Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hudba k Pašijím? V plné síle se ukáže ve vypjatých chvílích, říká autor

Česká Lípa - Velikonoční rozhovor s Markem Kučerou, ředitelem Základní umělecké školy v České Lípě a autorem hudby k Pašijovým hrám na hradě Lípý.

19.4.2014
SDÍLEJ:

Marek Kučera vystudoval kompozici na konzervatoři v Teplicích. Foto: Deník/Vít Černý

Antický filozof a matematik Pythagoras údajně považoval číslo 10 ve své filozofii za vrchol a dosažení dokonalosti. Zdá se, že důkaz pro jeho předpoklad, najde dnes odpoledne také velikonoční Česká Lípa. Desátého dubna 2004 se ve městě poprvé konaly novodobé Pašijové hry. Po deseti letech teď aspirují právě na to, aby se o nich mluvilo jako o dokonalých. Vůbec poprvé je totiž bude doprovázet živý orchestr a vůbec poprvé také autorská hudba, složená svébytně právě jen pro toto představení.

Jesus Christ Superstar má tedy českolipskou konkurenci. Autorem hudby, a v novinářské nadsázce i takovým českolipským Andrew Lloyd Weberem, je Marek Kučera, ředitel Základní umělecké školy v České Lípě. O tom, jak jeho hudba, kterou si s celým představením dnes určitě nenechte ujít, vznikala, se dozvíte v následujícím velikonočním rozhovoru.

Jak je těžké složit hudbu pro představení jako jsou Pašijové hry?

Je to scénická hudba, která vznikala na míru tomu představení. Byli jsme v poměrně dost úzkém kontaktu s herci, s paní režisérkou i s Petrem Nárovcem. Oni tu hudbu dostávali po částech v elektronické podobě jako počítačový poslechový výstup a mohli to zkonzultovat s tím, co měli na videu, a časovat si to na svoje vystoupení, na svoje zkoušky. Takhle jsme to dávali dohromady.

Takže jak dlouho to vznikalo?

Samozřejmě, že to nebylo tak, že by na tom člověk pracoval dnem i nocí v jednom kuse. To v dnešní době ani nejde. Celkově to zabralo tak půl roku. Během té doby jsme to průběžně konzultovali a probírali, což je při tomto druhu práce velmi důležité. Kdyby člověk pracoval s nějakou statickou záležitostí jako je film, tak tam se hudba skládá zase trošičku jinak, než když je to něco v pohybu, co se teprve ještě v některých ohledech utváří. Některé věci se domlouvaly až dodatečně, některé se musely předělávat. To je v tomto případě nutné. Ale bylo to pro mě neskutečně přínosné a moc rád jsem tu hudbu udělal.

Byl jste při tom skládání něčím omezený? Říkal jste si třeba, teď bych to udělal takhle, ale nemůžu, protože nemáme takový nástroj v orchestru nebo podobně?

Co se týče nástrojů, tak jsem se nijak neomezoval. Říkal jsem si, že když tak bychom prostě domluvili hostování, kdyby bylo potřeba. Ale je fakt, že v závěru práce jsem musel některé věci přizpůsobit, protože někteří muzikanti bohužel nemohli vystoupit. Ale nebyly to žádné zásadní změny. Jediné, co to formovalo, bylo opravdu to, aby to odpovídalo tomu, co se bude dít na „jevišti“. Tedy na celém hradě. O tom se ale nedá mluvit jako o omezení, spíš to jen upravovalo ten směr, cestu.

Marek Kučera, ředitel Základní umělecké školy v České Lípě• ředitelem ZUŠky je od 1. srpna 2012
• předtím dva a půl roku působil jako zástupce ředitele ZUŠ v Praze Horních Počernicích a před odchodem do Prahy 15 let učil v ZUŠ Česká Lípa
• kromě ředitelování ještě učí hru na akustickou kytaru
• jako dítě se učil na flétnu a klarinet, na konzervatoři v Teplicích ale studoval kompozici a kytaru
• zajímavost: jako učitel ZUŠky učil na kytaru také Josefa Fárka, představitele Ježíše v Pašijích
• o hudbě k Pašijovým hrám řekl: „V minulosti jsem se sice několikrát okrajově setkal s podobnou prací, ale coby scénická hudba budou Pašije mou prvotinou. Většinou se věnuji komponování skladeb pro příležitostný orchestr a různá komorní seskupení."

Můžete uvést nějaký příklad? Jaká scéna si vyžaduje jakou hudbu?

Docházelo samozřejmě k tomu, že jsem jako skladatel musel velmi pečlivě sledovat i s těmi herci, kde se hovoří a kde ne. My sice budeme mít většinu těch důležitých hereckých rolí amplifikovaných, to znamená, že budou mít mikroporty, někdo bude mít mikrofon. Ale když už herec hovoří, tak ta hudba musí být někde v pozadí. Nemůže se překřikovat s hudbou. Takže tohle byly důležité momenty, aby k tomu nedošlo. Proběhly už i zvukové zkoušky i s herci, aby si právě tohle i zvukař doladil a uvědomil, kde je potřeba hudbu stáhnout.

Půjde to takhle zeslabovat a zesilovat, když orchestr hraje živě?

Zvukař si může vytáhnout některé momenty, aby vyzněly tak, jak mají a ve chvíli, kdy to bude potřeba, tak může ten orchestr trochu potlačit. Samozřejmě bude akusticky slyšet stále, ale nemůže dojít k tomu, že by přesilou zvuku překřičel herce. Ale to v tomto případě ani nehrozí. Hudba je udělaná s dynamikou a muzikanti vědí, kde a jak a dirigent to ví také. Tady jde jen o to, že vše bude amplifikované a zvukař si s tím musí poradit.

