VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Každá písnička je pro mě takové minidrama

Liberec - Na skvělý hudební výlet od renesance přes Vivaldiho a Bacha ke klasikovi španělské kytary vezme svoje posluchače Lenka Filipová.

14.6.2011
SDÍLEJ:

LENKA FILIPOVÁ S KYTAROU. Spojení, které zdánlivě může působit jako klišé. Tato případná potměšilost však bere za své pokaždé, kdy se obě tyto kamarádky rozhodnou rozezvučet sál svých posluchačů.Foto: Dvořákův festival

Pokud bychom měli vyzdvihnout nějaké jméno z domácích zpěvaček jako příkladnou kombinaci vkusu a muzikantství, pak nemohu než uvést to její… Těmito slovy už v 80. letech přední hudební publicista Jaromír Tůma okomentoval kredit Lenky Filipové, která se dnes představí na svém vystoupení v libereckém centru Babylon v rámci Dvořákova festivalu.

A nestor hudební novinařiny se v nejmenším nemýlil. Jeho charakteristika umělkyně je totiž současně odpovědí na otázku, proč Lenka Filipová, která na pražské konzervatoři a později i na Mezinárodní hudební akademii v Paříži vystudovala obor kytara, patří k tomu nejlepšímu na domácí scéně dodnes. Zatímco většina jejich kolegyň dříve či později podlehla svodům hudebního showbyznysu, ona sama si vždy šla svou vlastní neochvějnou a umělecky čestnou cestou, na jejímž konci byl podmanivý a vyzrálý projev.

Diplomatka českého popu

Když začínala, domácí hudební scéna se po letech kulturní normalizace nacházela v rozkladu. Rádiím vládly laciné popěvky o citrónových šálách či sbírání céček, a progresivní hudebníci jako třeba Michal Pavlíček či Michael Kocáb měly od „kulturních“ cenzorů vystavený zákaz činnosti. Přesto se za těchto poměrů nebála nahrát písňovou kolekci z větší části nevšedních převzatých skladeb francouzské a německé provenience s lyrickými texty dotýkající se posluchačova života v o poznání hlubších rovinách. Svým vrozeným šarmem a syntézou na pomezí inteligentního popu a exotiky francouzského šansonu se jí podařilo diplomaticky vnést do zatuchlého mainstreamového rybníka české scény čerstvý vítr.

Její alba, jako jen zdánlivě sladce pojmenovaný debut Zamilovaná nazvané podle titulního velkého hitu a současně coververze originálu Je l´aime á mourir od francouzského písničkáře Francise Cabrela, či následné Quo Vadis, Lenka či Řeka života a zejména Částečné zatmění srdce, přinesla nejenom řadu výrazných a dodnes svěžích hitů, ale zařadila ji po bok několika málo umělců a projektů (Luboš Pospíšil, Jan Spálený, Bára Basiková, Oceán, Karel Zich či Věra Špinarová apod.), díky nimž nemusel posluchač nad tehdejším hudebním období zlomit hůl.

Koukání zpoza opony

Jednou z jejích nejsilnějších zbraní byl nejenom přirozený ženský půvab, ale zejména talent vyprávět současně svými písněmi krátké citlivé příběhy. Sama o tom říká: „To je u mně rodová záležitost. Můj táta je herec a já jsem strávila pěkný kus dětství koukáním zpoza opony. Chtěla jsem být herečka, ale tatínek mě odrazoval, že je to ještě těžší než muzika. A určitě měl pravdu, když říkával, že jednou budu té kytaře „líbat kolíky“. Ale stejně jsem k divadlu odjakživa tíhla - třeba dodnes se mi nejlíp vystupuje v divadelních sálech - a když to tak vezmu, každá písnička je pro mě takové minidrama ve čtyřech minutách.“ Zapomenout ani nelze na jejího dvorního textaře a vynikajícího spolupracovníka i přítele mnoha dalších předních interpretů Zdeňka Rytíře. Když dostala kdysi otázku, jak se tento autor dokázal tak citlivě vžít – a nejenom do jejích ženských textů, z nichž některé lze nádavkem označit za životní – ve vzpomínce na textařského génia uvedla:

„On tvrdí, že toho je schopen, protože byl vychovávaný mezi ženami. Já nevím přesně, kolik jich v rodině bylo, ale říkává, že díky nim se dokáže hodně vcítit do toho, co ženy cítí a proniknout svými texty pod kůži…

Kariéra v různých intervalech

Úspěch její první dekády si však vybral svou daň v té následující. Zdálo se, že právě změny ve společnosti ji umožní vystoupat na ten vůbec nejvyšší piedestal, ale pravdou byl opak. Na delší čas se totiž vytratila ze zřetele i nejvěrnějším fanouškům, kteří zpočátku netušili, že nechybělo příliš, aby Lenka Filipová svou kariéru dokonce ukončila.

„Tvořím v různých intervalech, nepravidelně, ale devadesátá léta skutečně nebyla úplně vydařená, mohly za to dvě delší pauzy, první mateřská, ta byla dobrovolná, ta druhá byla nedobrovolná - zdravotní, ale byla bohužel ještě delší. Delší pauzy mezi jednotlivými deskami jsem ale měla vždycky, protože jsem k sobě hodně kritická a některé věci mě déle trvají, než si sama sobě odsouhlasím… Ne že bych šla až tak daleko jako paní Hegerová, když říká, že netočí desky, protože nemá o čem zpívat, ale moc dbám na to, aby především texty byly na míru. A protože mi bohužel Pánbůh nedal textařský talent, těžko hledám někoho, kdo dokáže vystihnout, co chci říct, a sdělnost je v mých písních to nejdůležitější.“

Lidovky jako návrat do dětství

V tomto období se tak věnovala převážně komornějším věcem – právě v průběhu 90. let nahrála své první klasické album Concertino a jeho pokračování. Na trhu se rovněž objevila její deska lidových písniček, v jejichž případě však v nejmenším nešlo o oddechovou záležitost.

„Zčásti jsem tuto desku natočila kvůli svojí dceři, ale také kvůli sobě. Vrátila jsem se s ní totiž do dětství. Vždycky jsem se vracela k těm chvílím, kdy jsem doma s rodiči v trojhlasu zpívávala lidovky. Byl to takový dotyk s krásnými vzpomínkami. Ale nebyla to tak jednoduchá deska, jak se podle těch zdánlivě obyčejných lidovek zdá. Skladatel Milan Tesař pro mě udělal úpravy, které jsou… no, hodně těžké,“ říká.
Od roku 2000 se však už opět vrátila v plné síle na koncertní pódia. A její posluchači na ni v nejmenším nezapomněli. Navíc ještě více se zdokonalila ve hře na kytaru. Kromě klasické se dokonce rozhodla potykat si i s tou elektrickou:

„Snažím se o to. Pro mě není důležité se na ní stát virtuózem, pro mě je důležité ji poznat, odkrýt. Dnes lépe rozumím její podstatě, technice, všechny ty elektronické krabičky, co se používají, efekty, problémy kolem trsátek… Pro mě je to další kamarádka, která je „trošku“ jiná než její kolegyně nylonka nebo kytara folková nebo dvanáctistranná. Je mi pomocníkem a zdrojem invence hlavně při skládání a aranžování,“ hovoří o nové zkušenosti.

Důvtipná koláž v Tropické zahradě

Kam ještě může Lenka Filipová ve svém muzikantském zaujetí dojít? K dnešnímu dni má na kontě 10 řadových alb a 4 klasická kytarová. Většina z nich byla oceněna jako zlatá nebo platinová. Koncertovala ve všech zemích Evropy, Japonsku, USA a Kanadě, získala Grand Prix na kytarovém festivalu v Nizozemských Antilách, v roce 1997 českou Cenu Grammy a podnikla dvě koncertní turné s Francisem Cabrelem, jehož velký hit kdysi nahrála. V roce 2008 pak byla hudebním hostem koncertu Céline Dion. Kromě toho hovoří plynně rusky, francouzsky a anglicky.

Nepochybně by tedy byla chyba, kdyby si takto všestranná hudebnice stanovovala nějaké ohraničené cíle. Ostatně důkazem toho by mělo být i její dnešní vystoupení, které naopak staví na tom, co jí je dokonale vlastní – esteticky vytříbené překračování hudebních žánrů, které pro jejího posluchače přináší hudbu ve své samé podstatě.
V pásmu nazvaném Concertino totiž večer nabídne důvtipně sestavenou koláž původní kytarové tvorby i transkripce od renesance přes Vivaldiho, Bacha, Dowlanda, klasika španělské kytary Tárregu až po současného skladatele Milana Tesaře.

Koncert, při němž ji na klávesové nástroje doprovodí Jindřich Koníř, začíná od 19.00 hodin v Tropické zahradě Hotelu Babylon.

Autor: Ivan Šiler

14.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Na Jedlovou už jen rychlíkem

Radek Baborák se na festivalu osobně představí v sobotu 28. října v Novém Boru se svou Orquestrinou a účastníky populární StarDance.

Baborák: Lípa Musica oživuje region, do kterého mě to už řádu let táhne

ON-LINE: Odvolili političtí lídři, hokejista i 103letá Českolipanka Anna Hejná

Liberecký kraj – Ve 14.00 hodin se otevřely dveře 583 volebních místností v kraji. Po čtyřech letech lidé volí své zástupce v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Bojuje se o 8 poslaneckých míst v Libereckém kraji. 

Historickou podobu Lípy promítnou ve 3D

Česká Lípa - K Mezinárodnímu dni archeologie si v českolipském Vlastivědném muzeu a galerii na sobotu připravili pestrý program, který obsáhne takřka celé historické centrum města.

Kam za sportem na Českolipsku

Českolipsko - Pozvánky na sportovní víkend u nás na okrese.

Kvůli úniku plynu muselo 60 lidí na ulici

Česká Lípa - Hasiči evakuovali panelový dům na sídlišti Sever v České Lípě. Byl zamořený oxidem uhelnatým. Po důkladném vyvětrání se lidé mohli vrátit domů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení