Šedesát jeho panoramat z období 1984 až 1991 vystavuje liberecká Galerie U Rytíře.Výstavu si návštěvníci mohou prohlédnout až do čtvrtka 23. února.

Od socialismu k novému systému

Ivan Lutterer zachytil na svých panoramatických fotografiích konec socialistického totalitního období a začátek nového systému. Starý přístroj Kodak Panoram 6x18, kterým svá panoramata zachycoval, se vyráběl v letech 1894–1904. Fotoaparát nebyl vybaven zaostřovacím mechanismem ani přesným hledáčkem a vysouvací objektiv při expozici opisoval kruhovou výseč 140 stupňů.

„Luttererova panoramata jsou emocionálním zážitkem, i když velmi ztišeným, z některých důvěrně známých míst. Velmi často jde o vzpomínky krajiny, o krajiny dětství a pozdějších prožitků, o krajiny přátelství. Ale je tu také vzrušení z pohledu na tryskající a plynoucí vodu a smutek z opuštěných prostor, zvláště dětských hřišť,“ napsala v roce 2004 Anna Fárová do publikace Ivan Lutterer – Panoramatické fotografie.

Zanedbaná městská zákoutí

„Naproti tomu konstatuje zanedbanost a nesoulad některých městských zákoutí, brutální materie, struktury odpadů a stavebnin, mašinérie zachycená na množství fotografií s auty, kamiony, velkými okrouhlými cívkami s kabely a kolejnicemi, které do chaosu a změti přinášejí geometrický řád kružnic nebo nekonečně ubíhajících linií,“ dodala Fárová.

„Chtěl bych vyfotit tu nejobyčejnější českou všednost, průměrnost a šeď, která je na každém kroku a která pro mě znamená život tady. Historii prorůstající současností i naopak, město, krajinu, lidi… Trochu velký sousto, to vím, ale čím dál víc mám pocit, že ani nic jinýho nemůžu dělat, stačilo by, kdyby se mi podařilo to i jenom nakousnout, to české TAO.“

z deníku Ivana Lutterera, 5. 7. 1987

Autor na snímcích nezachycuje pouze jedno město jako významný český fotograf Josef Sudek. Na fotografiích sice dominuje Praha, ale Lutterer zachycoval i jiná města, například Kadaň, Liberec, Lipany, Příbram, Teplice, Roudnici nad Labem i menší vesničky Ctiněvec, Kosova Hora, Peky a další.

„Nádraží a skládky, temná zákoutí, stavební materiály a neuspořádaná staveniště ukazují, že Lutterer nechce vytvářet z chaosu estetické kompozice, jak z takových objektů tvoří „krásné“ obrazy na svých panoramatech Josef Koudelka. Lutterer nic neakcentuje, nic neestetizuje. Vše plyne stejnorodě bez patosu, je to život tady: krajina, města, lidi. Chce alespoň „nakousnout to české TAO,“ píše dál Anna Fárová.

Autor otiskl svou dobu

Fotograf si všímal hlavně věcí na okraji zájmu. Nefotil prvoplánové věci. Spoléhal až na druhý plán. Člověk si těch důležitých věcí na fotografii všimne až napodruhé, například dobové plakáty na koncert kapely Hudba Praha. Ivan Lutterer na svých fotografiích otiskl dobu.

„Čtení snímku nechával na divákovi. Fotil vlastně kulisy našich životů, všednost, ale zároveň i děje. Zachytil třeba muže, jak hrají fotbal, dětská hřiště, plovárnu, spartakiádu. Soustředil se na celou šíři života v té době, kdy fotil, tedy v letech 1984 až 1991,“ vysvětlil fotograf a pedagog Jaroslav Bárta, který výstavu v Galerii U Rytíře připravoval.

Návštěvníci liberecké galerie si výstavu panoramatických fotografií Ivana Lutterera To české Tao mohou prohlédnout až do čtvrtka 23. února. Každý den od pondělí do pátku od 10 do 17 hodin.

FOTOGRAF IVAN LUTTERER

* 27. dubna 1954, Praha, † 11. listopadu 2001, Rochester

1974 – 1979 studium fotografie na FAMU v Praze
1979 – 1986 svobodné povolání
1986 – 1990 noční hlídač v Národní galerii v Praze
1990 – 1993 fotograf časopisu Architekt
1993 – 1996 pedagog na Střední průmyslové škole grafické v Praze
1995 zakládající člen sdružení České foto
1999 – 2000 práce na archivu Ateliéru Langhans a zvětšeninách pro výstavu v Rudolfinu v Praze
od podzimu 2000 stáž a studium restaurování fotografií na George Eastman House v Rochesteru v USA

Spolu s Janem Malým a Jiřím Poláčkem pracuje v letech 1982 – 2000 na obsáhlém souboru Český člověk. V letech 1995 – 1998 pořizuje spolu s Jaroslavem Bártou, Zdeňkem Helfertem a Danielou Horníčkovou soubor komparativních fotografií Letem českým světem 1898/1998.

Samostatné výstavy:
1981 – Silvestr, Činoherní klub, Praha
2004 – Panoramatické fotografie 1984 – 1991, Langhans Galerie, Praha
2006 – Panoramatické fotografie 1984 – 1991, Dům umění města Brna

Skupinové výstavy:
Český člověk, první výstava – Klub Futurum, Praha, a dále: Amsterdam, Praha, Houston, Lausanne, Lyon, Palo Alto, Rennes, Chicago, Arles, Paris aj.
Letem českým světem 1898/1998, první výstava – Uměleckoprůmyslové museum, Praha,
a dále: Brno, Teplice, Roudnice n. L., Cheb, Polička, Hradec Králové, Litomyšl, Kutná Hora, Telč, Třeboň, Budapešť, Bukurešť, Haag, Athény, Kyjev aj.