Obchvat je jednou ze staveb, na nichž se práce kvůli nedostatku financí zastavily. Dělníci silnici I/9 opustili ve druhé polovině srpna. Staveniště je nepřehledné, způsobuje zpomalení provozu a zvyšuje riziko havárií, uvádí v dopise ministrovi předsedkyně organizace Vladimíra Šumová. Že úsek není bezpečný, potvrzuje i policie.

„Silnice je tam zúžená, v současné době to nepůsobí žádné zásadní problémy, i když to dopravu zpomaluje, obáváme se ale zimy,“ řekla mluvčí českolipské policie Ivana Baláková.

Komplikované bude podle ní zejména odklízení sněhu, sněhové bariéry navíc silnici ještě víc zúží, a výrazně se tak zvýší riziko dopravních nehod. Silnice I/9 spojuje Českou Lípu a Nový Bor a je velmi vytíženou trasou ke státní hranici s Německem, po níž denně projede až 16.000 automobilů.

Silnice I/9 je jednou z 12 silničních staveb, které se ministerstvo dopravy rozhodlo v srpnu z úsporných důvodů zastavit. Později ale věc přehodnotilo a většina staveb se znovu rozjela. Na pokračování výstavby silnice mezi Opavou a Ostravou a dvou přivaděčů k dálnici D47 a obchvatu České Lípy ale peníze nejsou.

Most je problém

Silnice na Českolipsku je přitom ve vysokém stupni rozestavěnosti, podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Martiny Vápeníkové je stavba z 85 procent hotová.

„Největším problémem je rozestavěný most, který dopravu komplikuje, je třeba ho před zimou zakonzervovat nebo najít peníze na jeho dokončení, o tom se v současné době jedná,“ řekla Vápeníková. Jen zakonzervování mostní konstrukce přijde ale podle odhadu stavbařů na 70 milionů korun, a tak by podle nich bylo rozumnější stavbu dokončit.

Zastavená stavba je součástí přeložky silnice I/9. Pro region je klíčová - má odvést tranzitní dopravu mimo zastavěná území a odlehčit přetížené silnici mezi Novým Borem a Českou Lípou, které se přezdívá silnice smrti.

Práce na obchvatu začaly už před dvěma lety rekonstrukcí mimoúrovňové křižovatky v Okrouhlé na Českolipsku. Další etapou stavby byla mimoúrovňová křižovatka v Sosnové, která začala loni.

Stavba za bezmála 800 milionů korun měla být do provozu uvedena na jaře příštího roku. Dopravu směrem na Českou Lípu měla rozdělit na tranzitní, kterou odvede mimo město, a na běžnou dopravu v původní trase.