Předchozí
1 z 4
Další

Výstava Jiřího Pačinka v liberecké kavárně Pošta.Zdroj: Deník / Kamil Košun

Jiří Pačinek se narodil v roce 1972 v Litoměřicích. Pod vlivem návštěvy sklářského města Nový Bor, kam zavítal v dětství, se rozhodl pro dráhu skláře a v roce 1987 tak nastoupil ke studiu na Středním učilišti sklářském, kde se postupně, aniž by ve své rodině měl vůbec kdy nějakého skláře, vzdělával a zdokonaloval nejen teoreticky, ale zejména prakticky, a to u největších mistrů českého skla.

Jiří Pačinek (vlevo) při tvorbě.Zdroj: Deník / Redakce

Po vyučení nastoupil v roce 1990 jako sklářský novic do legendární sklárny v Chřibské. Jedná se o nejstarší fungující sklárnu na světě, byla založena v roce 1414. Svá léta v Chřibské, během kterých se zdokonalil v technice tzv. hutního tvarování skla, poté zúročil ve svém dlouholetém angažmá v jedné z nejvýznamnějších světových uměleckých skláren své doby, sklárně Ajeto Lindava, kterou spolu s významným uměleckým sklářem Petrem Novotným a architektem světového věhlasu Bořkem Šípkem v 90. letech minulého století zakládal a kde se po krátké době stal mistrem jedné ze zdejších dílen.

Z akce 'Křišťálový chrám' v Kunraticích u CVikova. Foto Jiří ČejkaZdroj: Deník / VLP Externista

V roce 2007 založil vlastní značku PAČINEK GLASS. Ve své roubené chaloupce v Lindavě, kterou zrekonstruoval pro bydlení, postavil sklářskou pec a založil tak své první vlastní studio, o kterém vždy snil. Sklárna se mu v tu chvíli stala domovem a domov sklárnou. Díky zájmu o jeho práci následoval další krok, a to vybudování menší sklárny v Kunraticích u Cvikova na základech bývalé traktorové stanice a konírny v roce 2015.

Jiří Pačinek vytvořil skleněný Corona VirusZdroj: Deník / Jiří Louda

Své profesi se věnoval i během první vlny koronaviru. Symbol zla představuje jeho dílo nazvané Corona Virus. Bezpečnostní opatření spjatá s epidemií koronaviru totiž zasáhla i jeho profesi. „My jsme se mu postavili prací a tím, že jsme ho zhmotnili proto, aby byl co nejdříve přemožen viry pozitivními virem lásky, úsměvů, pohlazení a virem nového zrodu,“ řekl ke vzniku jeho tvůrce. Dílo je součástí Křišťálového chrámu, který nabízí návštěvníkům ojedinělý a intenzivní vizuální zážitek, který spočívá v symbióze bezmála dvě sta let starého sakrálního prostoru a současného uměleckého skla.