Koncerty Českolipského komorního cyklu, který na příští rok opět chystá spolek Arbor, přinesou řadu novinek. Pořadatel Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica před třemi lety částečně navázal na zaniklou tradici Kruhu přátel hudby, který v České Lípě existoval v minulosti celou řadu let, a pro novou sezonu se rozhodl pro změnu místa, v němž se budou koncerty Českolipského komorního cyklu konat. Publiku se tak představí neprávem opomíjená významná sakrální městská památka – kostel Mistra Jana Husa Církve československé husitské, který navíc ukrývá zcela mimořádný a cenný varhanní nástroj významným v celonárodním měřítku.

„Třetí ročník Českolipského komorního cyklu se dočká nejen změny místa, ale i posunu termínu. Uskuteční se od března do prosince s výjimkou letních a prvních podzimních měsíců a nabídne opět šest koncertů zaměřených na prezentaci komorní hudby v podání předních tuzemských interpretů,“ říká za pořadatele Lucie Johanovská. K nejvýznamnějším z hudebních hostů budou v roce 2020 patřit Barbara Maria Willi, Roman Hoza, Irena Chřibková či soubory Kapralova Quartet, Epoque Quartet, Královéhradecký dětský sbor Jitro či Musica Bohemica Jaroslava Krčka.

Novinkou je i opuštění vlastivědných úvodů koncertů, které nahradí populárně muzikologické debaty s umělci, jichž se ujme Pavel Ryjáček, redaktor Českého rozhlasu, zkušený moderátor koncertů klasické hudby.

„Českolipský komorní cyklus si našel své nezastupitelné místo a doplnil kulturní nabídku města Česká Lípa v oblasti klasické hudby v rámci celého roku. Stalo se již zvykem, že každému koncertu předcházela přednáška o významné osobnosti, která se zapsala do historie České Lípy. V tomto trendu budeme pokračovat, jen témata samotných diskusí nasměrujeme více do hudebních souvislostí prezentovaného programu, představíme hlubší hudební i historický kontext a současně se formou debaty budete moci zapojit návštěvníci i vystupující interpreti,“ vysvětluje Martin Prokeš, předseda spolku ARBOR.

Kostel Mistra Jana Husa Církve v českolipském Městském parku byl postaven podle návrhu českolipského architekta Richarda Broscheho a do provozu byl uveden v roce 1929 jako německý evangelický kostel. V roce 1930 byl vybaven vynikajícím varhanním nástrojem drážďanské firmy Carl Eduard Jehmlich z roku 1858. Skříň nástroje je provedena v pseudogotickém slohu, nástroj má jeden manuál s rozsahem C-D3, pedál C-C1. Varhany mají jediný pedálový registr a atypickou menzuru. Jedná se o jeden z nejmenších nástrojů svého druhu, který je dodnes zachovaný v původní podobě, což z něj činí skutečný unikát nevyčíslitelné hodnoty, jenž je chloubou nejen českolipského regionu. Pro vynikající akustiku kostela a tyto vzácné varhany patří kostel k nejvýznamnějším koncertním sálům v České Lípě.

A právě s respektem k tomuto unikátnímu místnímu nástroji byl koncipován i program pro příští ročník cyklu, který ve dvou projektech ukáže, jaké možnosti tento vzácný nástroj nabízí. Přední česká varhanice a pedagožka Irena Chřibková připravila sólový průřezový program napříč světem a staletími, který nejlépe odhalí kvality českolipského nástroje a představí díla skladatelů Guilmanta, Nonneta, Böhma, Bacha, Mozarta či Pololáníka.

Ceněný nástroj zazní i v případě sborového koncertu Královéhradeckého sboru Jitro. I v tomto případě Jiří Skopal, sbormistr tohoto úspěšného dětského sboru, připravil vystoupení přímo „ušité na míru“ místnímu nástroji. V programu zazní díla Vivaldiho, Vodňanského, Galkuse, Platperse, Biebla, Brahmse, Řezníčka, Badingse, Ebena, Thomsona nebo Hurníka.

Akcent soudobé české hudby a hudby 20. století lze vysledovat i v projektu věnovaném připomenutí osobnosti české skladatelky Vítězslavy Kaprálové při příležitosti 80. výročí jejího úmrtí v příštím roce.

Mimoto Českolipský komorní cyklus ctí i významné svátky liturgického roku a svoji dramaturgii tedy obohacuje i o program věnovaný tématice postní doby a vánočních svátků. Pro postní dobu na objednávku pořádajícího spolku vytvořila nový projekt respektovaná osobnost světa staré hudby, prof. Barbara Maria Willi, která ke spolupráci přizvala violoncellistu Michala Raitmajera a vyrazného barytonistu mladší generace, Romana Hozu. I tento projekt je připraven s cílem prezentovat možnosti místního unikátního varhanního nástroje.

Stalo se již tradicí, že je v rámci koncertní řady zařazen populárněji laděný open-air večer v altánu v Městském parku, který je návštěvníkům z České Lípy a okolí přístupný zdarma. Pro letošní rok byl vybrán společný projekt úspěšného populárního Epoque Quartetu ve spolupráci s kytarovým duem Siempre Nuevo Matěje Frimla a Patricka Vacíka, kteří nabídnou klasické skladby i přesah do jazzu a tanga. Koncert bude navíc součástí vzpomínkového programu na pět tisíc obyvatel České Lípy, kteří byli 15. června 1945 odsunuti do Německa. V odpoledních hodinách se u bývalého pivovaru v České Lípě uskuteční navíc i pamětní setkání na tuto událost.

Předprodej vstupenek odstartoval 2. prosince. Vstupenky na jednotlivé koncerty a zvýhodněné abonmá ne celý cyklus jsou k dostání v prodejní kanceláři MHF Lípa Musica v Žižkově ulici č. 528/6 a také prostřednictvím webových stránek www.lipamusica.cz.