Společnost Celé Česko čte dětem se zajímá o rodiče, děti a společné čtení. Jaký je ale váš názor na závislosti některých dětí na digitálních technologiích?
Z rozličných pozorování vychází, že děti, které jsou nejdříve nadšenými posluchači čtených příběhů, se pak samy stávají zanícenými čtenáři a nevzniká u nich „závislost na mobilu”, jak se tomuto novodobému jevu nejčastěji hovorově říká. Za vším hledej rodiče. Rodiče jsou architekty dětství svých ratolestí. Mnozí z nich se ptají: „Jak mám dítě odtrhnout od mobilu, když jsou na něm všichni jeho kamarádi?” Většina z nich však nemá chuť a sílu odolávat tomuto společenskému tlaku. Osvícení rodiče, kteří si uvědomují, kam až vede nadměrné používání digitálních technologií, vědí, že se jejich dítě může dostat do spárů různých nebezpečných aplikací, portálů, serverů a her. A dělají od raného dětství vše pro to, aby tomu zabránili. Společné aktivity, ať je to sport, výlety do přírody, deskové hry či společné čtení, jsou určitě protilátkou na přemíru lákavých virtuálních podnětů.

Poslechněte si píseň, kterou pro Celé Česko čte dětem nazpívala řada oblíbených tuzemských interpretů:

| Video: Youtube

Včely mají blahodárné účinky i na ty nejmenší předškoláčky. Od kolika let by měly děti mít přístup ke včelám?

Známý neurolog, profesor Martin Jan Stránský před třemi měsíci zaslal vládě, Ministerstvu školství, Ministerstvu zahraničí, České pediatrické společnosti i vám otevřený dopis. Jaký je váš názor na závěry, k nimž v něm dospěl?
Byla jsem mile překvapena, když jsem v únoru našla zmíněný dopis ve své mailové poště. Pana doktora Stránského cituji na svých přednáškách už několik dlouhých let. Jeho poznatky, závěry i slova burcující dospělé, jsou mi velmi blízké. Pan doktor svá tvrzení staví na vědeckých výzkumech. Neustále slýcháme o takzvané „generaci sněhových vloček“, o křehkosti současných dětí. Stále hlasitěji však zaznívají hlasy psychologů a psychiatrů, že s obdobím covidu, jak se původně tvrdilo, má tento jev společného jen málo. Mnohem zásadnější problém spočívá v závislosti dětí na digitálních technologiích, sociálních sítích a počítačových hrách.

Kterou knihu přečíst dětem? Klasických titulů je celá řada. Deník vybral některé z nich a zařadil i něco navíc:

Vybrané citace z otevřeného dopisu neurologa, profesora Martina Jana Stránského:

  • „Technologie by měla být posuzována nikoli podle toho, co dokáže, ale také podle toho, co odebírá.”
  • „Čím mladší generace, tím je situace dramatičtější. U dětí odchovaných digitálními technologiemi je deformace mezilidské komunikace hluboce zakořeněná. V reálném světě se problému nezbavíte stisknutím tlačítka ‚Delete‘. Ponoření se do digitálního světa znamená odtržení od řešení situací v reálném čase.”

close Z činnosti organizace Celé Česko čte dětem. info Zdroj: Se souhlasem Celé Česko čte dětem zoom_in Z činnosti organizace Celé Česko čte dětem.

Mohou ale moderní technologie děti ke čtení i přivést, například prostřednictvím čtených povídek a knih v různých aplikacích?
Přivést? Jak to myslíte? Pokud někdo může udělat první krok a přivést děti k lásce ke čtenému slovu, tak jsou to jejich rodiče. Vše začíná doma. Škola pak může to klíčící semínko zalévat a rozvíjet. Pokud počítáte audioknihy mezi moderní technologie, musím říci, že jsme v Celé Česko čte dětem velkými zastánci audioknih. Česká provenience je z velké části výtečná. Audioknihy, které vznikají s předními tuzemskými herci a herečkami, vskutku stojí za pozornost.

Pokud si děláte starosti s výdaji, které přicházejí spolu s těhotenstvím, možná byste měli vědět, že existují těhotenské balíčky, které ve velké části proplácejí pojišťovny:

Může čtení dětem vzbudit zájem o literaturu také u rodičů?
Nepochybně. Rodiče nám často říkají: Začali jsme předčítat naší dceři a zjistili jsme, že kniha vtáhla i nás. Mluví s námi také rodiče, kteří se k naší výzvě připojili už na začátku fungování organizace, před osmnácti lety. Jejich děti jsou dnes už dospělé, ale společné čtení pro ně představovalo nejkrásnější chvilku během dne.

Jaké aspekty jsou při výběru autosedačky nejdůležitější a na co bychom neměli zapomínat i v zimních měsících?

close Projekt Miminka a maminky. info Zdroj: Deník/Jan Lakomý zoom_in Je důležité, aby dětem předčítali hlavně rodiče, a ne jiní blízcí?
Všichni jsou vítáni, dědečkové, babičky i tety, ale rodič je klíčový. Tráví s dítětem většinu času, je jeho prvním životním průvodcem, je alfou a omegou. Dětství má být radost, optimismus a pocit bezpečí. Den by měly rámovat známé domácí rituály. Pravidelné předčítání dětem představuje bezpečný a příjemný rituál, při němž rodič patří pouze dítěti a dítě pouze rodiči. Za celý den se možná nestane, že by ti dva spolu trávili tak intenzivně společný čas jako v případě společného čtení. Předčítání dětem je nestrojeným a nenápadným projevem lásky, a má tím pádem obrovský psychologický přesah.