Mezi další její skvosty patří obrazy Eugèna Boudina – předchůdce impresionismu a učitele Clauda Moneta. Prostory stálé expozice sbírka opustí 30. května a poputuje do Augsburgu. Nahrazena bude obrazy nizozemského umění 16. – 18. století.

Obě expozice – jak francouzská, tak nizozemská sbírka - jsou v České republice svým způsobem unikátní. „Náš soubor sedmnácti olejomaleb francouzského malíře Eugèna Boudina patří mezi největší a nejcennější mimo území Francie,“ říká Zuzana Štěpanovičová, kurátorka liberecké galerie.
„Liberec je zároveň jednou z pouhých čtyř galerií v České republice, které mohou návštěvníkům představit obrazy tzv. „malých mistrů“ neboli holandských umělců z 16. až 18. století,“ vyzdvihuje unikátnost druhé sbírky ředitel galerie Jan Randáček.

Barbizonská škola - portréty krajiny a nálady přírody

Na jedné straně realisticky ztvárněná krajina, na straně druhé impresionisticky laděné obrazy, které zachycují nejrůznější nálady přírody. Taková jsou díla krajinářů tzv. barbizonské školy (Charles-Francoise Daubigny, Narcisso Virgilio Díaz de la Peńa, Théodore Rousseau), kteří se ve třicátých letech 19. století usadili ve francouzském městě Barbizon. Pro zachycení té správné atmosféry krajiny v různých denních dobách vytvářeli umělci svá díla přímo pod širým nebem. Řečeno ústy samotného Boudina: „Všechno, co je namalováno přímo na místě, má sílu, energii a jiskru bezprostředního kontaktu, jakých se v ateliéru nikdy nemůže dosáhnout.“

Hlavním tématem příslušníků barbizonské školy byl les a lesní zátiší. Boudin byl však fascinován dialogem mezi mořem a pevninou. Tento námět se objevuje na většině obrazů vystavených v liberecké galerii, které městu ve své závěti z roku 1904 věnoval liberecký velkoprůmyslník, sběratel a mecenáš baron Heinrich von Liebieg. Ač Boudin patří mezi tzv. preimpresionisty, v roce 1874 se spolu se svým žákem a celoživotním přítelem Claudem Monetem účastnil první, veřejností i kritiky odmítnuté výstavy impresionistů.