a volanty českolipských autobusů začneme vídat i ženy. Společnost ČSAD Česká Lípa se totiž rozhodla řešit nedostatek řidičů tak, že cíleně nabídne tuto práci ženám a dokonce jim přizpůsobí pracovní dobu, aby mohly skloubit zaměstnání s péčí o děti.
„Vždy jsme měli inzerát, že hledáme řidiče autobusů. Možná všichni automaticky předpokládali, že to mohou být jen muži, a proto nyní zkoušíme oslovit ženy,“ řekl David Mahdal, ředitel ČSAD Česká Lípa.
V současné době zaměstnává ČSAD Česká Lípa na Českolipsku 105 řidičů, z toho je jediná žena. Firma garantuje, že řidičky dostanou stejný plat jako jejich mužští kolegové. „Nabízíme také zkrácení směn na čtyři nebo pět hodin,“ řekl David Mahdal. „Z našeho hlediska mají ženy lepší přístup k cestujícím.“
S náborem řidiček bude pomáhat i českolipský úřad práce. „Oslovíme naše klientky a nabídneme jim tuto práci. Jsme schopni jim zajistit i rekvalifikaci,“ potvrdila tisková mluvčí Úřadu práce v České Lípě Marcela Ottová.
Se zaměstnáváním žen má pozitivní zkušenosti i další dopravce – ČSAD Semily. Jejich pracovnice Jitka Langhamerová se stala vloni nejlepší řidičkou autobusu v hlasování veřejnosti. „Jezdím ráda a nevadí mi po jaké trase zrovna jedu, ať v Libereckém kraji nebo třeba na lince do Brna,“ prozradila Jitka Langhamerová, která bude mít rok putovní pohár libereckého hejtmana.

„Ženy se na tuto práci hodí víc než muži, nejsou agresivní, jsou pozornější a vyrovnanější. Je škoda, že víc žen nechce tuto práci dělat,“ posteskl si mluvčí ČSAD Semily Jiří Vařil. Dodal, že v současné době jednají se dvěma zájemkyněmi, které by mohly jezdit na linkách městské dopravy menšími autobusy.
Od roku 1989 jezdí jako řidička autobusu ČSAD Česká Lípa Věra Tuzarová. Můžeme ji potkat na lince z České Lípy do Nového Boru nebo do Stráže pod Ralskem. Říká, že dnes už tato práce není tak namáhavá jako před desetiletími. „Dřív jsem musela umět vyměnit pneumatiku, dnes už se vše opravuje v dílnách,“ vzpomíná Věra Tuzarová.
Podle jejího názoru může žena dobře řídit autobus nebo nákladní automobil. „Ale nemá cenu, aby to dělala jen kvůli penězům. Musí mít vztah k autům a řidičky autobusu musí mít také vztah k lidem,“ podotkla.
Na Českolipsku je řada firem, které si uvědomují, že potřebují pracovní potenciál žen. Podle Marcely Ottové pak vycházejí vstříc ženám, které pečují o děti.
„Například firma Johnson Controls ve Stráži pod Ralskem vytvořila pro maminky vracející se po rodičovské dovolené speciální pracoviště, které má upravenou pracovní dobu tak, aby umožňovala skloubit role pracovnice a matky,“ popsala. Připomněla i firmu Bohemia Fashion z Nového Boru, kde také dávají maminkám možnost upravit si pracovní dobu podle potřeby.
Na Českolipsku je dlouhodobě více nezaměstnaných žen než mužů. Na konci ledna jich bylo 54 procent. Marcela Ottová ale připomíná, že v rekvalifikaci jich je 60 procent.