Mobil děti ve škole rozptyluje, mají pak horší výsledky

ANO: Žáci se mají plně soustředit na učivo, ne si pod lavicemi hrát hry a posílat zprávy. Jistě, na většině škol je používání mobilu při vyučování zakázáno nebo omezeno. Pokud ale není odebrán zcela, děti budou zákaz obcházet. A i kdyby ne, stačí, že se rozptýlí o přestávkách. Je pochopitelné, že se tedy naučí méně.
NE: Kdo chce zlobit, zlobí. Dříve se posílala psaníčka, házely se vlaštovky, střílela se rýže z dutých verzatilek. Mobil je jen technologicky dál. Je to však hlavně vynikající učební pomůcka, kterou by měl nápaditý učitel využít. Ne telefon zakazovat, ale ukázat, že může sloužit i vzdělání a kultuře, nejen k paření stříleček.

Nahrává se anketa ...

Článek je součástí unikátního projektu Deníku Černá a bílá. Minulou sobotu jsme přinesli anketu, tu nadcházející zveřejníme čtenářské dopisy a příspěvky.

Telefony přispívají k depresím a úzkostem

ANO: Deprese už je mezi dětmi a teenagery jakousi epidemií. Hroutí se, není dost psychologů, kteří by jim pomohli. Podle řad studií k tomu přispívají i mobily. Neustálý příval negativních zpráv a krutých her způsobuje úzkosti. Samo neustálé používání přístroje vede k těkání a neuróze.
NE: Duševní poruchy mají jiné příčiny. Covidová epidemie, válka, úzkost z klimatických změn, to ničí i dospělé lidi. Navíc je moderní společnost citlivější. Co by se dřív léčilo pohlavkem, je dnes považováno za nemoc. Samozřejmě je to správnější než lepanec, ale vysvětluje to zčásti nárůst toho, čemu dnes říkáme duševní poruchy.

Nahrává se anketa ...

Nahrává se anketa ...

Omezení nestačí, zákaz musí být úplný

ANO: Jediný způsob, jak při vyučování zajistit, že se žáci ke svým „mazlíčkům“ nedostanou, je ten, který zavádí Vsetín. Při příchodu do školy odebrat a zavřít do bezpečnostní schránky. Zákaz musí být pro všechny školy stejný. Nechat na ředitelích, aby vymýšleli své vlastní způsoby, je nezodpovědné.
NE: Plošné zákazy nikdy nic nevyřešily. Děti a často i jejich rodiče to budou cítit jako příkoří. Dospělí by vždy měli být přizváni k poradě o tom, jak na škole mobily omezit. Řešení by mělo být vždy rozumné a citlivé. Mělo by brát ohledy na individualitu a mělo by respektovat, že mobilní telefony mohou být učební pomůckou.

Nahrává se anketa ...

Děti se musí naučit žít bez mobilního telefonu

ANO: Vsetínský zákaz může být považován i za vážný pokus, jak zbavit žáky závislosti na mobilech. Tu často přejímají od svých rodičů, kteří se také nedokážou kontrolovat. Při tom „mobilní“ závislost je stejně nebezpečná jako ta na drogách, alkoholu, kouření či hracích automatech. Školní „detox“ je zcela na místě.
NE: Když někomu vezmete hračku, o to víc si s ní bude hrát, když mu ji vrátíte. Závislost na telefonech je vážná věc a může v budoucnosti vést k poruchám osobnosti a vnímání světa vůbec. Jenže choroba se má léčit, ne nuceně na čas utnout. V takovém případě se člověku zcela jistě hned vrátí.

Nahrává se anketa ...

K čemu je Černá a bílá

Černá a bílá. Speciál věnovaný tématům, která hýbou společností info Zdroj: Deník Černá a bílá. Speciál věnovaný tématům, která hýbou společností

Říká se nám, že nemáme vidět svět černobíle. Tahle rubrika jako by to popírala. Ale ne, pokud dokážeme vidět zároveň černou i bílou, koukáme barevně.

Názor. Každý máme názor. Máme právo na svobodu názoru. Jenže co to je? „Žid není člověk“ je názor. A je ohavný i trestný. „Cikány do plynu“ je názor, ale také za něj můžete skončit v base. Intuitivně chápeme proč, jenže kde je ta svoboda?

Necháme trestněprávní věci stranou, se shora uvedenými tvrzeními nemá cenu polemizovat. Stejně jako s někým, kdo tvrdí, že očkování proti covidu masově zabíjí, nebo že jsme jím čipováni. Nebo s někým, kdo popírá, že Rusko je agresorem a začalo válku proti Ukrajině a že ta má právo na to, aby získala zpět uloupená území.

Pak jsou pře, které závisí na naší povaze, výchově či znalostech: Jestli je Bůh, nebo ne. Jestli je lepší dovolená u moře, nebo na horách. Jestli je lepší přispět na zvířecí útulek, nebo na bezdomovce, jestli je lepší punk, nebo vídeňská filharmonie, jestli je hezčí čáp, nebo ještěrka. Jestli je déšť hnusný, nebo krásný, jestli je potřeba se vyrovnat s kolonialismem i ve středoevropských podmínkách. Jestli Uber, nebo Bolt, Matuška, či Gott. A tak dále.

A pak jsou spory, kde mají dobré argumenty obě strany. Kdy je zbytečné se hádat. Kdy bychom se měli pochopit navzájem a hledat nejlepší řešení. Třicet let už sleduji a píšu názory, myslím, že se v nich trochu vyznám. V rubrice Černá a bílá shrnuji věcně a logicky argumenty obou stran pře pro vás, čtenáře Deníku.

Prosím, napište nám své názory do diskuze pod článkem, nebo nám pošlete postřehy či příběhy na adresu cernabila@denik.cz. Rádi je zveřejníme.