává mluvčí magistrátu Lakomá.

Nemohou spát

Snahy o vytěsnění tranzitní kamionové dopravy začaly na začátku loňského roku. Lidé si totiž dlouhodobě stěžovali, že kvůli hluku nemohou spát, a také na hustý provoz na této silnici.

Podle starostů ale noční zákaz nic neřeší, proto je třeba kamiony vytěsnit úplně. Největší problémy jsou totiž přes den, kdy přes frekventovanou silnici chodí například děti do škol. Na mnoha místech je navíc silnice natolik úzká, že musí dlouhé kamiony s návěsy při projíždění zatáček najíždět i na chodníky.

Na konci srpna se na stranu bojovníků za zákaz tranzitní kamionové dopravy postavil i zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček. Podle jeho názoru totiž mají obce možnost takovou dopravu ze svého území vykázat.

Kromě měst jako Děčín nebo Nový Bor se proti nočnímu zákazu kamionů na silnici podél Ploučnice postavili také policisté.

„Není zákonný důvod, proč by se měla nákladní doprava ze silnice mezi Českou Lípou a Děčínem vylučovat," řekl v lednu Jan Gallo, dopravní inženýr Dopravního inspektorátu PČR v České Lípě.

„Náš nesouhlas není ojedinělým výkřikem. Negativní stanovisko k záměru vydaly také dopravní inspektoráty v okresech Děčín i Litoměřice. Postoj policie k záměru je jednotný," poukázal Gallo.

Příští týden v úterý bude o zákazu pro kamiony jednat v Žandově mikroregion Peklo. Jednání se mají zúčastnit i zástupci obcí z Novoborska, například za Nový Bor má do Žandova přijet místostarostka Stanislava Silná.

Zákaz noční jízdyKamiony z údolí řeky Ploučnice chtějí vykázat obce ležící podél silnice mezi Děčínem a Českou Lípou. Nedávno jim vyšel vstříc krajský úřad, který zakázal noční jízdu kamionů tranzitní dopravy na této trase. Obyvatelé vesnic 
a měst si stěžují především na nebezpečí plynoucí ze stovek kamionů projíždějících z Děčína na Českou Lípu. Většina z nich přitom míří dále než do Lípy.