Cyklistika k Česku rozhodně patří. Dokazuje to i průzkum Česko v pohybu. Podle něj jízdní kolo vlastní více než polovina Čechů. Nejméně kol mají lidé v Ústeckém kraji, naopak u obyvatel v Olomouckém či Královehradeckém kraji bicykl hledejte u 70 procent lidí. Lépe jsou na tom také lidé z obcí do dvou tisíc obyvatel nebo vysokoškolsky vzdělaní. Plošně pak na českou domácnost připadá jedno a čtvrt jízdního kola.

Zájem o cyklistiku v Česku je patrný i z rozvoje cyklotras. O jejich mapování i údržbu se stará Klub českých turistů (KČT). Od roku 2005 přibylo přes patnáct tisíc kilometrů cyklotras, celkem tak lidé mají možnost projet na kole přes čtyřicet tisíc kilometrů po celé republice.

Nejvíce cyklotras lidé najdou v Jihočeském kraji, a to přes pět tisíc kilometrů. V přepočtu na rozlohu kraje si nejvíc zajezdí cyklisté z Karlovarského a Pardubického kraje. Největší nárůst délky tras od roku 2005 zaznamenal Plzeňský kraj, o 122 kilometrů však přišli cyklisté z Moravskoslezského kraje.

Kromě cyklotras lidé rádi vyjíždí i na cyklostezky, které však KČT neeviduje. Právě pohodlné cyklostezky kolem řek jsou podle předsedy Sekce cykloznačení Rady značení KČT Karla Markvarta nejoblíbenější. „S rozšířením elektrokol už se pojem pohodlné jízdy na kole po rovině začíná vytrácet a oblíbené jsou i cyklotrasy například na Šumavě, v Krkonoších nebo Jeseníkách,“ uvedl Markvart.

Místo auta kolo i do práce

Jízdní kolo nevyužívají lidé jen k trávení volného času, ale také dopravě do práce či školy. Podle Českého statistického úřadu je kolo primárním dopravním prostředkem u tří procent lidí. Rozhýbat Čechy se již čtrnáctým rokem snaží Květnová výzva Do práce na kole, pěšky či poklusem společnosti AutoMat. Do loňského ročníku se zapojilo přes pětadvacet tisíc lidí, kteří podnikli 388 tisíc cest na kole a přes 300 tisíc pěších cest.

Podle vedoucí projektu Do práce na kole Dominiky Lenthárové účastníci jízdou na kole či chůzí prospívají nejen svému fyzickému a mentálnímu zdraví, ale zároveň přitahují pozornost k problematice infrastruktury pro pěší a cyklisty. „Anonymizovaná data o trasách mohou městům pomáhat s jejich budováním,“ okomentovala Lenthárová.

Zvýšit počet cyklistů se větší města snaží i za pomoci bikesharingu neboli sdílených kol. Lidé mohou jezdit, aniž by museli mít vlastní kolo. Pomocí aplikace stačí najít sdílený bicykl v okolí, cestu zaplatit, vyjet, a poté ho vrátit na některé z určených míst.

Mezi řidiči a cyklisty panují dlouhodobě spory:

Cyklista. Ilustrační snímek
Cyklisté versus řidiči. Jsme nepřátelé, shodli se v průzkumu

Rozvoj sdílených kol podporuje například Brno. Od roku 2022 nabízí od března do listopadu zájemcům denně dvě půlhodinové jízdy na sdíleném kole zcela zdarma. V prvním roce projektu bezplatně Brňané vyjeli více než 100 tisíc krát. Sdílená kola zdarma na 15 či 30 minut ale mohou zájemci vyzkoušet i v dalších českých městech, letos jich je už téměř čtyřicet. Na Berounsku se pak svezou zdarma dokonce i na elektrokolech. Kompletní přehled najdete v mapě u článku.

Klub českých turistů je garantem značení cyklistických tras v České republice a také zajišťuje údržbu jejich značení. Pro tuto činnost hledá spolupracovníky (nejlépe aktivní cyklisty), kteří by pomohli při zjišťování chybějících prvků značení na vyznačených cyklotrasách. Jde o projetí určené trasy na kole a sepsání chybějících nebo poškozených cykloznaček. Každý cykloznačkař věnuje této práci podle zájmu 2 až 4 dny v roce. Další spolupracovníky KČT hledá především ve Středočeském, Ústeckém, Královéhradeckém nebo Zlínském kraji a také v okresech Domažlice, Plzeň, Brno-venkov, Znojmo, Bruntál, Frýdek-Místek a Opava. Zájemci budou pozváni v sobotu 20. dubna 2024 do Prahy, kde se seznámí se způsobem práce při kontrole značení cyklotras.  Zájemci o spolupráci pište na e-mail kct.markvart@volny.cz.