Důležité to bylo i pro mě, na to bylo nutné reagovat. Aby tam nebylo ve chvíli mluvení moc té hudby. Člověk kdyby skládal svébytnou hudbu o závěru života Ježíše Krista, tak by možná volil někde trošičku jiné prostředky, jinou dynamiku, ale tohle je prostě práce, která je specifická a musí to takhle být. Ve chvílích, kdy se potom herci jen pohybují a nehovoří, tak tam ta hudba může naplno být. Anebo ve vypjatých pasážích, například když se jde oběsit Jidáš, tak tam se nehovoří a je to vypjatá pasáž, tak tam se dynamika může projevit v plné síle. Bičování Krista je také velmi dramatická záležitost, při které se nehovoří, tak tam je také potřeba, aby hudba dělala to, co má.

Inspiroval jste se něčím? A jak to vůbec vypadá, když skládáte?

Ze začátku si obvykle nějaký čas, v tomto případě to bylo několik měsíců, ukládám materiál. Tedy to, co mě napadalo při práci s videozáznamem představení, který jsem měl k ruce. A ten materiál potom postupně zpracovávám, aby v té hudbě byla vzájemná souvislost.

Pokud jde o tu inspiraci, tak v dnešní době je už svým způsobem ovlivněný každý skladatel. Ale určitě to není tak, že bych z něčeho čerpal. Snažil jsem se o to, aby ta hudba byla opravdu svébytná jenom pro Pašije, protože si to zaslouží.

Marek Kučera vystudoval kompozici na konzervatoři v Teplicích. Říkal jste, že jste hercům i režisérce posílal zvukové záznamy po částech. Stalo se, že by vám něco vrátili, že by se jim něco nezdálo? Nebo že k tomu měli nějaké připomínky?

Oni byli neskutečně hodní a korektní. Že by řekli ,Tohle ale tedy opravdu ne! To nechceme´, tak to nebylo. Spolupráce s nimi byla velmi příjemná a milá. Domlouvali jsme se spíš na detailech. To, co jsem jim předával, se jim většinou líbilo tak, jak to bylo. Ale bylo tam potřeba někde doplnit právě detaily, někde udělat pomlku, aby herci měli čas něco udělat a pak aby ta hudba pokračovala. Dynamiku jsme dolaďovali. Někde měli představu větší dynamiky, většího zesílení té hudby, takže tato místa jsem pak dopracovával. Pro mě to bylo také nesmírně poučné.

Ty jednotlivé části, nahrávky, které jste předával, už byly nahrané s orchestrem?

To jsou počítačové nahrávky, které vygeneruje kompoziční software, se kterým skladatel pracuje. Takže zvukově to asi bylo příšerné, nicméně pro hrubou představu a pro časování to určitě stačilo. Oni měli představu, jak to bude dynamické, jak to bude rytmické, kde ta hudba bude co dělat. A porovnávali jsme to s videem a říkali si, kde je potřeba něco zkrátit, kde je potřeba něco prodloužit.

Jak velký bude orchestr?

Bude spíše komorní, patnáctičlenný. Nejsou tam žádné sekce. Že bychom měli třeba dvacet prvních houslí, tak to ne.

I těch patnáct lidí mi přijde, že to není málo…

Určitě. Komorní orchestr má navíc obdobné složení jako velký orchestr, jen s tím rozdílem, že nemá sekce. Takže dřevěné nástroje, žestě, smyčce, dokonce u nás hrají akustické kytary, což v orchestru nebývá až tak obvyklé a máme klavír, což také není standardní orchestrální nástroj, ale spíše sólový. V některých pasážích budou hrát s orchestrem bicí. Takže to bude dost dynamické a rytmické. Orchestr je složený z kolegů, pedagogů naší školy a z části ze starších žáků, kteří se projevují velmi šikovně a neskutečně obětavě. Určitě je musím pochválit.

Půjdete se podívat na představení? Nebo dokonce budete v orchestru?

Určitě budu u představení a s největší pravděpodobností u zvukaře. Budeme tam mít i partituru a budeme v kontaktu s dirigentem, pro kterého to také bude nezvyklá práce a bude mít co dělat, aby všechno stíhal vnímat. Já budu neskutečně nervózní, jak to dopadne, to určitě, ale můj hlavní úkol bude, abychom se zvukařem korigovali to, co se bude dít, aby vše bylo tak jak má. A představení také budou doprovázet zvukové efekty, které bych měl spouštět.

Autor: Michael Polák

19.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Archeologické muzeum sídlí v budově bývalé městské šatlavy v historickém centru České Lípy.

Historickou podobu Lípy promítnou ve 3D

Ilustrační foto.

Kam za sportem na Českolipsku

Kvůli úniku plynu muselo 60 lidí na ulici

Česká Lípa - Hasiči evakuovali panelový dům na sídlišti Sever v České Lípě. Byl zamořený oxidem uhelnatým. Po důkladném vyvětrání se lidé mohli vrátit domů.

Cizinec boural pod vlivem drog a v kradeném autě

Cvikov – Až osmileté vězení hrozí jednatřicetiletému muži z Polska, který pod vlivem drog a s ukradeným autem boural u Kunratic u Cvikova.

OBRAZEM: Rybáři vylovili Horecký rybník ve Stráži

Stráž pod Ralskem - Především kapry, ale i sumce vylovili rybáři během tradičního výlovu z Horeckého rybníka ve Stráži pod Ralskem.

Agresivní psi zaútočili na automobil strážníků

Českolipsko - Pneumatiky služebního auta českolipských strážníků odnesly řádění dvou agresivních psů, kteří v týdnu utekli z firemního areálu nedaleko autodromu v Sosnové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení