„Sankce za období od 15. prosince do 31. března byly uvaleny za neodjeté a zpožděné vlaky, nedodržené přípojné vazby a odstavení vozidel,“ upřesnil mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták.

Přísné sankce?

Pokuta pro České dráhy byla vyměřena na základě platné smlouvy na zajištění železniční dopravní obslužnosti mezi dopravcem a Pardubickým krajem za zpoždění vlaků, nedodržené přípoje nebo odřeknuté spoje z důvodu poruchy vozidla, kdy je vina na straně dopravce. „Výše pokuty je dána spíše přísně nastavenými sazbami než počtem vzniklých závad,“ okomentovala výši pokuty mluvčí Vanda Rajnochová

Stejně postupovala krajská samospráva vůči novému, soukromému dopravci. „Sankce byla vyměřena dle smlouvy a Leo Express ji uhradí společně se sankcemi za další čtvrtletí, které budou ve výši několika tisíc korun za odřeknuté vlaky,“ potvrdil mluvčí Emil Sedlařík.

Sopřečský rybník
Herpes virus je zpět. Bude utraceno devadesát tun ryb

Vlaky jezdí tak, jak mají

Nedostatky, které byly podle mluvčího Leo Expressu spojeny se zahájením provozu, dopravce odstranil. „Vlaky jsou osazeny funkčním informačním systémem a vybaveny Wi-Fi. Na služby Leo Express nepřicházejí stížnosti od cestujících a dle našich vlastních průzkumů jsou zákazníci velmi spokojeni,“ pokračuje Emil Sedlařík. Aktuálně podle dopravce jezdí skoro všechny vlaky Leo Expressu načas. „Pokud dochází ke zpoždění, je zpravidla způsobeno čekáním na přípojné spoje v Ústí nad Orlicí,“ dodává Emil Sedlařík.

Na regionální tratě Pardubického kraje vyjel soukromý dopravce loni v polovině prosince. Kvůli potížím, které se nakupily za první tři týdny provozu, hrozil Pardubický kraj Leo Expressu dokonce vypovězením smlouvy. „Dopravce dostal od nás nůž na krk. Projednáme neplnění smlouvy a výši sankcí za období od 15. prosince. Při pokračujících problémech předáme oficiální upozornění na možnost výpovědi ze smlouvy pro její závažné neplnění,“ varoval hejtman Martin Netolický.

Podle kritiků se potvrdily skeptické předpovědi, že soukromý dopravce není na provoz připraven. Cestující si stěžovali na zimu, nefunkční dveře, zpoždění, neproškolený personál, problémy s kartami. Několik cestujících, kteří chtěli spojů nového dopravce využít, se údajně do vlaků kvůli omezené kapacitě míst vůbec nedostalo. Podle ohlasů cestujících, nebyl palubní personál schopný odpovědět ani na otázku, ve které stanici vlak aktuálně zastavil.

Ilustrační foto
Pedofil i jeho dvě pomocnice míří za mříže

A kritika se snesla i na hlavu Pardubického kraje. Podle některých krajská samospráva na náročná výběrová řízení nestačí, není schopná zvládnout složité zadávací podmínky. Proto by bylo vhodnější, aby dopravce vybíral stát. Hejtman Netolický pochybení odmítá. „Kraje nejlépe vědí, jaké spoje, kam a kdy mají jezdit. Nedovedu si představit centralizaci regionální dopravy na úroveň státu, byť by se tento systém možná některým zamlouval,“ tvrdí hejtman.

Leo Express letos najezdí na tratích Pardubického kraje 743 tisíc vlakokilometrů, což je zhruba šestina celoročního provozu. Většinu tratí i nadále obsluhují České dráhy. Podle smlouvy za to soukromý dopravce vyinkasuje přes 93 milionů korun. S krajem si Leo Express, s odkazem na moderní vlakové soupravy, vyjednal lepší podmínky, než má konkurence. Za vlakokilometr si účtuje 125,83 korun.