Sbor dobrovolných hasičů v Novém Boru byl založený v roce 1867, letos tedy slaví úctyhodných 142 let.S novoborskými dobrovolnými hasiči se lidé na Českolipsku setkávají nejen během jejich práce, ale mají je spojené i s pořadatelstvím řady kulturních akcí. V Novém Boru jsou to pravidelně čarodějnice, kdy místní hasiči připraví nejen vatru a bohatý program, ale i svůj typický guláš.

„Jsme tu pro lidi,“ takové je motto mužů, které spojuje hasičský cech. Proto se vzepřeli nesmyslnému nařízení, které jim zakazuje likvidovat ropné skvrny či vosí roje. „Mastná skvrna na silnici je velké nebezpečí. A čekat na správce komunikací je zdlouhavé,“ říká Martin Kočí, novoborský dobrovolný hasič. Jejich přístup podporuje i starosta Jindřich Mareš.

V letošním roce má jednotka na svém kontě pět desítek zásahů. Většinou šlo o dopravní nehody a technické zásahy. Novoborští hasiči s sebou také vozí nový defibrilátor, který jim zakoupilo město. Jsou většinou na místě zásahu první, a tak mohou i díky přístroji poskytnout kvalitní první pomoc.

Před dvěma lety se pustili do skutečně náročného kousku. Od armády získali nákladní automobil AV-15 a od té doby jej dávají do pořádku. Proč právě takový automobil, vysvětluje opět Martin Kočí: „V celém Libereckém kraji není auto na vyprošťování a zvedání. Na to jsou nasmlouvané jeřáby, ale ty jsou na stavbách a nečekají, až je bude třeba u dopravní nehody,“ vysvětluje. „Naviják přes jednu kladku utáhne až pětatřicet tun, přes dvě kladky dvojnásobek.“

KOZLŮV POČIN: Více než dva roky novoborští dobrovolní hasiči pracují na tom, aby vůz AV-15 mohl jezdit k zásahům. V celém kraji nemá žádný ze sborů podobné auto, a tak když je třeba, musí volat jeřáb patřící soukromníkům.
Novoborští se rozhodli, že tento stav změní. Od armády převzali vozidlo, které by jinak bylo vyřazené, a věnovali mu mnoho hodin práce i peněz. Když to bude fungovat, budeme jenom rádi, shodují se.
V případě havárie velkého kamionu budou schopni se svým novým přírůstkem ve vozovém parku pomoci auto odtáhnout nebo podle potřeby jej zdvihnout hned, jak dorazí na místo. Často může jít o lidské životy, v havarovaných autech zůstávají lidé, kterým každá minuta může zachránit život.

A právě taková síla je třeba například při haváriích kamionů, kterých přes náš okres jezdí tisíce denně. Zeptali jsme se, kdy auto uvidíme v akci. „Nyní zbývají poslední práce na kolech, pak se musí proškolit obsluha, auto ještě projde revizí a zátěžovými zkouškami,“ říká Martin Kočí.

Nové auto, které dokáže to, co novoborská AV-15, stojí třicet milionů korun. Novoborští jej pořídili za zlomek ceny. Sloužit bude nejen na Českolipsku. Na námitky, že takové auto je drahá sranda, říkají: „Počet dopravních nehod nás nutí, aby tu něco takového bylo. Nejde jen o to, postavit havarované auto na kola. Můžou tam být lidi. Když vlítne osobák pod náklaďák, to se těžko vyprošťuje. Musíme si pomoct a kdyby to zachránilo jen jeden lidský život, stojí to za to.“