Předchozí
1 z 6
Další

Michal JanovskýZdroj: Vít Černý
Doposud jsem převážně pracoval s pastelem, několik let, a v něm se mi myslím zadařilo. Ale přicházely nápady, které si žádaly velké formáty a ten pastel je ideální tak do metru. Tak jsem se vloni pustil více do olejomalby a formáty postupně rostly. S olejem mám už zkušenosti dvacet let, ale až nyní jsem se v něm rozjel a hodně mi v tom pomohl pastel, který je v některých věcech podobný.

Michal JanovskýZdroj: Archiv Michala Janovského

Mám rád historii, člověka jako objekt zkoumání, gesta, emoce. Inspiraci čerpám z mytologie a bible, i když sám nejsem věřící. A mám rád také „nehezké“ věci. Odpudivé, znetvořené, které nutí se podívat znovu. Dost lidí si myslí, že jsou depresivní.

Michal JanovskýZdroj: Archiv Michala Janovského

Mohou tak působit, umění je přeci jen osobní a na každého může působit jinak. Já to vnímám víceméně jako černý humor, nadsázku, naturalismus. Nechávám tomu zkrátka volný průběh a už nějakou dobu se neřídím tím, jestli se to někomu bude líbit. Důležité je pro mne, aby se to líbilo mě a bavilo mě to. To se potom podepíše na i na obraze.

Michal JanovskýZdroj: Archiv Michala Janovského

Nedávno jsem si pořídil plátno o rozměrech 3x2 metry. Znám současné malíře, kteří malují ještě na větší formáty, ale pro mě osobně je to už fakt plachta. Jsem velký detailista a s velkým plátnem rostou i nápady a invence, takže mi trvá celkem dlouho vznik takového obrazu. Toto konkrétní plátno už mám naplánované dlouho. Připravuji se na něj víc jak rok. Sháněl jsem k onomu tématu podklady, neobešlo se to bez prostudování mnoha knih. Potřeboval jsem k tomu i spoustu portrétů, modelů a do ateliéru jsem si postupně pozval bezmála třicet pánů, kteří budou tvořit základ nového obrazu. V tuhle chvíli nemohu víc prozradit, ale jsem zvědavý na ohlasy. Protože to bude… no… uvidíme…

Přebal nové desky Monkey BusinessZdroj: Archiv Michala Janovského

Jednu z nesložitějších věcí pro mě představuje vymýšlení názvů pro díla. Vím, co je na obraze, co se tam odehrává, často k tomu mám příběh, ale nazvat to jedním až dvěma slovy je mnohdy problém. Nezdá se to, ale i ten název může pokazit dojem z obrazu.

Michal JanovskýZdroj: Vít Černý

Další věc spočívá v tom, že název může pokřivit náhled diváka na ten obraz, navede ho na cestu myšlení, kterou chce autor, přitom divákova interpretace může být odlišná než malířova. Ne vždy název může být ku prospěchu a někdy je už od počátku jasné, jaké jméno obraz ponese.