Městské divadlo v Jablonci nad Nisou se přehouplo do druhé poloviny divadelní sezóny. Jak si vedlo v loňském roce finančně a co se týče návštěvnosti a co chystá do léta za představení a koncerty, prozradil ředitel Pavel Žur.

Jak si jablonecké divadlo v minulém roce stálo? Znáte čísla návštěvnosti?

Návštěvnost se pohybuje kolem 69 tisíci diváků. Je to tím, že už druhým rokem nevedeme kostel sv. Anny. Tam jsme měli návštěvnost zhruba 10 tisíc. Odehrajeme zhruba 210 představení za rok.

Pavel Žur je český ředitel divadla, sbormistr, producent a regionální politik. Narodil se v Jablonci nad Nisou. Vystudoval učitelství prvního stupně a hudební výchovu na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Od roku 1990 působí jako učitel a sbormistr dětského pěveckého sboru Vrabčáci. Nepřetržitě od roku 1999 řídí Městské divadlo v Jablonci nad Nisou.

A co finance? Na kultuře se stále šetří. Do jaké míry je divadlo soběstačné a jakým dílem se na jeho financován podílí město?

Po třech letech se zvedl dotační titul od města o víc jak 1.600.000 Kč. V současné době divadlo dostává víc jak 9 milionů korun. Město dotuje zhruba 50 procenty nákladů. Jde o velice dobré číslo. Většinou mají divadla soběstačnost nižší. My si uhradíme polovinu.

Jste schopni hradit některá představení ze vstupného? Vydělají si na sebe?

Každé představení by mělo být hrazeno ze vstupného, ale samozřejmě to tak vždycky není. Hodně titulů je vyprodaných a hrazeno ze vstupného. Z prostředků, které ušetříme hradíme hodnotné tituly, které v dramaturgii nesmí chybět takže například vážná hudba, tituly pro děti.Město se podílí hlavně na provozu divadla energie, mzdy…

Vzpomenete si, jaká představení byla nejúspěšnější. U vás je jich vyprodaných poměrně dost. Tak na které třeba nejrychleji zmizely lístky?

Určitě musíme rozlišit koncerty a divadlo. Nejžádanější jsou činohry, většinou komedie. Nejaktuálněji je toho důkaz komedie Shirley Valentine se Simonou Stašovou.

Hodně úspěšné jsou Čtvrtá dohoda, Pátá dohoda Jaroslava Duška. Pak také tituly, které připraví Divadlo ABC, Divadlo Na Fidlovačce nebo Divadlo Járy Cimrmana… což jsou osvědčené kousky.

Když vezmu klasickou nádeničinu činoherního stavu, tak s těmi jsem také maximálně spokojený. Dobře si vede také opera, například Prodaná nevěsta, kterou jsme uvedli v červenci.

Co koncerty?

Naproti divadlu děláme i koncerty vážné hudby. V loňském roce jsme zrealizovali koncerty k Roku vážné hudby, jako jedno z mála měst, a byla i snaha ze strany města. V tomto projektu budeme pokračovat i v letošním roce pod názvem Jablonec nad Nisou, město plné tónů. Chtěli bychom se pokusit udělat pouliční divadlo ve středu města. Ještě to není úplně vymyšlené, ale moje forma je taková, že bychom uváděli divadelní kousky v odpoledních nebo podvečerních hodinách. Oslovili bychom studenty Akademie muzických umění nebo případně herce pražské nebo brněnské konzervatoře. Zařadili bychom i nějaké projekty pro děti. Probíhalo by to od června do září. Měli bychom mokrou i suchou variantu.

Také jste zrealizovali dva koncerty pod širým nebem na přehradě na mole.

Ano, i něco takového bychom chtěli opakovat. Bylo to velmi příjemné oživení. Na závěrečném koncertu žáků Základní umělecké školy se dospěláci hezky oblékli, přinesli si skleničky a víno… Díky skvělému počasí vznikla příjemná atmosféra a lidé si to užili.

Spolupracujete s libereckým Divadle F. X. Šaldy? Všimla jsem si, že občas uvádíte jejich hry.

Záleží na dramaturgii. Mým cílem je uvádět vyvážený program. Prioritou je činohra, dále opery a operety. Další skladbou jsou baletní a scénická představení. Nechybí samozřejmě odlehčené žánry muzikál, popřípadě představení pro školy a pro děti. Takže hodně spolupracujeme s oblastními i pražskými divadly, ale i agenturami.

Když vaše divadlo preferuje hlavně komedie, na co byste diváky pozval v druhé polovině sezóny?

Opět se k nám po třech letech vrací úspěšné představení Vojtěcha Dyka a Tatiany Vilhelmové Bláznivý Petříček. Potom například Velká mořská víla z hradeckého Klicperova divadla. Je to lidské, kvalitní představení, které pobaví. Co se činohry týče, pak třeba ještě Rok na vsi Divadla Na Fidlovačce.

Co další tituly? Opera, muzikál?

Rádi bychom udělali program k 70. výročí ukončení 2. světové války. Je potřeba tento svátek patřičně pozitivně oslavit. Jednáme se Severočeským divadlem opery a baletu Ústí nad Labem o představení Prodaná nevěsta. Výborný bude také muzikál z brněnského divadla Zorro. Městské divadlo Brno je naše nejlepší divadlo, co se týče muzikálů. Uvádějí hlavně světové tituly. Těším se třeba i na Cabaret pardubického divadla.

Vraťme se ještě k hudbě. Jaké teď chystáte koncerty?

Zítra k nám zavítá Ondřej Havelka a jeho Melody Makers. Orchestr nyní vydal nové cédéčko a mají nový program. Dále chystáme koncerty Mandrage, Jakuba Smolíka, Ondřeje Brzobohatého nebo Pavla Šporcla.

Program Městského divadla Jablonec nad Nisou

Čtvrtek 15. ledna od 19 hodin

George Bernard Shaw: PYGMALION

Komedie G. B. Shawa nenechá v klidu vaše bránice střet světa ulice a světa smetánky nabízí mnoho komických situací. Kdo by neznal antický mýtus o sochaři Pygmalionovi, který vyřezal ze slonovinové kosti tak krásnou dívku, že se do ní zamiloval a uprosil bohyni lásky Afroditu, aby jí vdechla život? Co se však stane, když dívka není ze slonovinové kosti, ale z masa a lidských kostí, je květinářkou z ulice a nestává se sochou, ale dámou z vyšší společnosti?

Pátek 16. ledna od 19 hodin

ONDREJ HAVELKA A MELODY MAKERS: Když zaválí hott-jazz nebo swing!

Nový výběr podmanivých kusů, českých i amerických, v koncertní show Ondřeje Havelky a jeho Melody Makers.

Neděle 18. ledna od 19 hodin

Fan Vavřincová: EVA TROPÍ HLOUPOSTI

Nová inscenace Divadla Na Fidlovačce je připomínkou skvělé české autorky, zakladatelky žánru crazy komedie. Příběh rozjívené dívky, která se k překvapení všech zamiluje, slavila již v minulosti úspěch v časopisecké podobě, také jako nezapomenutelný film..

Středa 21. ledna od 19 hodin

MARTIN LEVICKÝ KLAVÍR & STANISLAV GALLIN KLAVÍR

Ojedinělý koncert dvou vynikajících pianistů s programem pro dva klavíry i čtyřručním. V rozmanitém programu zazní skladby J. Brahmse, W. A. Mozarta, I. Stravinského a dalších.

Čtvrtek 22. ledna od 19 hodin

Arnošt Goldflam: KOMEDIANTI

Původní autorská hra z prostředí herecké společnosti. Zachycuje týden v životě herců na počátku dvacátého století, kteří jsou v mnohém podobni svým dnešním kolegům.

Neděle 25. ledna od 15 hodin

Jana Galinová: PRINC BAJAJA

Pohádka o statečném princi, který se utká se zlou královnou a ukrutným drakem, aby zachránil krásnou princeznu.

Neděle 8. února od 19 hodin

Francis Veber: BLBEC K VEČEŘI

V této bláznivé francouzské komedii platí, že „kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá" a „kdo se směje naposled, ten se směje nejlíp." Proto si dejte pozor, něž někoho prohlásíte za blbce a budete se chtít bavit na jeho účet.

Úterý 10. února od 19 hodin

Jean Barbier: V PAŘÍŽI BYCH TĚ NEČEKALA, TATÍNKU

Konverzační komedie plná záměn a komických situací. Výběrčí daní ze zapadlého provinčního městečka se jednoho dne rozhodne, že překvapí svoji dceru v Paříži. Starostlivý otec s podivem zjišťuje, že jeho milovaná dcera již nepracuje v pojišťovně, ale pohybuje se jako společnice ve světě velké politiky a obchodu, ve kterém se rázem ocitá i on.

Středa 11. února od 19 hodin

Brian Friel: MOLLY SWEENEY

Psychologické drama vynikajícího irského dramatika o slepotě skutečné i domnělé a o opravdových zázracích života.

Molly jako dítě oslepla. Vytvořila si svůj vlastní svět a dala svému životu smysl. Její manžel osud své ženy sdílí. Miluje ji, ale není schopen uvěřit tomu, že život bez očí může být plnohodnotný. Roky zasvětil pátrání po zázračném léku, který by dal jeho ženě Molly zrak.

Neděle 15. února od 15 hodin

na motivy Čtyřlístku Jaroslava Němečka, ČTYŘLÍSTEK V POHÁDCE

Kdo by neznal čtveřici nerozlučných kamarádů Fifinku, Myšpulína, Pinďu a Bobíka. Ano, správně. To je Čtyřlístek! Tentokrát se čtveřice ve snu vypraví do pohádky a zažijí tam zase jedno z velkých dobrodružství.

Úterý 17. února od 19 hodin

William Shakespeare: HAMLET

Příběh chlapce, který ztratil otce a vlastně i matku, která se záhy po smrti manžela znovu provdala. Mladý Hamlet svého

otce miloval, miloval i krásnou a chytrou Ofélii. Jenže pak se dozvěděl něco, s čím nelze dál žít. Nebo to jde znát krutou pravdu a mlčet?