„Je vidět, že sklářství, bižuterní a šperkařská výroba jsou u nás v kraji opravdu tradiční a živé. Dokládá to počet mistrů, které v těchto oborech máme. Díla, která vzešla z jejich rukou, jsou opravdovou lahůdkou nejen pro milovníky skla, ale i pro odborníky,“ uvedla Květa Vinklátová, radní pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

Zdeněk Sochor, který pochází z Železnobrodska, získal titul Mistra tradiční rukodělné výroby v oboru sklářství – výroby hutních figurek. Ve sklářské rodině se Sochor narodil a potřebné znalosti a vědomosti v tomto velmi složitém odvětví sklářské výroby získal od svého otce, mistra ve svém oboru.

Dalším nositelem titulu je sklářský mistr Petr Novotný, jenž založil jako vůbec první sklář v tehdejším komunistickém Československu vlastní studio zaměřené na využívání starých tradičních sklářských technik a na výrobu replik historického skla. Od roku 2003 se Petr Novotný věnuje pedagogické činnosti v oblasti sklářského uměleckého řemesla, a to na vlastní škole, kterou založil v Novém Boru. Učí se zde tradiční sklářské techniky při využití klasických sklářských nástrojů.

Ladislav Oliva si zvolil práci s tepanou a patinovanou mědí a vykazuje přitom zručnost a zkušenosti šperkaře. Aby mohlo sklo ve šperku tvarově, barevně a světelně vyniknout, kombinuje do černa laděný styl kovu s tmavou kůží. V roce 2006 přišel další profesní zlom v podobě ateliéru skleněné mozaiky, který založil společně s manželkou Marií Olivovou.

Mistryně tradiční rukodělné výroby Kamila Parsi Žďárská si bezprostředně po dokončení studií založila vlastní ateliér, kde vyráběla skleněné foukané květiny a masivní tvarované figury. Ke skleněným objektům přibyla i výroba vinutých perlí. Prohloubení znalosti této techniky, v průběhu studia jen letmo zmíněné, jí otevřelo nové obzory tvorby, a tak vznikla bohatá kolekce skleněné bižuterie a autorského šperku.

Jan Mikulička, Liberecký kraj